Connect with us

Terkini

Mahkamah Rayuan kekal tolak saman Hindraf berkaitan Zakir Naik

Hindraf gagal dalam rayuannya untuk menghidupkan semula saman yang memohon perintah supaya pendakwah Islam Dr Zakir Naik diisytiharkan sebagai mengancam keharmonian etnik dan agama di Malaysia.

Wartawan TMT

Published

on

Dr Zakir Naik dan Waytha Moorthy
Foto: Kiri - Dr Zakir Naik, Kanan - P Waytha Moorthy.
  • Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang dipengerusikan oleh Abdul Karim Abdul Jalil sebulat suara menolak rayuan Pengerusi Hindraf P Waytha Moorthy dan 18 perayu lain.
  • Hindraf sebelum ini dalam rayuannya untuk menghidupkan semula saman yang memohon perintah supaya pendakwah Islam Dr Zakir Naik diisytiharkan sebagai mengancam keharmonian etnik dan agama di Malaysia.
  • Pihak mahkamah  dianggotai hakim S Nantha Balan dan Azman Abdullah – turut memerintahkan perayu membayar kos RM5,000 kepada kerajaan.

Hindraf gagal dalam rayuannya untuk menghidupkan semula saman yang memohon perintah supaya pendakwah Islam Dr Zakir Naik diisytiharkan sebagai mengancam keharmonian etnik dan agama di Malaysia.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang dipengerusikan oleh Abdul Karim Abdul Jalil sebulat suara menolak rayuan Pengerusi Hindraf P Waythamoorthy dan 18 perayu lain.

Ketika dihubungi petang ini, peguam perayu S Karthigesan berkata Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 2018 untuk membatalkan saman pemula (OS).

Peguam itu berkata, pihak mahkamah – juga dianggotai hakim S Nantha Balan dan Azman Abdullah – turut memerintahkan perayu membayar kos RM5,000 kepada kerajaan.

Karthigesan menambah, dia masih belum menerima sebarang arahan daripada anak guamnya sama ada untuk memfailkan permohonan kebenaran merayu ke Mahkamah Persekutuan atau sebaliknya.

Pada 13 Feb 2018, timbalan perdana menteri ketika itu, Ahmad Zahid Hamidi dan empat pihak lain berjaya mengketepikan permohonan Waythamoorthy dan 18 aktivis lain yang mahu perisytiharaan bahawa Dr Zakir adalah ancaman kepada keselamatan Malaysia dan oleh itu tidak seharusnya diberikan status pemastautin tetap.

Empat pihak yang lain itu adalah ketua pengarah Jabatan Imigresen, ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, ketua polis negara dan kerajaan Malaysia

Hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, Azizah Nawawi menolak permohonan tersebut atas alasan Dr Zakir tidak dinamakan sebagai defendan dalam saman berkenaan. Dia kini telah dinaikkan pangkat sebagai hakim di mahkamah rayuan.

Menerusi saman sivil yang difailkan pada 1 Mac 2017, Waythamoorthy dan 18 yang lain itu, yang terdiri daripada ahli politik, peguam dan ahli NGO, memohon perisytiharan mahkamah bahawa pendakwah kontroversi itu adalah ancaman kepada keharmonian kaum dan agama di negara ini dan harus ditangkap.

Mereka juga mendakwa Dr Zakir menggalakkan keganasan, dilarang memasuki beberapa negara kerana disyaki terlibat dengan kumpulan pengganas tertentu, dan telah menghasut warga asing di negara itu untuk mengganggu keamanan.

Perkasa, melalui presidennya Ibrahim Ali, adalah pencelah dalam tindakan undang-undang itu.

Semasa prosiding Mahkamah Rayuan hari ini, perayu-perayu turut diwakili peguam Gopal Sri Ram dan R Kengadharan.

Peguam kanan persekutuan Suzana Atan bertindak bagi pihak kerajaan, manakala peguam Adnan Seman mewakili Ibrahim.

Sumber : Malaysia Kini

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending