Connect with us

Terkini

Bantahan hukum mati bagi kesalahan dadah semakin meningkat

Dalam tempoh dua tahun ini, semakin ramai warga Malaysia membantah pelaksanaan hukuman mati bagi kesalahan berkaitan dengan dadah.

Wartawan TMT

Published

on

bantahan hukuman mati
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Kurang 20 peratus warga Malaysia menyokong hukuman mati bagi kesalahan besar dadah pada April 2022.
  • 60 peratus warga Malaysia menyokong hukuman mati bagi kesalahan itu pada tahun 2020.
  • Peningkatan ini adalah petanda yang baik kerana ia dapat meningkatkan sokongan terhadap kerajaan bagi memansuhkan hukuman mati dalam sidang Dewan Rakyat.
  • Hampir separuh responden tidak menyokong penggunaan dadah secara rekreasi.

KUALA LUMPUR – Dalam tempoh dua tahun ini, semakin ramai warga Malaysia membantah pelaksanaan hukuman mati bagi kesalahan berkaitan dengan dadah.

Peningkatan bantahan ini berdasarkan kajian seluruh negara yang dibuat sebuah badan pemikir bagi mendapatkan pandangan awam terhadap dadah pada masa yang sama hasrat mereka ke arah pembaharuan sistem keadilan jenayah bagi kesalahan itu.

Kajian ini dibuat susulan penjatuhan hukuman mati terhadap keldai dadah warga Malaysia yang mendapat perhatian ramai sejak beberapa bulan lalu.

Pada April lalu, satu tinjauan yang dijalankan The Centre mendapati bahawa kurang 20 peratus warga Malaysia menyokong hukuman mati bagi kesalahan besar dadah.

Manakala pada tahun 2020, 60 peratus warga Malaysia menyokong hukuman mati bagi kesalahan itu.

Tinjauan itu dijalankan secara bersemuka dengan responden yang terdiri daripada golongan dewasa.

Tham Jia Vern, seorang penyelidik dari The Centre berkata, “perubahan itu adalah langkah yang baik dan ia dapat meningkatkan sokongan terhadap kerajaan bagi memansuhkan hukuman mati dalam sidang Dewan Rakyat” jelasnya di sebuah forum berkenaan hukuman mati di Kuala Lumpur.

Sejumlah pindaan bagi memansuhkan hukuman mati mandatori dalam 11 peruntukan undang-undang dijangka akan dibentangkan kerajaan pada sidang Oktober ini.

“Hampir separuh responden tidak menyokong penggunaan dadah secara rekreasi, ” kata Tham berkenaan tinjauan itu.

Tinjauan mendapati kira-kira 30 peratus responden melihat penggunaan dadah secara rekreasi sebagai boleh diterima.

Manakala penggunaan dadah terkawal atas faktor rawatan pula mempunyai penerimaan yang tinggi.

Majoriti responden menyokong hukuman seperti khidmat masyarakat dan denda terhadap kesalahan utama.

Kesalahan berikut adalah seperti membawa dan mengedar dadah secara sedar, membawa dan mengedar dadah secara tidak sedar, menjual dan juga memiliki dadah dalam jumlah yang besar.

“Walaupun warga Malaysia dikenali dengan sikap konservatif terhadap penggunaan dadah, namun mereka mempunyai padangan empati terhadap ketagihan dadah,” kata Tham.

Berhubung dengan isu hukuman mati untuk warga asing, tinjauan mendapati hukuman mati bagi kesalahan utama dadah dalam situasi tertentu, contohnya jika melibatkan warga asing mendapat sokongan lebih tinggi.

Tham mempunyai pendapat bahawa keputusan itu mempengaruhi kurangnya penerimaan orang ramai terhadap warga asing dan pekerja migran.

Menurut Tham, “Warga Malaysia cenderung untuk ada persepsi berbeza terhadap warga asing”.

Tham mencadangkan program advokasi dijalankan bagi membantu membendung masalah penyeludupan dadah.

Sumber: Malaysiakini

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending