Connect with us

Terkini

Pemilik kelab komedi mohon mahkamah batal larangan DBKL

Kedua-dua pemilik Kelab Komedi Crackhouse telah memohon kepada mahkamah sivil untuk membatalkan larangan tetap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terhadap mereka daripada mendaftar sebarang perniagaan di ibu negara dan mengembalikan semula lesen perniagaan kelab itu.

Wartawan TMT

Published

on

Pemilik kelab komedi mohon mahkamah batal larangan DBKL
Foto: Mohamad Rizal Johan Van Geyzel
  • Semakan kehakiman Mohamad Rizal Johan Van Geyzel dan Shankar R Santhiram dibuat susulan persembahan kontroversi komedi berdiri di kelab itu di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur, pada pertengahan tahun lalu.
  • Terdahulu pada 18 Ogos tahun lalu, Rizal dan Shankar menghantar surat tuntutan undang-undang kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur Mahadi Che Ngah berhubung laporan media mengenai lesen kelab itu ditarik balik, dengan pemIliknya disenarai hitam secara kekal.
  • Kedua-dua pemohon semakan kehakiman itu, masing-masing berumur 39 dan 51, memohon pengisytiharan bahawa keputusan Timbalan menteri wilayah persekutuan ketika itu, Jalaluddin Alias dan kementerian berkenaan menghalang kedua-dua mereka daripada mendaftar sebarang perniagaan selanjutnya di Kuala Lumpur adalah “adalah bertentangan dengan undang-undang, tidak munasabah, tidak waras, tidak sahih, tidak berperlembagaan dan tidak mempunyai sebarang kesan.
  • Jika mahkamah sivil memberikan kebenaran, maka ia kemudiannya akan menetapkan tarikh berasingan untuk mendengar hujahan lisan daripada pihak lawan mengenai merit kewajaran semakan kehakiman itu.

Kedua-dua pemilik Kelab Komedi Crackhouse telah memohon kepada mahkamah sivil untuk membatalkan larangan tetap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terhadap mereka daripada mendaftar sebarang perniagaan di ibu negara dan mengembalikan semula lesen perniagaan kelab itu.

Semakan kehakiman Mohamad Rizal Johan Van Geyzel dan Shankar R Santhiram dibuat susulan persembahan kontroversi komedi berdiri di kelab itu di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur, pada pertengahan tahun lalu.

Wanita yang dikatakan punca kontroversi komedi berdiri itu, Siti Nuramira Abdullah dan teman lelakinya Alexander Navin Vijayachandran, kini berdepan kes mahkamah jenayah yang melibatkan persembahannya.

Peguam Rizal dan Shankar Harshaan Zamani memberitahu Malaysiakini baru-baru ini bahawa permohonan kebenaran semakan kehakiman telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada November, 2022.

Terdahulu pada 18 Ogos tahun lalu, Rizal dan Shankar menghantar surat tuntutan undang-undang kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur Mahadi Che Ngah berhubung laporan media mengenai lesen kelab itu ditarik balik, dengan pemiliknya disenarai hitam secara kekal.

Timbalan menteri wilayah persekutuan ketika itu Jalaluddin Alias dipetik laporan media tempatan sebagai berkata Rizal telah disenaraihitamkan secara kekal dan jawatankuasa pelesenan DBKL telah memutuskan untuk membatalkan lesen kelab komedi itu berkuat kuasa pada 30 Julai tahun lepas (kedua-dua tindakan itu dikenali sebagai “keputusan tersebut”).

Menurut salinan semakan kehakiman yang difailkan pada 27 Nov dan dilihat oleh Malaysiakini, pemilik kelab komedi menamakan DBKL, Mahadi, Jalaluddin, Kementerian Wilayah Persekutuan ketika itu (sebelum diserap ke Jabatan Perdana Menteri) dan kerajaan sebagai responden pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima.

Rizal dan Shankar memohon beberapa pengisytiharan mahkamah, antaranya mengenai keputusan DBKL untuk menamatkan lesen perniagaan Crackhouse Comedy Club.

Kedua-dua pemohon semakan kehakiman itu, masing-masing berumur 39 dan 51, memohon pengisytiharan bahawa keputusan Jalaluddin dan kementerian menghalang kedua-dua mereka daripada mendaftar sebarang perniagaan selanjutnya di Kuala Lumpur adalah “adalah bertentangan dengan undang-undang, tidak munasabah, tidak waras, tidak sahih, tidak berperlembagaan dan tidak mempunyai sebarang kesan.”

Kedua-dua pemohon juga menuntut gantirugi teladan dan gantirugi teruk daripada lima responden itu.

Menurut salinan afidavit Rizal yang menyokong semakan kehakiman itu, dia mendakwa bahawa responden telah menyalahgunakan kuasa mereka dan/atau menggunakan kuasa mereka dengan sewenang-wenangnya.

Dia menegaskan bahawa responden tidak mempunyai asas di sebalik keputusan yang didakwanya tidak adil dan tidak seimbang dengan tujuan keputusan tersebut, dan dirinya serta Shankar didakwa tidak diberi peluang untuk didengar sebelum keputusan tersebut dibuat.

“Saya (dan pemohon kedua) telahpun menjalankan operasi kelab komedi tersebut sejak tahun 2013 sehingga tarikh keputusan-keputusan tersebut tanpa sebarang masalah/ halangan daripada mana-mana pihak termasuk responden-responden.

“Namun, keputusan-keputusan tersebut kini telahpun menghalang saya (dan pemohon kedua) daripada meneruskan pengoperasian kelab komedi tersebut secara sah dan berlesen dalam Kuala Lumpur,” kata Rizal.

Dalam afidavitnya, Rizal berkata dia pencari nafkah tunggal keluarga dan keputusan tersebut menjejaskan kehidupan keluarganya secara teruk.

“Saya juga menyatakan bahawa keputusan-keputusan tersebut akan juga menjejaskan kepentingan saya (dan pemohon kedua) dan/ atau menyebabkan kesukaran yang tidak wajar kepada saya (dan pemohon kedua) dari segi kos perjalanan/ perbelanjaan memandangkan saya (dan pemohon kedua) terpaksa pergi ke bandar selain Kuala Lumpur untuk menjalankan apa-apa aktiviti perniagaan yang sah dan berlesen,” kata Rizal.

Afidavit Shankar turut menyokong alasan sama seperti yang dikemukakan oleh Rizal.

Mengikut salinan afidavit sokongannya, kertas kausa telah diserahkan kepada kelima-lima responden pada 30 Dis tahun lepas.

Ketika dihubungi Malaysiakini baru-baru ini, wakil undang-undang kerajaan, peguam kanan persekutuan Ahmad Hanir Hambaly @ Arwi berkata permohonan kebenaran semakan kehakiman ditetapkan untuk dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 Jan.

Jika mahkamah sivil memberikan kebenaran, maka ia kemudiannya akan menetapkan tarikh berasingan untuk mendengar hujahan lisan daripada pihak lawan mengenai merit kewajaran semakan kehakiman itu.

 

Sumber: Malaysiakini

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending