Connect with us

Antarabangsa

(VIDEO) Selepas 56 tahun, bekas tentera rejim Israel pulangkan kunci Masjid al-Aqsa

Seorang bekas tentera Israel pada Khamis lalu menyerahkan semula kunci pintu gerbang Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur selepas mencurinya 56 tahun lalu.

Wartawan TMT

Published

on

Selepas 56 tahun, bekas tentera rejim Israel pulangkan kunci Masjid al-Aqsa
Foto: Bekas tentera Israel, Yair Barack (kiri).
  • Seorang bekas tentera Israel pada Khamis lalu menyerahkan semula kunci pintu gerbang masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur selepas mencurinya 56 tahun lalu.
  • Menurut laporan MEMO, Jabatan Wakaf Islam di Baitulmaqdis menyiarkan video yang menunjukkan ketua pengarahnya Sheikh Azzam Al-Khatib menerima kunci daripada lelaki itu yang dikenali sebagai Yair Barack.
  • Dalam video itu, Yair berkata beliau adalah antara anggota batalion Israel yang bertempur di Baitulmaqdis Timur sambil menambah ramai rakan seperjuangannya mati semasa pertempuran pada 1967.

Seorang bekas tentera Israel pada Khamis lalu menyerahkan semula kunci pintu gerbang Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur selepas mencurinya 56 tahun lalu.

Menurut laporan MEMO, Jabatan Wakaf Islam di Baitulmaqdis menyiarkan video yang menunjukkan ketua pengarahnya Sheikh Azzam Al-Khatib menerima kunci daripada lelaki itu yang dikenali sebagai Yair Barack.

Dalam video itu, Yair berkata beliau adalah antara anggota batalion Israel yang bertempur di Baitulmaqdis Timur sambil menambah ramai rakan seperjuangannya mati semasa pertempuran pada 1967.

“Saya tiba di Pintu Al-Mughrabi (di koridor barat Masjid Al-Aqsa)… dan apabila saya melihat ke sebelah kiri, saya mendapati kunci.

“Saya tidak tahu mengapa saya meletakkan tangan saya di atasnya dan mengambilnya.

“Saya meletakkan kunci itu di dalam poket saya, dan sejak itu, memilikinya dalam simpanan saya,” katanya.

Yair berkata selepas 40 atau 50 tahun, dia mula berasa tidak selesa kunci itu masih bersamanya “kerana saya mencurinya dan kini memutuskan untuk mengembalikannya.”

“Sekarang saya di sini.

“Saya memulangkan kunci yang saya curi.

“Saya memulangkan kembali kepada pemiliknya.. dan inilah yang harus dilakukan Israel untuk memulangkan tanah, hak, penghormatan, kemerdekaan, kebebasan dan keselamatan rakyat Palestin,” katanya.

Dia berkata selepas memulangkan kunci, dia merasakan “melakukan perkara yang betul.”

Penyerahan kembali kunci itu berlaku ketika peneroka haram.Israel bersama-sama pegawai Israel menyertai ‘perarakan bendera’ untuk meraikan penjajahan di Baitulmaqdis Timur pada 1967.

Mengulas mengenai perarakan kontroversi itu, dia berkata ia antara hari terburuk dalam baginya, sambil menambah dia berhenti meraikan ‘hari bendera’ itu sejak lama dahulu.

Perarakan Bendera diadakan peneroka Israel setiap tahun untuk menandakan apa yang mereka panggil sebagai penyatuan Baitulmaqdis, merujuk kepada pendudukan Israel di bandar itu pada 1967.

“Saya adalah sebahagian daripadanya pada hari itu.

“Saya harap saya tidak melakukannya, iaitu menduduki Baitulmaqdis,” katanya.

Israel menduduki Baitulmaqdis Timur semasa Perang Arab-Israel 1967.

Ia menggabungkan seluruh bandar pada 1980 dalam satu langkah yang tidak pernah diiktiraf masyarakat antarabangsa.

Sumber: MEMO

Author

Antarabangsa

(VIDEO) Jordan, Palestin dan Israel ‘bersama di langit’ untuk saya – Narendra Modi

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Perdana Menteri India, Narendra Modi.

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

Modi berkata demikian dalam temubual eksklusif “The Biggest Interview Of 2024” bersama India Today disiarkan hari ini di platform Youtube.

“Raja Jordan dapat tahu saya akan ke Palestin, dia jalur keturunan (Nabi) Muhammad, dia (Raja Jordan) berkata, “En Modi kamu tidak boleh ke sana begini, kamu tetamu saya. Kamu akan naik helikopter saya dan makan di rumah saya.”

“Saya pergi ke rumahnya, kami makan dan berbual. (Dengan) Helikopter Jordan, destinasi Palestin dan iringan jet Israel. Dunia (adalah) berbeza buat tiga negara ini, tetapi untuk Modi, semuanya bersama di langit,” dakwa Perdana Menteri India itu.

Dalam wawancara itu, Modi turut berkongsi usahanya untuk menghentikan pertempuran di Gaza pada Ramadan dan Israel cuba untuk akur yang akhirnya menyebabkan mereka hanya bertempur dua atau tiga hari sahaja.

“Di Gaza ketika Ramadan, saya hantar perutusan khas ke Israel. Dia berjumpa dengan Perdana Menteri Israel dan memberitahunya bahawa tidak sepatutnya Gaza dibom ketika Ramadan.

“Beliau (Israel) cuba akur. Mereka hanya bertempur dua tiga hari di bulan Ramadan. Tetapi saya telah menghantar utusan khas.

“Di sini (India) kamu menuduh saya bermain politik terhadap Muslim. Tapi Modi berusaha untuk hentikan pengeboman di Gaza. Saya tidak mahu publisiti untuk hal ini,” kata Modi.

India kini berdepan pilihanraya umum dan kenyataan Modi dipercayai bertujuan untuk memancing pengundi Muslim di negara majoriti Hindu itu. – The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending