Connect with us

Antarabangsa

Ribuan penunjuk perasaan di Israel tuntut Netanyahu ‘letak jawatan’

Tunjuk perasaan anti-kerajaan berlaku di seluruh Israel dengan pemprotes menuntut pilihan raya baru dan perjanjian melepaskan tawanan tahanan Hamas di Gaza diadakan segera.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Tunjuk perasaan anti-kerajaan berlaku di seluruh Israel.

Tunjuk perasaan anti-kerajaan berlaku di seluruh Israel dengan pemprotes menuntut pilihan raya baru dan perjanjian melepaskan tawanan tahanan Hamas di Gaza diadakan segera.

Sekitar 3,000 penunjuk perasaan dilaporkan berdemonstrasi di luar rumah Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu di Caesarea.

Di Baitulmaqdis, sekumpulan 5,000 individu dianggarkan berarak dari jambatan Chords di pinggir barat bandar ke Jalan Azza, lokasi kediaman lain perdana menteri itu.

The Times of Israel melaporkan bantahan kecil lain turut diadakan di bandar-bandar di seluruh negara haram itu.

Penunjuk perasaan dilaporkan memegang papan tanda menuntut kerajaan pimpinan Netanyahu ‘meletak jawatan’ dan disingkirkan.

Mereka juga menyalahkan kerajaan Netanyahu di atas kegagalan mencapai perjanjian untuk membebaskan tebusan warga Israel di Gaza yang diculik pada 7 Oktober tahun lalu dan pengurusan perang tidak berkesan.

“Berapa banyak lagi darah akan tertumpah sehingga kamu berundur,” laung peserta demonstrasi di Caesarea dipetik media tempatan.

Polis di Baitulmaqdis dalam kenyataannya berkata mereka sedang memulihkan ketenteraman selepas penunjuk perasaan “menyalakan api di tengah jalan di kawasan kediaman dengan satu kumpulan lain yang melanggar peraturan cuba menembusi penghadang polis”. 

Majoriti rakyat Israel kini menuntut pilihan raya baru diadakan segera ekoran kegagalan kerajaan pimpinan Netanyahu menangani perang di Gaza yang berlanjutan sejak Oktober tahun lalu. 

Netanyahu juga berdepan dengan kritikan masyarakat dunia ekoran tindakan rejim zionis Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai (genosid) ke atas rakyat Palestin di Gaza. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending