Connect with us

Terkini

Produk ‘gelatin babi’ dengan logo halal masih dijual di pasaran

Sumber industri halal mendedahkan kepada sebuah portal tempatan bahawa salah satu produk makanan digemari kanak-kanak disahkan mengandungi gelatin babi namun masih bebas dijual sebagai produk halal.

Wartawan TMT

Published

on

Produk ‘gelatin babi’ dengan logo halal masih dijual di pasaran
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Sumber industri halal mendedahkan satu produk makanan digemari kanak-kanak disahkan mengandungi gelatin babi masih bebas dijual sebagai produk halal.
  • Kehadiran unsur babi  dikesan selepas makmal ujikaji makanan swasta mengambil sampel 100 produk mempunyai bahan tidak halal. Hasilnya, 22 produk mengandungi unsur babi dengan empat daripadanya mempunyai logo halal luar negara diperakui JAKIM.
  • “Salah satu produk makanan digemari kanak-kanak itu disahkan mengandungi gelatin babi hasil ujian makmal yang mempunyai sijil Sistem Pengurusan Kualiti (ISO).”
  • “Keputusan ujian tetap menunjukkan kehadiran gelatin babi walaupun produk itu diperoleh dari lokasi berlainan.”

 

KUALA LUMPUR, 09 Januari 2023 – Sumber industri halal mendedahkan kepada sebuah portal tempatan bahawa salah satu produk makanan digemari kanak-kanak disahkan mengandungi gelatin babi namun masih bebas dijual sebagai produk halal.

Kehadiran unsur babi itu dikesan selepas sebuah makmal ujikaji makanan swasta mengambil sampel 100 produk di pasaran terbuka untuk diuji kemungkinan ia mempunyai bahan yang tidak halal.

Hasilnya, 22 produk yang diambil sampel bagi ujian itu didapati mengandungi bahan daripada unsur babi dengan empat daripadanya mempunyai logo halal luar negara diperakui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Salah satu produk makanan digemari kanak-kanak itu disahkan mengandungi gelatin babi hasil ujian makmal yang mempunyai sijil Sistem Pengurusan Kualiti (ISO).”

“Keputusan ujian tetap menunjukkan kehadiran gelatin babi walaupun produk itu diperoleh dari lokasi berlainan.”

Jelasnya, susulan dari dapatan ujian itu, pihaknya segera membuat laporan kepada Bahagian Hab Halal JAKIM lengkap dengan hasil keputusan dan produk tersebut.

Namun, selepas dirujuk, agensi berkenaan memaklumkan produk tersebut tidak mempunyai unsur babi hasil ujian yang disahkan oleh makmal JAKIM sendiri dan juga makmal dari sebuah jabatan Kerajaan lain.

“Apabila saya tahu sebuah jabatan Kerajaan mengesahkan produk itu negatif, maka kami buat ujian sekali lagi dan hasilnya tetap positif. Jadi kami meragui adakah cara ujian yang dilaksanakan agensi Kerajaan itu betul atau salah.”

“Namun apa yang menyedihkan ialah berdasarkan polisi Kerajaan, JAKIM hanya menerima keputusan analisis dari makmal jabatan Kerajaan, malah ia mengatasi semua hasil analisis makmal lain,” katanya.

Oleh itu, sumber tersebut menggesa agar polisi Kerajaan itu diteliti semula kewajarannya di mana cara terbaik adalah dengan mengadakan diskusi antara makmal dan pihak yang terlibat supaya hasil keputusan sebenar dapat dipersetujui dan dicapai secara saksama.

“Berdasarkan polisi Kerajaan juga adalah menjadi satu kesalahan sekiranya kenyataan umum berkaitan status halal atau haram sesuatu produk dilakukan oleh pihak tidak berkaitan seperti makmal swasta.”

“Walau ada bukti hasil keputusan makmal yang mempunyai ISO sekali pun, ia tetap tidak boleh diguna pakai sekiranya hasil keputusan dari makmal Kerajaan memberikan keputusan yang berbeza.”

“Sebab itu kami tidak boleh cakap apa-apa dan hanya boleh maklumkan kawan-kawan supaya tidak makan produk itu kerana ujian telah mengesahkan ia positif. Agak menyedihkan kerana kita hanya mampu melihat sahaja saudara seislam kita makan makanan yang kita tahu tidak halal tetapi kita tidak boleh buat apa-apa kerana adanya polisi seperti ini,” kata sumber lagi.

 

Sumber: Samudera

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending