Connect with us

Terkini

“Jika wujud unsur hutang dalam pelaburan emas, amat sukar untuk jadi patuh syariah” – Pakar Syariah UIA

Sebarang pelaburan emas secara unallocated basis atau emas yang dibeli tidak diperoleh secara fizikal,adalah tidak patuh syariah, demikian kenyataan pakar syariah dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof. Madya Dr. Aznan Hassan apabila ditanya tentang status suatu pelaburan emas yang agak popular masa kini.

Wartawan TMT

Published

on

Prof Madya Dr Aznan Hasan - pelaburan emas
Foto: Prof. Madya Dr. Aznan Hassan.
  • Pakar syariah dari UIA, Prof. Madya Dr. Aznan Hassan berkata sebarang pelaburan emas secara unallocated basis atau emas yang dibeli tidak diperoleh secara fizikal,adalah tidak patuh syariah.
  • Kenyataan ini dibuat susulan pertanyaan orang ramai tentang status pelaburan emas popular masa kini.
  • Beliau menerangkan tentang beberapa unsur-unsur, sekiranya wujud, boleh membuatkan pelaburan tersebut tidak patuh syariah.

KUALA LUMPUR – Sebarang pelaburan emas secara unallocated basis atau emas yang dibeli tidak diperoleh secara fizikal,adalah tidak patuh syariah, demikian kenyataan pakar syariah dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof. Madya Dr. Aznan Hassan apabila ditanya tentang status suatu pelaburan emas yang agak popular masa kini.

“Selalunya, jika terdapat unsur-unsur leverage ataupun hutang, ianya amat sukar untuk patuh Syariah. 

“Sekadar pengkajian (penelitian) saya tentang beberapa praktis leverage dalam pelaburan emas, kesemua praktis-praktis ini tidak selari dengan syarak.

“Hatta jika terdapat arrangement untuk financing sekalipun, perlu berhati-hati kerana kadangkala, financing itu tidak berlaku atau jika berlaku pun tidak secara 1 to 1”, hurainya lanjut.

Maka akan wujud masalah syariah sekiranya transaksi tidak berlaku seiring konsep muamalat dalam Islam.

“Jika berlaku qard (pinjaman), mungkin akan berlaku isu qard jarra naf’an (pinjaman yang menjana manfaat kepada pemberi pinjam) dan bai’ wa salaf (gabungan kontrak jual beli dan pinjaman) yang tidak dibenarkan syarak

“Namun hakikatnya untuk berlaku loan yang diberikan oleh pengelola platform, amatlah payah untuk berlaku kerana ini akan menyebabkan income pengelola platform tersebut berkurangan dan level leverage yang diingini tidak akan boleh dilaksanakan”, terangnya lagi.

Aznan turut menerangkan bahawa leverage berlaku melalui pengaturan secara option-margin (wang tunai atau instrumen sekuriti yang pelabur depositkan dalam akaun  sebagai cagaran) dan ini sememangnya tidak patuh syariah.

“Yang menjadikan ia lebih teruk, hakikatnya tiada sebarang pembelian dan hanya berlaku benchmarking of the price (up and down)”, katanya.

Beliau menekankan apabila berlaku delay in delivery dan tiada spot delivery (sama ada secara fizikal atau konstruktif), jual beli emas menjadi amat sukar untuk patuh syariah.

“Ini adalah antara beberapa panduan umum. Berhati-hatilah bila melabur emas dengan menggunakan strategi leverage,” pesannya kepada orang ramai supaya mengambil langkah berjaga-jaga dalam sebarang aktiviti pelaburan.

Adnan menegaskan bahawa pendapat yang diberikan merupakan panduan umum dan sekiranya orang ramai mahu beliau memberikan pandangan yang spesifik terhadap produk pelaburan emas tersebut, maklumat yang lebih mendalam diperlukan.

Terdahulu, The Merdeka Times melaporkan pembongkaran scam pelaburan emas Genneva Gold yang dikatakan patuh syariah oleh seorang pakar kewangan Islam.

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending