Connect with us

Terkini

“BlackRock is everywhere” hujah kurang cerdik – KJ

Hujah dimainkan segelintir pihak bahawa syarikat pelaburan antarabangsa, ‘BlackRock di mana-mana’ untuk mempertahankan keputusan kerajaan membenarkan syarikat pro-zionis itu mempunyai pegangan saham Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) adalah hujah kurang cerdik.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.
  • Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin tidak menafikan BlackRock mempunyai banyak pegangan saham dalam syarikat-syarikat besar tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur.
  • Tetapi kebanyakannya melibatkan pegangan saham sangat kecil membabitkan satu hingga dua peratus dan dibeli pasaran terbuka serta tiada wakil dalam lembaga pengarah.
  • “Di MAHB, BlackRock ini bukan sebagai passive investor yang ada satu hingga dua peratus (saham) yang beli di open market tetapi ini adalah strategic investor kepada syarikat yang strategik yang menguruskan lapangan-lapangan terbang di Malaysia.
  • “Di mana mereka GIP/BlackRock dan ADIA akan memiliki 30 peratus (saham) MAHB dan bukan hanya itu syarikat ini akan diswastakan… akan dikeluarkan daripada Bursa Saham Kuala Lumpur,” katanya menerusi klip video terbaharu Instagram @keluar.sekejap.
  • Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Selasa dilaporkan mempersoalkan mengapa pelaburan BlackRock dalam MAHB menjadi isu sekarang sedangkan sebelum ini pun usaha sama membabitkan GLC dengan syarikat itu sudah berlaku.

KUALA LUMPUR — Hujah dimainkan segelintir pihak bahawa syarikat pelaburan antarabangsa, ‘BlackRock di mana-mana’ untuk mempertahankan keputusan kerajaan membenarkan syarikat pro-zionis itu mempunyai pegangan saham Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) adalah hujah kurang cerdik.

Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin tidak menafikan BlackRock mempunyai banyak pegangan saham dalam syarikat-syarikat besar tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur, termasuk Maybank, Public Bank, TNB dan Hong Leong.

Bagaimanapun, beliau berkata kebanyakannya hanya melibatkan pegangan saham sangat kecil membabitkan satu hingga dua peratus sahaja daripada syarikat-syarikat tersebut dan dibeli di pasaran terbuka serta tiada wakil dalam lembaga pengarah.

Katanya, situasi itu berbeza dengan pemilikan 30 peratus saham dalam MAHB yang akan menyaksikan BlackRock tidak lagi menjadi pelabur pasif, sebaliknya memainkan peranan aktif di syarikat berkenaan dan boleh meletakkan wakil dalam Lembaga Pengarah.

Argument (hujah BlackRock di mana-mana) yang dia orang pakai adalah argument yang kurang cerdik… mereka tak buat apple to apple comparison.

“… Di MAHB, BlackRock ini bukan sebagai passive investor yang ada satu hingga dua peratus (saham) yang beli di open market tetapi ini adalah strategic investor kepada syarikat yang strategik yang menguruskan lapangan-lapangan terbang di Malaysia.

“Di mana mereka GIP (Global Infrastructure Partners) /BlackRock dan ADIA (Abu Dhabi Investment Authority) akan memiliki 30 peratus (saham) daripada MAHB dan bukan hanya itu syarikat ini akan diswastakan… akan dikeluarkan daripada Bursa Saham Kuala Lumpur,” katanya menerusi klip video terbaharu Instagram @keluar.sekejap.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Selasa dilaporkan mempersoalkan mengapa pelaburan BlackRock dalam MAHB menjadi isu sekarang sedangkan sebelum ini pun usaha sama membabitkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dengan syarikat itu sudah berlaku.

Ini susulan timbul kritikan segelintir pihak yang menentang penyertaan BlackRock menerusi GIP, sebuah firma yang bakal diambil alih syarikat pro-zionis itu, dalam konsortium bersama Khazanah Bhd dan KWSP bagi meningkatkan pegangan dalam MAHB.

Terbaharu, Kerajaan juga diminta menarik semula keputusan untuk menjual pegangan saham dalam MAHB kepada BlackRock kerana ia antara ‘pemain utama’ menyokong gerakan LGBT.

GIP pada Jumaat lalu bagaimanapun dilaporkan menegaskan BlackRock Inc tidak pernah sama sekali terlibat dalam sebarang transaksi berhubung penstrukturan semula kepentingan dalam MAHB melalui Gateway Development Alliance (GDA). — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Terkini

Lelaki mohon pengisytiharan sebagai Sikh, tidak pernah beragama Islam

Mengaku dibesarkan dalam kepercayaan Sikh sejak kecil, seorang lelaki berusia 28 tahun merujuk mahkamah sivil untuk membuat pengisytiharan dia tidak pernah beragama Islam.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Lelaki itu memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Dis 2023, berhubung dakwaan dia dibesarkan sebagai Sikh oleh arwah ibunya yang mualaf.
  • Menurut afidavit lelaki itu, ibunya, yang meninggal dunia pada 17 Nov 2007, pada mulanya seorang Sikh dan memeluk Islam selepas berkahwin dengan bapanya, seorang Muslim dari Pakistan, pada 8 Ogos 1993.
  • Lelaki itu berkata dia dilahirkan di Malaysia pada 25 Jun 1996, namun ibunya terus membesarkannya sebagai Sikh dan dia terus diajar Sikh pada zaman kanak-kanaknya oleh bapa saudaranya.
  • MAIWP bagaimanapun memohon untuk membatalkan saman itu tanpa dikenakan perbicaraan penuh dengan alasan hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa menentukan status agama lelaki itu.
  • Mahkamah Tinggi akan mendengar permohonan MAIWP untuk membatalkan permohonan pada 30 Sept.

KUALA LUMPUR — Mengaku dibesarkan dalam kepercayaan Sikh sejak kecil, seorang lelaki berusia 28 tahun merujuk mahkamah sivil untuk membuat pengisytiharan dia tidak pernah beragama Islam.

Lelaki itu memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Dis 2023, berhubung dakwaan dia dibesarkan sebagai Sikh oleh arwah ibunya yang mualaf.

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagaimanapun memohon untuk membatalkan saman itu tanpa dikenakan perbicaraan penuh dengan alasan hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa menentukan status agama lelaki itu.

Mahkamah Tinggi akan mendengar permohonan MAIWP untuk membatalkan permohonan pada 30 Sept.

Menurut afidavit lelaki itu, ibunya, yang meninggal dunia pada 17 Nov 2007, pada mulanya seorang Sikh dan memeluk Islam selepas berkahwin dengan bapanya, seorang Muslim dari Pakistan, pada 8 Ogos 1993.

Lelaki itu berkata dia dilahirkan di Malaysia pada 25 Jun 1996, namun ibunya terus membesarkannya sebagai Sikh dan dia terus diajar Sikh pada zaman kanak-kanaknya oleh bapa saudaranya.

Penduduk di Setapak, Kuala Lumpur itu berhujah bahawa dia tidak tertakluk kepada undang-undang Islam kerana tidak pernah menganut agama itu dan didikan di rumah adalah mengikut kepercayaan dan doktrin Sikh.

“Sehingga hari ini, saya masih mengamalkan agama Sikh dan kerap melawat kuil Sikh bersama bapa-bapa saudara dan keluarga saya dan meraikan semua perayaan-perayaan dan upacara keagamaan Sikh seperti Vaisakhi, Gurpurab, Akand Paath, Bandi Chor Divas dan Lohri.

“Saya tidak pernah menganut Islam secara rela pada bila-bila masa. Saya tidak pernah berdoa mengikut agama Islam atau melawat masjid.

“Saya tidak pernah merayakan mana-mana perayaan umat Islam atau mengamalkan apa-apa kepercayaan Islam, termasuk hanya mengambil makanan atau minuman halal dan berpuasa.

“Sebaliknya, saya biasanya akan menjadi vegetarian setiap kali saya melawat kuil atau sebelum perayaan Sikh,” katanya dipetik MalaysiaKini hari ini.

Pemohon berpendapat Butiran 1 di bawah “Senarai II-Senarai Negeri” Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa undang-undang Islam hanya terpakai kepada orang yang “rela menganut agama Islam”.

“Sepanjang hidup saya, apabila dipanggil untuk membuat pengisytiharan lisan tentang agama pilihan saya, saya sentiasa menjawab ‘Sikhisme’,” katanya. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending