Connect with us

Antarabangsa

Badan Kehakiman Iran, Presiden akan kuatkuasa peraturan hijab tanpa undang-undang baharu

Ketua badan kehakiman Iran mendesak untuk mengetepikan kelulusan Parlimen pada rang undang-undang hijab yang akan datang.

Wartawan TMT

Published

on

Badan Kehakiman Iran, Presiden akan kuatkuasa peraturan hijab tanpa undang-undang baharu
Foto: Ketua badan kehakiman Iran, Gholamhossein Mohseni Ejei.
  • Ketua badan kehakiman Iran mendesak untuk mengetepikan kelulusan Parlimen pada rang undang-undang hijab yang akan datang.
  • Gholamhossein Mohseni Ejei berkata terdapat undang-undang untuk menghadapi ‘anomali sosial dan manifestasinya’, yang boleh dielakkan Parlimen.
  • Menurut laporan Iran International, Gholamhossein membuat kenyataan itu pada Isnin semasa pertemuan dengan Presiden Iran, Ebrahim Raisi yang menyambut baik cadangan itu.
  • Pada Julai 2022, selepas beberapa minggu tindakan keras di jalanan, Presiden Ebrahim Raisi mengarahkan semua entiti kerajaan melaksanakan dengan tegas undang-undang “kesucian dan hijab” diluluskan Majlis Revolusi Kebudayaan Tertinggi di bawah pimpinan tegas Mahmoud Ahmadinejad pada 2005.

Ketua badan kehakiman Iran mendesak untuk mengetepikan kelulusan Parlimen pada rang undang-undang hijab yang akan datang.

Gholamhossein Mohseni Ejei berkata terdapat undang-undang untuk menghadapi ‘anomali sosial dan manifestasinya’ yang boleh dielakkan Parlimen.

Menurut laporan Iran International, Gholamhossein membuat kenyataan itu pada Isnin semasa pertemuan dengan Presiden Iran, Ebrahim Raisi yang menyambut baik cadangan itu.

Mengesahkan hasrat untuk mengatasi kuasa Parlimen, Ketua Pertubuhan Pemeriksaan Am Iran, Zabihollah Khodaian juga mendakwa dalam mesyuarat itu, “bahawa undang-undang sedia ada telah menyatakan bahawa menentang peraturan hijab di khalayak ramai dan di jalan raya adalah satu jenayah”. 

Beliau menyeru pegawai kehakiman tidak menunggu perintah dalam menangani isu pemakaian hijab dan “menunaikan tugas mereka”.

Pada Julai 2022, selepas beberapa minggu tindakan keras di jalanan, Presiden Ebrahim Raisi mengarahkan semua entiti kerajaan melaksanakan dengan tegas undang-undang “kesucian dan hijab” diluluskan Majlis Revolusi Kebudayaan Tertinggi di bawah pimpinan tegas Mahmoud Ahmadinejad pada 2005.

Tidak lama selepas itu, kematian Mahsa Amini yang berusia 22 tahun dalam tahanan penguat kuasa hijab menyemarakkan bantahan yang merebak ke seluruh negara.

Sejak Mac lalu, kelompok ‘hardliners’ cuba untuk menamatkan penentangan wanita yang semakin meningkat terhadap peraturan hijab wajib.

Terdahulu, media Iran menerbitkan versi terakhir rang undang-undang tudung baharu yang disediakan bersama oleh badan kehakiman dan kerajaan. 

Walau bagaimanapun, draf itu dikritik hebat penyokong tegar yang melihat hukumannya “terlalu lembut” dan dikhuatiri menghalang wanita daripada mematuhi pemakaian hijab wajib.

Rang undang-undang itu antara lain memasukkan peruntukan terhadap “sesiapa sahaja” selain daripada entiti diberi kuasa, yang berhadapan dengan rakyat di khalayak ramai dan menggunakan keganasan dan ancaman terhadap wanita tidak berhijab.

Sumber: Iran International

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Derita ekonomi perang Gaza, Samsung Next tarik diri dari Israel

Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.
  • Firma yang merupakan inovasi cawangan syarikat Korea Samsung mengumumkan kepada kakitangannya bahawa ia akan menutup operasinya di hab teknologi serantau, Tel Aviv.
  • “Keputusannya, walaupun sukar, tidak mengurangkan pencapaian yang telah kami capai bersama selama hampir sedekad,” termasuk melabur dalam 70 syarikat dan syarikat pemula Israel, demikian kandungan e-mel dipetik penerbitan teknologi Israel CTech dalam laporan The New Arab pada 12 April lalu.
  • Pejabat Amerika Syarikat akan mengambil alih pelanggan dan pelaburan serantau syarikat dalam proses yang dijangka bermula menjelang musim luruh dan menyediakan sumber serta nasihat kepada pasukan itu, kata e-mel itu.
  • Ia berlaku selepas kesukaran ekonomi Israel sejak serangan 7 Oktober tahun lalu dan peperangan ke atas Gaza, termasuk dalam sektor teknologi.

Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.

Firma yang merupakan inovasi cawangan syarikat Korea Samsung mengumumkan kepada kakitangannya bahawa ia akan menutup operasinya di hab teknologi serantau, Tel Aviv.

“Keputusannya, walaupun sukar, tidak mengurangkan pencapaian yang telah kami capai bersama selama hampir sedekad,” termasuk melabur dalam 70 syarikat dan syarikat pemula Israel, demikian kandungan e-mel dipetik penerbitan teknologi Israel CTech dalam laporan The New Arab pada 12 April lalu.

Pejabat Amerika Syarikat akan mengambil alih pelanggan dan pelaburan serantau syarikat dalam proses yang dijangka bermula menjelang musim luruh dan menyediakan sumber serta nasihat kepada pasukan itu, kata e-mel itu.

Ia berlaku selepas kesukaran ekonomi Israel sejak serangan 7 Oktober tahun lalu dan peperangan ke atas Gaza, termasuk dalam sektor teknologi.

Amaran berkenaan pertumbuhan Israel melarat sejak permulaan serangannya ke atas Gaza dengan penguncupan ekonomi hampir 20 peratus dalam tempoh suku terakhir 2023.

Industri pelancongan Israel juga dilaporkan terjejas disebabkan peperangan itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending