Connect with us

Terkini

RUU Anti Lompat Parti untuk elak pemimpin derhaka kepada rakyat – Ahli Parlimen Pengerang

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said menegaskan bahawa pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi mewujudkan peruntukan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti adalah suatu komitmen undang-undang untuk rakyat, daripada rakyat dan kerana rakyat.

Wartawan TMT

Published

on

datuk seri azalina othman
Foto: Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said.
  • Berdasarkan bilangan pengundi sewaktu Pilihan Raya Negeri Melaka dan Johor menunjukkan bahawa rakyat sebenarnya marah dan muak dengan sikap ahli-ahli politik.
  • Ini adalah undang-undang perlembagaan untuk rakyat, dari rakyat dan kerana rakyat.
  • Kita mesti menerima hakikat yang kita derhakakan itu, adalah rakyat.
  • Kalau ketua majlis tidak membenarkan, sampai ke kiamat kita tidak boleh bincang RUU Anti Lompat Parti tetapi beliau berjiwa besar walau apa pun tuduhan demi tuduhan. – Datuk Seri Azalina Othman Said.

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said menegaskan bahawa pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi mewujudkan peruntukan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti adalah suatu komitmen undang-undang untuk rakyat, daripada rakyat dan kerana rakyat.

Tambah beliau, berdasarkan jumlah pengundi yang tak ramai keluar sewaktu Pilihan Raya Negeri Melaka dan Johor, jelaslah bahawa rakyat sebenarnya marah dan muak dengan sikap ahli-ahli politik.

“Saya dengar dalam libat urus kerajaan dan pembangkang banyak mempersoal macam-macam isu, bagaimana jika dipecat, bagaimana jika dibuang…jawapan saya ini adalah undang-undang perlembagaan untuk rakyat, dari rakyat dan kerana rakyat. 

“Nak bercakap tentang orang politik, takkan kita nak adakan akta lompat parti? Kita mesti menerima hakikat yang kita derhakakan itu adalah rakyat. Kita tahu rakyat undi kita kerana kita bertemu mereka lima tahun sekali paling lama pun,” tambah Datuk Seri Azlina.

Azlina ketika membahaskan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) (No.3) 2022 di Dewan Rakyat pada Rabu lalu menjelaskan bahawa tindakan kerajaan membentangkan pindaan Perlembagaan itu merupakan manifestasi untuk mewujudkan “political resetting”.

“Ia juga adalah hasil kejayaan paling utama menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) antara kerajaan dan pembangkang” tegas Azalina yang turut menganggotai Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 dan Mengenai Peruntukan Larangan Ahli Dewan Rakyat Bertukar Parti.

Tambah beliau, “Kalau ketua majlis tidak membenarkan, sampai ke kiamat kita tidak boleh bincang RUU Anti Lompat Parti tetapi beliau berjiwa besar walau apa pun tuduhan demi tuduhan,” 

Kepada celahan Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) yang membangkitkan Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan sekiranya negeri-negeri tidak bersetuju dengan pindaan itu, Azalina berkata, jawatankuasa itu berpandangan keputusan negeri perlu dihormati. 

“…kita ni rakyat beradab dan kita tahu kerajaan negeri yang dipimpin Menteri Besar mempunyai Duli Yang Maha Mulia Sultan dan akan memberikan pandangan mereka. 

“Kita harus menghormati walaupun undang-undang Persekutuan melebihi dan dalam isu antara negeri dan persekutuan dalam Perlembagaan (seperti) isu alam sekitar serta tanah pun kita dalam mod perbincangan kerana elemen peradaban kita sebagai negara persekutuan,” katanya. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika membentangkan rang undang-undang itu di Dewan Rakyat pada Rabu berkata, pindaan Perlembagaan Persekutuan untuk mewujudkan peruntukan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti bertujuan memastikan kestabilan politik dan mengelakkan negara terus berdepan krisis politik yang tiada berkesudahan. 

Tambah beliau, pindaan digubal itu mengandungi empat perenggan dan enam fasal, dengan empat daripadanya adalah fasal baharu, juga untuk memberikan mesej yang jelas kepada setiap Ahli Dewan Rakyat supaya berpegang kepada prinsip parti yang diwakili. 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending