Connect with us

Terkini

Gambar kemaluan lelaki, mesej lucah dikongsi oleh saksi pertama – Firdaus Wong

Saksi ketiga, Firdaus Wong memberitahu Mahkamah Majistret di sini pada Jumaat bahawa dia telah menerima gambar kemaluan lelaki dan tangkap layar mesej lucah yang dihantar oleh saksi pertama iaitu Mohd Fairuz Abu dalam perbicaraan hari keempat kes gangguan seksual Ebit Lew.

Wartawan TMT

Published

on

Gambar kemaluan lelaki, mesej lucah dikongsi oleh saksi pertama - Firdaus Wong
Foto: Saksi ketiga, Pendakwah Firdaus Wong.
  • Firdaus Wong memberitahu mahkamah bahawa dia telah menerima gambar kemaluan lelaki dan tangkap layar mesej lucah dihantar oleh saksi pertama.
  • Firdaus memaklumkan NGOnya memberi bantuan kaunseling, rawatan Islam dan guaman kepada pengadu (mangsa).
  • “Saya telah muat turun gambar dan tangkap layar setelah saya menerima dari Akhi Fairuz dan secara automatik tersimpan dalam telefon bimbit saya,” – Firdaus Wong.

TENOM – Saksi ketiga, Firdaus Wong memberitahu Mahkamah Majistret di sini pada Jumaat bahawa dia telah menerima gambar kemaluan lelaki dan tangkap layar mesej lucah yang dihantar oleh saksi pertama iaitu Mohd Fairuz Abu dalam perbicaraan hari keempat kes gangguan seksual Ebit Lew.

Menjelaskan perkara itu, Firdaus Wong atau nama sebenarnya, Firdaus Wong Hai Hung, 39, berkata, gambar dan mesej itu dihantar kepadanya oleh Mohd Fairuz yang dikongsikan oleh pengadu (identiti tidak boleh didedahkan atas arahan mahkamah) dalam kes ini.

“Setelah Akhi Fairuz memaklumkan kepada saya bahawa pengadu telah menerima mesej-mesej serta gambar lucah daripada Ebit Lew, beliau telah berkongsi dengan saya gambar dan beberapa tangkap layar mesej lucah dari Ebit Lew yang diterima pengadu,” katanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Zahida Zakaria turut meminta Firdaus menjelaskan siapa Akhi Fairuz yang disebutkannya sebagai sahabatnya dalam soalan sebelum ini berkaitan wanita yang dibantu Multiracial Reverted Muslims (MRM).

Firdaus memberitahu mahkamah Akhi Fairuz yang disebutkan adalah Akhi Fairuz Al-Jengkawi yang merujuk kepada saksi pertama, Mohd Fairuz yang dikenalinya dalam sebuah program di laman sosial pada 2 Jun 2021.

Ditanya adakah Firdaus ingat apa gambar dan mesej lucah yang diterima daripada Akhi Fairuz yang dikongsikan oleh pengadu, beliau mengakui ingat mengenainya iaitu satu gambar kemaluan lelaki dan juga tangkap layar mesej-mesej lucah.

Seterusnya, Firdaus ditanya apa yang dilakukan terhadap gambar dan tangkap layar berkenaan sebaik menerimanya.

“Saya telah muat turun gambar dan tangkap layar setelah saya menerima dari Akhi Fairuz dan secara automatik tersimpan dalam telefon bimbit saya,” katanya.

Sebelum itu, dalam prosiding sama, Firdaus diminta menjelaskan apa bantuan yang telah diberikan MRM kepada pengadu dan suaminya.

“Kami di MRM telah memberikan bantuan kepada pengadu dengan memberikan tiket penerbangan serta penginapan bagi beliau dan suaminya selain menawarkan khidmat bantuan lain seperti guaman, kaunseling, rawatan Islam dan sebagainya jika diperlukan,” jelas beliau.

Diminta menjelaskan mengenai jadual penerbangan dan penginapan yang telah diberikan kepada pengadu, Firdaus memberitahu mahkamah bahawa ia adalah tiket penerbangan pergi dan balik pengadu serta suaminya antara Kota Kinabalu dan Kuala Lumpur.

“Pengadu dan suami terbang ke Kuala Lumpur menerusi penerbangan Malaysia Airlines pada 6 Ogos 2021 kemudian berlepas pulang ke Kota Kinabalu pada 8 Ogos 2021 dan mereka telah menetap di sebuah hotel di Kuala Lumpur,” jelasnya.

Firdaus kemudian turut diminta menjelaskan kepada mahkamah, khidmat kaunseling dan rawatan Islam bagaimana yang diberikan kepada pengadu.

“Khidmat kaunseling kepada pengadu dan suaminya serta rawatan Islam adalah untuk memberikan semangat dan keluar dari trauma yang dialami,” katanya.

Perbicaraan ditangguhkan pada jam 11.30 pagi dan mahkamah telah menetapkan tarikh baharu iaitu 20 hingga 22 Disember depan untuk perbicaraan bersambung semula.

Ebit atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim, 37, berhadapan dengan 11 pertuduhan berkaitan gangguan seksual membuat hantaran gambar dan perkataan lucah bermaksud mengaibkan kehormatan mangsa melalui aplikasi WhatsApp mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

Beliau diwakili pasukan peguam yang terdiri daripada Ram Singh, Kamarudin Mohmad Chinki, Timothy Daut, Kimberly Ye Wanchuin dan Chen Wen Jye manakala Majistret ialah Nur Asyraf Zolhani.

Sementara itu, pendakawan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nor Azizah Mohamad, Muhammad Ilmami Ahmad, Zahida, Adibah Saiful Bahri dan Nur Masrin Amalia.

Sumber: Sinar Harian

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending