Connect with us

Antarabangsa

Perang Gaza melarat ke sempadan Lubnan

Tentera Israel mengumumkan bahawa rancangan operasi untuk serangan di Lubnan telah “diluluskan dan disahkan.”

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Tentera Israel mengumumkan bahawa rancangan operasi untuk serangan di Lubnan telah “diluluskan dan disahkan.”
  • “Sebagai sebahagian daripada  penilaian situasi, rancangan operasi untuk serangan di Lubnan diluluskan dan dilaksanakan dan keputusan telah dibuat untuk terus mempercepatkan kesiapsiagaan pasukan di lapangan,” kata tentera rejim Israel dalam satu kenyataan dipetik Al Jazeera.
  • Amerika Syarikat (AS) bagaimanapun berkata bahawa ia tidak mahu melihat berlakunya peperangan serantau yang lebih luas di Timur Tengah, demikian menurut Pentagon.

Tentera Israel mengumumkan bahawa rancangan operasi untuk serangan di Lubnan telah “diluluskan dan disahkan.”

“Sebagai sebahagian daripada  penilaian situasi, rancangan operasi untuk serangan di Lubnan diluluskan dan dilaksanakan dan keputusan telah dibuat untuk terus mempercepatkan kesiapsiagaan pasukan di lapangan,” kata tentera rejim Israel dalam satu kenyataan dipetik Al Jazeera.

Amerika Syarikat (AS) bagaimanapun menerusi Pentagon berkata pihaknya tidak mahu melihat berlakunya peperangan serantau yang lebih luas di Timur Tengah.

Israel meluluskan operasi tersebut ketika Utusan Khas AS Amos Hochstein berada di Lubnan hari ini, selepas bertemu pemimpin Israel bagi meredakan situasi yang semakin tegang di sempadan wilayah jajahan Israel-Lubnan.

Hizbullah dua hari lalu mengesahkan kematian seorang pejuangnya yang menjadikan jumlah kematian wilayah itu sejak Oktober kepada 342 orang. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Remaja gamer ditabal Saint milenium pertama

Seorang remaja Itali penggemar permainan video bakal ditabalkan sebagai santo (saint) milenium pertama Gereja Katolik selepas usaha penabalannya diluluskan pihak berkuasa gereja, lapor CNN.

Wartawan TMT

Published

on

Foto : Carlo Acutis
  • Seorang remaja Itali penggemar permainan video bakal ditabalkan sebagai santo (saint) milenium pertama Gereja Katolik selepas usaha penabalannya diluluskan pihak berkuasa gereja.
  • Carlo Acutis yang meninggal dunia akibat leukimia pada 2006 ketika berusia 15 tahun terkenal kerana menggunakan kemahiran komputernya menyebarkan Katolik sehingga diberi gelaran “influencer tuhan”.
  • Diiktiraf sebagai santo dalam Gereja Katolik boleh mengambil masa bertahun-tahun, tetapi usaha penabalan Acutis berjalan pantas dengan meningkatnya pengikut setia remaja itu di seluruh dunia.
  • Sering digambarkan memakai jeans dan kasut sukan, kisahnya dilihat membantu Gereja Katolik dalam usaha berhubungan dengan generasi muda era digital dengan populariti dirinya dalam kalangan kumpulan belia Katolik.
  • Acutis yang dilahirkan di London, United Kingdom pada 1991 diingati rakan dan keluarga sebagai seseorang yang menggemari permainan video seperti Halo, Super Mario dan Pokémon.

Seorang remaja Itali penggemar permainan video bakal ditabalkan sebagai santo (saint) milenium pertama Gereja Katolik selepas usaha penabalannya diluluskan pihak berkuasa gereja, lapor CNN.

Carlo Acutis yang meninggal dunia akibat leukimia pada 2006 ketika berusia 15 tahun terkenal kerana menggunakan kemahiran komputernya menyebarkan Katolik sehingga diberi gelaran “influencer tuhan”.

Diiktiraf sebagai santo dalam Gereja Katolik boleh mengambil masa bertahun-tahun, tetapi usaha penabalan Acutis berjalan pantas dengan meningkatnya pengikut setia remaja itu di seluruh dunia.

Sering digambarkan memakai jeans dan kasut sukan, kisahnya dilihat membantu Gereja Katolik dalam usaha berhubungan dengan generasi muda era digital dengan populariti dirinya dalam kalangan kumpulan belia Katolik.

Acutis yang dilahirkan di London, United Kingdom pada 1991 diingati rakan dan keluarga sebagai seseorang yang menggemari permainan video seperti Halo, Super Mario dan Pokémon.

Acutis diisytiharkan ‘diberkati’ pada 2020 selepas keajaiban pertamanya dikatakan menyembuhkan seorang budak lelaki Brazil yang mempunyai kecacatan sejak lahir pada pankreasnya menyebabkan dia tidak boleh makan secara normal.

Budak lelaki itu dilaporkan sembuh selepas ibunya berdoa kepada Acutis untuk campur tangan dan membantu menyembuhkan anaknya.

Keajaiban kedua dikaitkan dengan Acutis berkaitan dengan penyembuhan seorang gadis dari Costa Rica yang mengalami kecederaan kepala selepas terjatuh dari basikalnya di Florence, Itali, tempat dia belajar.

Ibunya dilaporkan berkata dia berdoa untuk pemulihan anak perempuannya di makam Acutis di Assisi. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending