Connect with us

Terkini

AUKU: Tak perlu mansuh, cukup sekadar pinda

Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) tidak perlu dimansuhkan, namun cukup sekadar matlamat penubuhan undang-undang itu dipinda dan diperkasakan dengan hala tuju yang jelas.

Wartawan TMT

Published

on

AUKU: Tak perlu mansuh, cukup sekadar pinda
Foto: Ketua Pemuda BERJASA, Fahmi Bazlan.
  • Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) tidak perlu dimansuhkan, namun cukup sekadar matlamat penubuhan undang-undang itu dipinda dan diperkasakan dengan hala tuju yang jelas.
  • Ketua Pemuda BERJASA, Fahmi Bazlan percaya, gesaan memansuhkan AUKU disebabkan pada peringkat awal akta diperkenalkan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah untuk menyekat pergerakan mahasiswa yang dieksploitasi Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui gerakan reformasi.
  • “Sepatutnya AUKU boleh berperanan dan ditambah baik untuk mewujudkan satu sistem sokongan kepada universiti bagi mengekalkan matlamat institusi pendidikan tinggi dalam menghasilkan graduan yang berperanan besar dalam mencorak dan kejayaan masa depan negara,
  • Terdahulu, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dijangka membentangkan Rang Undang-Undang berhubung cadangan pindaan dua peruntukan di bawah AUKU 1971 pada persidangan Parlimen hujung tahun ini.

BANGI, 20 Ramadan 1444H, Selasa – Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) tidak perlu dimansuhkan, namun cukup sekadar matlamat penubuhan undang-undang itu dipinda dan diperkasakan dengan hala tuju yang jelas.

Ketua Pemuda BERJASA, Fahmi Bazlan percaya, gesaan memansuhkan AUKU disebabkan pada peringkat awal akta diperkenalkan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah untuk menyekat pergerakan mahasiswa yang dieksploitasi Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui gerakan reformasi.

Bagaimanapun, beliau berpendapat kerajaan boleh mempertimbangkan untuk melonggarkan sedikit akta itu bagi meraikan semangat aktivisme yang positif, tanpa perlu kepada pemansuhan.

“Kini kebebasan mahasiswa beraktivisme terlampau agresif sehingga mewujudkan gerakan yang songsang dan tidak bermoral, tidak kurang juga adanya gerakan ajaran sesat sehingga menjadi tajaan pihak tertentu yang memusnahkan kualiti dan jaminan masa depan mereka.

“Sepatutnya AUKU boleh berperanan dan ditambah baik untuk mewujudkan satu sistem sokongan kepada universiti bagi mengekalkan matlamat institusi pendidikan tinggi dalam menghasilkan graduan yang berperanan besar dalam mencorak dan kejayaan masa depan negara,” katanya.

Beliau berkata, mahasiswa adalah golongan terpelajar yang mempunyai kedudukan yang tinggi dalam masyarakat.

“Mereka adalah aset negara yang berharga dan perlu diberikan sepenuh perhatian untuk pemerkasaan kualiti dan hasil bagi memenuhi pasaran dan permintaan dalam menggerakkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara akan datang.

“Merekalah harapan negara yang boleh memposisikan diri mengisi jawatan penting dalam masyarakat dan negara. Rosak mereka, rosaklah negara,” katanya.

Terdahulu, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dijangka membentangkan Rang Undang-Undang berhubung cadangan pindaan dua peruntukan di bawah AUKU 1971 pada persidangan Parlimen hujung tahun ini.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, pindaan akta tersebut akan lebih memfokuskan kepada Seksyen 15 dan 16 iaitu peruntukan yang berkaitan dngan pelajar.

Sumber: Ismaweb

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending