Connect with us

Terkini

Suri rumah ‘lelaki’ juga akan dilindungi dengan SKSSR

Kerajaan akan mengkaji langkah untuk memperluas aspek perlindungan dalam pelaksanaan Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR) kepada suri rumah ‘lelaki,’ kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan.

Wartawan TMT

Published

on

Suri rumah ‘lelaki’ juga akan dilindungi dengan SKSSR
Foto: Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan.
  • Kerajaan akan kaji langkah memperluas aspek perlindungan dalam pelaksanaan Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR) kepada suri rumah ‘lelaki,’ namun jumlah sebenar golongan tersebut perlu dikenal pasti terlebih dahulu.
  • “Perkara ini telahpun dibangkitkan dalam Jemaah Menteri. Kalau ikutkan budaya di Malaysia, majoriti lelaki adalah golongan bekerja,” – Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan.
  • Sekiranya keperluan selepas kajian mendesak maka SKSSR seperti dalam Rang Undang-Undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022 akan diperluas kepada kaum bapa.
  • SKSSR akan memberi keutamaan kepada golongan wanita bergelar suri rumah terlebih dahulu apabila ia berkuat kuasa pada 1 Disember 2022.

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan mengkaji langkah untuk memperluas aspek perlindungan dalam pelaksanaan Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR) kepada suri rumah ‘lelaki,’ kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan perlu mengenal pasti jumlah sebenar lelaki di negara ini yang menjadi suri rumah.

“Perkara ini telahpun dibangkitkan dalam Jemaah Menteri. Kalau ikutkan budaya di Malaysia, majoriti lelaki adalah golongan bekerja,” katanya ketika sidang akhbar di Wisma Pembangunan Sumber Manusia Berhad di sini pada Rabu.

Beliau berkata, sekiranya keperluan selepas kajian mendesak maka SKSSR seperti dalam Rang Undang-Undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022 akan diperluas kepada kaum bapa, lapor Bernama.

Katanya, buat masa ini, SKSSR akan memberi keutamaan kepada golongan wanita yang bergelar suri rumah terlebih dahulu apabila ia berkuat kuasa pada 1 Disember 2022.

Rang undang-undang itu diluluskan di Dewan Negara pada 9 Ogos lepas bagi melaksanakan SKSSR membabitkan sejumlah 150,000 wanita yang berdaftar di bawah i-Suri dengan kerajaan membuat caruman untuk mereka.

Mengulas lanjut, beliau berkata, SKSSR adalah secara sukarela dan para suami tidak wajib mencarum untuk isteri masing-masing serta tiada tindakan akan diambil terhadap suami yang gagal berbuat demikian.

Bagaimanapun, beliau berkata, suami boleh didenda tidak melebihi RM10,000 jika mereka sudah mula membayar caruman tetapi gagal meneruskannya.

Katanya, suami terbabit boleh berbincang atau membuat permohonan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) jika berdepan masalah dalam pembayaran caruman agar tidak dikenakan denda.

Menyentuh mengenai pindaan Akta Sistem Insurans Pekerjaan 2017 (Akta 800) yang meningkatkan gaji siling daripada RM4,000 kepada RM5,000 sebulan untuk mencarum di bawah skim itu, Saravanan berkata, ia akan berkuat kuasa pada 1 September depan.

Beliau berkata, pindaan dalam Rang Undang-Undang Sistem Insurans Pekerjaan (Pindaan) 2022 akan meningkatkan faedah yang diterima oleh pekerja selain menambah baik liputan keselamatan sosial.

“Caruman Perkeso tidak berubah sejak 1971. Maka dengan kenaikan caruman ini, pekerja juga dapat faedah yang lebih tinggi,” katanya.

Datuk Seri M Saravanan juga berkata, jumlah maksimum caruman oleh pekerja ialah RM7 dan minimum RM0.70.

Rang Undang-Undang Sistem Insurans Pekerjaan (Pindaan) 2022 diluluskan oleh Dewan Negara pada 9 Ogos lepas melibatkan tiga pindaan terhadap peruntukan sedia ada termasuk Jadual Kedua Perenggan 2 (kadar caruman jenis pertama dan kedua) serta Jadual Ketiga Perenggan 8 (kadar faedah merangkumi Elaun Mencari Pekerjaan, kadar Elaun Bekerja Semula Awal, kadar Elaun Pendapatan Berkurangan, Elaun Latihan dan Fi Latihan). 

Sumber : Bernama

 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending