Connect with us

Terkini

Pembangkang gagal menentang penguatkuasaan Sosma

Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau Sosma, diluluskan Dewan Rakyat bagi dilanjutkan penguatkuasaannya selama lima tahun lagi biarpun mendapat tentangan daripada pihak pembangkang. 

Wartawan TMT

Published

on

sosma jabatan penerangan malaysia
Foto: Sumber Jabatan Penerangan Malaysia.
  • Sosma dilanjutkan penguatkuasaannya selama lima tahun lagi biarpun mendapat tentangan daripada pihak pembangkang.
  • Keputusan undian menunjukkan seramai 111 ahli parlimen menyokong, 88 menentang, manakala 21 tidak hadir. 
  • Usul lanjutan tidak diluluskan 23 Mac lalu kerana didapati wujud peruntukan dan klausa yang tidak adil.
  • “Kerajaan akan meneruskan usaha untuk menambah baik Sosma” – Hamzah Zainuddin

Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau Sosma, diluluskan Dewan Rakyat bagi dilanjutkan penguatkuasaannya selama lima tahun lagi biarpun mendapat tentangan daripada pihak pembangkang. 

Mencatatkan keputusan undian seramai 111 ahli parlimen mengundi sokong, 88 mengundi tentang, manakala 21 ahli tidak hadir semasa undi belah bahagi.  

Dengan penguatkuasaan tersebut, polis akan mempunyai kuasa khas bagi menahan individu yang ditangkap dan ditahan di bawah akta itu sehingga 28 hari. 

Usul lanjutan Subseksyen 4(5) akta itu tidak diluluskan ketika dibentang pada Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Rakyat pada 23 Mac lalu. Undi belah bahagian lanjutan itu, mencatatkan 85 bersetuju dan 86 lagi tidak bersetuju.

Ini kerana Akta itu didapati wujud peruntukan dan klausa yang tidak adil oleh ahli parlimen kerajaan, pembangkang dan turut dipersetujui oleh Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin.

Menurutnya, klausa tamat tempoh (sunset clause) perlu ada untuk kerajaan menyemak semula undang-undang setiap lima tahun.

Selain itu, beliau turut mengakui bahawa Seksyen 124 Kanun Keseksaan, yang berkaitan dengan aktiviti memudaratkan demokrasi berparlimen harus dikeluarkan daripada Sosma.

Hamzah Zainuddin berkata, “saya setuju cadangan (ahli parlimen) Padang Rengas (Nazri Aziz) tadi. Begitu juga beberapa seksyen yang dibangkitkan seperti 124B, aktiviti memudaratkan demokrasi berparlimen, itu tak payah kita adakan,”

Sebelum ini, kerajaan pernah digesa oleh Nazri Aziz untuk mengeluarkan Seksyen 124(b) hingga (j) Kanun Keseksaan dari Sosma atas sebab ia boleh mendedahkan ahli politik kepada tindakan undang-undang.

Menurut Hamzah, ada keperluan mendesak supaya Sosma dilanjutkan sehingga 2027 manakala pindaannya boleh dibuat kemudian. Sosma akan tamat tempoh pada 31 Julai pada ketika itu.

Ahli parlimen pembangkang, Gobind Singh Deo (Harapan-Puchong), tidak senang dengan kenyataan Hamzah itu. Beliau berpendapat bahawa kerajaan mempunyai banyak masa untuk memperkemaskan Sosma.

Menurut Gobind, kabinet yang diketuai Dr Mahathir Mohamad pada 29 Nov 2019, bersetuju untuk membuat pindaan kepada Sosma.

“Mereka nak buat pindaan, tak ada di situ nak kata nak hapuskan sosma,” jelas Gobind.

Menurut Hamzah kerajaan pada masa ini memerlukan lebih banyak masa untuk melaksanakan apa yang diputuskan kabinet pada 2019 kerana ia perlu melibatkan pihak berkepentingan termasuk polis.

Tambah beliau, jika usul tersebut tidak ditolak di Dewan Ogos pada Mac lalu, kerajaan akan meneruskan usaha untuk menambah baik Sosma.

“Kita mungkin melihat pindaan Sosma pada persidangan Oktober,” jelas Hamzah.

Pada 23 Mac lalu, Dewan Rakyat menolak usul untuk melanjutkan tempoh penguatkuasaan Subseksyen 4(5) Sosma selama lima tahun lagi.

Dewan Rakyat kemudian meluluskan usul membatalkan keputusan berkenaan pada Rabu lalu.

Sumber: Malaysiakini

 

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending