Connect with us

Terkini

Jakim diminta kaji semula fatwa ‘ubat sumber babi’ untuk keselamatan ibu mengandung

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) disaran mengkaji semula fatwa penggunaan ubat pencair darah daripada sumber babi untuk mencegah penyakit darah beku “venous thromboembolism” (VTE) dalam kalangan ibu mengandung.

Wartawan TMT

Published

on

Jakim diminta kaji semula fatwa ‘ubat sumber babi’ untuk keselamatan ibu mengandung
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Jakim disaran kaji semula fatwa penggunaan ubat pencair darah dari sumber babi untuk cegah penyakit darah beku “venous thromboembolism” (VTE) dalam kalangan ibu mengandung.
  • Fatwa sedia ada diputuskan 2009 terlalu menyeluruh dan tidak sentuh hukum penggunaan ubat itu ke atas ibu mengandung berisiko maut akibat VTE. – Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang Usim, Zizi Azlinda Mohd Yusof.
  • Ketika ini terdapat tiga jenis pencair darah di pasaran iaitu bersumberkan babi (Porcine), lembu (Bovine) dan bahan kimia sintetik (tiada unsur binatang).

 

NILAI: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) disaran mengkaji semula fatwa penggunaan ubat pencair darah daripada sumber babi untuk mencegah penyakit darah beku “venous thromboembolism” (VTE) dalam kalangan ibu mengandung.

Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang (FSU) Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Zizi Azlinda Mohd Yusof, berkata fatwa sedia ada diputuskan pada 2009 terlalu menyeluruh dan tidak menyentuh secara khusus hukum penggunaan ubat itu ke atas ibu mengandung yang berisiko maut akibat VTE.

“Fatwa itu bolehlah perbaharui semula, bukan untuk halalkan babi atau bukan nak halalkan ubat dibuat daripada babi, tapi mengharuskan untuk ibu mengandung (ambil ubat ini), kerana pembunuh utama sekarang dinyatakan Jabatan Perangkaan adalah penyakit darah beku.

“Saya bukan doktor perubatan, tapi kebetulan ini adalah kajian PhD saya pada 2020. Saya akan guna bahasa mudah faham, sesetengah wanita akan ada segumpal atau serpihan darah di betis mereka atau di kapilari darah yang bergerak secara perlahan tanpa sedar dan pergi ke jantung.

“Kemudian terus blok saluran pernafasan. Itu dinamakan gejala ‘pulmonary embolism’ iaitu jantung dah tersekat dengan gumpalan darah dan waktu itu akan berlaku kematian mengejut,” katanya kepada FMT.

Jabatan Perangkaan melaporkan pada 2021 penyakit darah beku adalah pembunuh utama ibu mengandung iaitu sebanyak 18.8%, menurut Zizi.

Beliau menjelaskan, terdapat tiga jenis pencair darah di pasaran iaitu bersumberkan babi (Porcine), lembu (Bovine) dan bahan kimia sintetik (tiada unsur binatang).

Namun, kajian klinikal di seluruh dunia mendapati pencair darah daripada sumber babi paling berkesan dan tidak membahayakan ibu serta bayi dalam kandungan.

Ubat pencair darah bersumberkan sel tisu babi dikategorikan sebagai Low Molecular Weight Heparin (LMWH) dan contoh di pasaran ketika ini adalah Clexane.

Malah, dalam buku garis panduan klinikal Kementerian Kesihatan (KKM) meletakkan LMWH sebagai pilihan utama untuk langkah pencegahan terhadap ibu mengandung yang berisiko.

“Ia tak ganggu keselamatan bayi dalam perut. Kalau ikut kajian saintifik dan jurnal akademik, kajian dilakukan di seluruh dunia dan hasilnya ubat ini tak beri kecacatan kepada bayi.

“Manakala ubat pencair darah dari sumber lembu (heparin) boleh rawat penyakit darah beku cuma kesan langsungnya yang tidak digemari oleh pakar perubatan adalah ia menyebabkan pendarahan teruk kepada ibu,” katanya.

Unsur babi

Ubat yang bebas sumber binatang contohnya Arixtra antara yang dibuktikan secara klinikal berisiko mencacatkan bayi dalam kandungan.

“Bila berkait dengan babi, ia sesuatu yang sensitif di Malaysia, jika nak dapat halal dari apa-apa skim, farmaseutikal, pemakanan, kosmetik, memang tidak akan diluluskan sekiranya ada sikit pun unsur babi.

“Walhal dah berlaku transformasi bio iaitu dalam istilah fiqah kita sebut istihalah. Istihalah adalah perubahan dari sesuatu kepada sesuatu yang lain.

“Bila masuk dalam makmal, dah tak jumpa DNA babi walaupun dibuat daripada babi. Cuma di Malaysia kita pegang Mazhab Syafie. Mereka tak kisah DNA babi ada ke tak, protein babi tu ada ke tak, asalkan bahan mentah itu ada babi maka sampai ke sudah ia babi juga. Ubat itu tetap haram,” kata Zizi.

Ketika menyiapkan tesis PhDnya, Zizi merujuk kitab fiqah, sesi temubual dengan 21 pakar termasuk syariah (UIA, USM, UKM), pakar perubatan (Obstetrik & Ginekologi, Kardiovaskular, Hematologi dan Farmaseutikal) membabitkan dua mufti (Terengganu dan Pulau Pinang).

“Saya tak kata tesis ini yang terbaik. Ini adalah sumbangan akademik saya. Saya bukan pelajar perubatan tapi bidang saya adalah fiqah medik dan fatwa halal. Saya tak lihat dari segi nak jadikan ia polisi negara. Kami para akademik kaji apa jurang yang diperlukan oleh masyarakat.

“Doktor yang tak ada latar belakang syariah akan keliru, bila sebenarnya waktu darurah? Nak ukur macam mana? Adakah bila sikit lagi nak mati atau pencegahan itu dikira darurah? Ibu pula (yang berisiko) takut nak ambil (ubat ini), jika abaikan terus ia akan berakhir kematian.

“Kita dakwa kita adalah agama yang memudahkan dan menjaga nyawa dari segi maqasid. Jadi, mana pertimbangan bijak sebenarnya lebih kontemporari yang sesuai dengan (masalah) kita hari ini?,” soalnya.

 

Sumber: Free Malaysia Today

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending