Connect with us

Terkini

Kerajaan disaran tubuh platform digital untuk rakyat beri KPI – CUEPACS

Kerajaan perlu mewujudkan satu platform digital bagi memudahkan rakyat memberi petunjuk prestasi utama (KPI) atau maklum balas terhadap cara kerja ketua setiausaha (KSU) kementerian ataupun ketua pengarah jabatan di agensi kerajaan.

Wartawan TMT

Published

on

Kerajaan disaran tubuh platform digital untuk rakyat beri KPI – CUEPACS
Foto: Presiden CUEPACS, Datuk Adnan Mat
  • Pendekatan itu mampu menambah baik sektor perkhidmatan kerajaan, sekali gus menangani permasalahan yang disuarakan rakyat kepada kerajaan.
  • “Maklum balas itu dapat dijadikan kayu ukur kepada pencapaian sesebuah kementerian atau jabatan. Namun, maklum balas diterima itu perlu diaudit supaya pelaporan pencapaian adalah seimbang dengan realiti semasa di lapangan.” – Presiden CUEPACS, Datuk Adnan Mat.
  • CUEPACS percaya banyak lagi pendekatan yang boleh kita perhalusi untuk diketengahkan pada peringkat kementerian dan jabatan, supaya perkhidmatan diberi kerajaan adalah betul-betul bermakna serta memberi manfaat kepada rakyat,” katanya.

 

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu mewujudkan satu platform digital bagi memudahkan rakyat memberi petunjuk prestasi utama (KPI) atau maklum balas terhadap cara kerja ketua setiausaha (KSU) kementerian ataupun ketua pengarah jabatan di agensi kerajaan.

Presiden CUEPACS, Datuk Adnan Mat ketika memberi cadangan itu bagaimanapun menjelaskan, maklum balas berkenaan perlu disertakan dengan fakta serta bukti untuk memastikan ia sahih dan bukan tuduhan semata-mata.

Selain itu, beliau berkata, pendekatan itu mampu menambah baik sektor perkhidmatan kerajaan, sekali gus menangani permasalahan yang disuarakan rakyat kepada kerajaan.

“Maklum balas itu juga dapat dijadikan kayu ukur kepada pencapaian sesebuah kementerian atau jabatan. Namun, maklum balas diterima itu perlu diaudit supaya pelaporan pencapaian adalah seimbang dengan realiti semasa di lapangan.

“CUEPACS percaya banyak lagi pendekatan yang boleh kita perhalusi untuk diketengahkan pada peringkat kementerian dan jabatan, supaya perkhidmatan diberi kerajaan adalah betul-betul bermakna serta memberi manfaat kepada rakyat,” katanya kepada BH, hari ini.

Semalam, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali, memaklumkan rakyat akan diberikan peluang membuat KPI membabitkan KSU atau ketua pengarah jabatan kerajaan, supaya laporan yang diterimanya adalah lebih realistik.

Mohd Zuki dilaporkan berkata, kaedah penilaian itu sedang dirangka oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) serta Jabatan Perangkaan Malaysia.

Beliau menambah, sebelum ini pihaknya menerima kira-kira 100 laporan KPI, namun terdapat dokumen yang disifatkan sebagai ‘syok sendiri’.

Mengulas lanjut, Adnan berkata, kenyataan Mohd Zuki supaya rakyat memberikan KPI kepada pegawai kanan kerajaan, adalah sangat realistik, sekali gus menolak laporan yang berdasarkan angka semata-mata.

“Ia (laporan KPI) perlu dilihat secara menyeluruh dan bukan angka semata-mata. Ia mesti dilihat dari segi penyampaian sama ada apa yang ada kini benar-benar dirasai serta menyentuh keperluan rakyat ataupun sebaliknya, terutama perkhidmatan diberi agensi yang terbabit secara langsung dengan orang ramai di kaunter seperti urusan tanah, lesen dan rawatan.

“Jika segala urusan ini dapat diperoleh dengan mudah oleh rakyat dan tidak menyukarkan mereka, sudah pasti rakyat akan memberi maklum balas yang positif kepada imej sistem penyampaian perkhidmatan awam.

“Pendekatan ini selari dengan falsafah dalam enam rukun Malaysia Madani. Jika kita menghayati ucapan Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim), beliau memang mahu pelaporan itu berpaksikan pencapaian realiti di bawah dan bukan berdasarkan angka semata-mata. Namun, realiti kini tidak menggambarkan keadaan sebenar,” katanya.

Mengenai teguran Mohd Zuki supaya penjawat awam lebih kerap turun padang pula, Adnan berkata, saranan itu adalah realistik dan boleh membantu menyelesaikan masalah rakyat dengan lebih pantas.

“Kita tidak boleh hanya tunggu mereka datang kepada kita untuk memberitahu masalah yang dihadapi. Bagaimanapun, tindakan turun padang ini perlu dilakukan secara seimbang tanpa mengganggu perjalanan pengoperasian pelanggan di pejabat.

“Penjawat awam juga boleh menjadikan rakyat sebagai pihak ketiga serta ‘mata dan telinga’ kepada agensi masing-masing bagi menyelesaikan masalah dihadapi kementerian atau agensi berkaitan,” katanya.

Justeru bagi memastikan ia dapat dilaksanakan sebaik mungkin, beliau berkata, CUEPACS mencadangkan supaya kerajaan memberi ganjaran bukan bersifat konvensional atau menunggu akhir tahun, kepada kakitangan kerajaan terbabit.

“Jika fail-fail kes urusan perkhidmatan dapat mencapai atau melebihi KPI ditetapkan, mereka akan menerima ganjaran, contohnya diberikan cuti atau percutian menarik dan sebagainya.

“Ganjaran ini dapat membantu kakitangan kerajaan lebih bersemangat untuk mencapai KPI tertentu. Namun bagi mereka yang tidak memenuhi KPI ditetapkan, hukuman setimpal perlu diberikan,” katanya.

 

Sumber: Berita Harian

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Lelaki bukan Islam dibenar miliki perempuan simpanan, ia sah di sisi undang-undang

Mahkamah Tinggi di sini memutuskan perjanjian selepas perkahwinan antara hartawan perniagaan dan isteri kelahiran Singapura, yang membenarkan si suami mengekalkan perempuan simpanan ketika sara hidup perkahwinan mereka, adalah sah.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Mahkamah Tinggi di sini memutuskan perjanjian selepas perkahwinan antara hartawan perniagaan dan isteri kelahiran Singapura, yang membenarkan si suami mengekalkan perempuan simpanan ketika sara hidup perkahwinan mereka, adalah sah.
  • FMT semalam melaporkan Hakim Evrol Mariette Peters mengetuai kes itu dan berkata perjanjian itu dibuat secara sukarela oleh kedua-dua pihak.
  • Isteri, dikenali sebagai HLC, menandatangani perjanjian itu dengan suaminya, dikenali sebagai PTL pada Ogos 1997, sebulan selepas mereka berkahwin.
  • Peters berkata perjanjian sedemikian antara pasangan bukan Islam mendapat pengiktirafan undang-undang di bawah Seksyen 56 Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976.
  • “Selagi tidak ada pelanggaran mana-mana undang-undang, pihak dalam perkahwinan mempunyai hak untuk membuat keputusan mengenai hubungan dan pilihan gaya hidup mereka mengikut keperluan, keinginan dan keadaan unik mereka,” Peters dipetik sebagai berkata dalam penghakiman setebal 87 muka surat disiarkan di laman web badan kehakiman awal minggu ini.
  • HLC, graduan Universiti Nasional Singapura (NUS) memfailkan petisyen perceraian dan membantah kesahihan perjanjian itu, mendakwa dia tidak mengetahui implikasinya dan menandatanganinya di bawah kejahilan, tekanan dan paksaan.
  • Peters bagaimanapun menolak pengakuan kejahilan itu dengan menyatakan HLC menandatangani perjanjian itu dengan kehadiran saksi dan menandai setiap muka surat.

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini memutuskan perjanjian selepas perkahwinan antara hartawan perniagaan dan isteri kelahiran Singapura, yang membenarkan si suami mengekalkan perempuan simpanan ketika sara hidup perkahwinan mereka, adalah sah.

FMT semalam melaporkan Hakim Evrol Mariette Peters berkata perjanjian itu dibuat secara sukarela oleh kedua-dua pihak.

Isteri, dikenali sebagai HLC, menandatangani perjanjian itu dengan suaminya, dikenali sebagai PTL pada Ogos 1997, sebulan selepas mereka berkahwin.

Peters berkata perjanjian sedemikian antara pasangan bukan Islam mendapat pengiktirafan undang-undang di bawah Seksyen 56 Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976.

“Selagi tidak ada pelanggaran mana-mana undang-undang, pihak dalam perkahwinan mempunyai hak untuk membuat keputusan mengenai hubungan dan pilihan gaya hidup mereka mengikut keperluan, keinginan dan keadaan unik mereka,” Peters dipetik sebagai berkata dalam penghakiman setebal 87 muka surat disiarkan di laman web badan kehakiman awal minggu ini.

HLC, graduan Universiti Nasional Singapura (NUS) memfailkan petisyen perceraian dan membantah kesahihan perjanjian itu, mendakwa dia tidak mengetahui implikasinya dan menandatanganinya di bawah kejahilan, tekanan dan paksaan.

Peters bagaimanapun menolak pengakuan kejahilan itu dengan menyatakan HLC menandatangani perjanjian itu dengan kehadiran saksi dan menandai setiap muka surat.

Kes itu mendedahkan HLC mempunyai anak hasil perkahwinan terdahulu dan lima anak dengan PTL.

Satu klausa dalam perjanjian mereka membenarkan PTL, yang mempunyai kepentingan perniagaan besar di Terengganu, untuk mengekalkan perempuan simpanan.

Isteri meninggalkan rumah sepencarian bersama anak-anak pada Oktober 2020 atas alasan zina suami dan kelakuannya yang tidak munasabah.

Dia meneruskan petisyen untuk bercerai dan meminta nafkah untuk dirinya dan dua anak mereka, pembahagian aset perkahwinan sama rata, dan ganti rugi daripada responden bersama yang dikenal pasti sebagai GEN, yang dituduh berzina dengan suaminya seterusnya mengakibatkan keretakan rumah tangga mereka.

Sementara itu, suami membuat petisyen balas khusus untuk tuntutan kewangan di bawah perjanjian perkahwinan dan pemulangan wang serta barang kemas.

Hakim memutuskan tindakan suami mengekalkan wanita lain adalah tidak menyalahi undang-undang.

Hakim juga berkata isteri tidak berhak bergantung kepada Seksyen 54(1)(a) Akta 1976 untuk menyebut zina sebagai punca keretakan rumah tangga mereka kerana dia telah bertolak ansur dengan kecurangan suami.

Seksyen 54(1)(a) memperuntukkan bahawa mahkamah, dalam penyiasatannya ke atas kepecahbelahan perkahwinan, boleh mengambil kira perzinaan jika kesannya “pemohon mendapati ia tidak boleh diterima untuk tinggal bersama responden”.

Pun begitu, hakim membenarkan pasangan itu bercerai, menjadikan dekri nisi mutlak (dokumen perceraian yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi) berkuat kuasa serta-merta.

“Pada pandangan saya, perkahwinan itu telah berjalan secara semula jadi. Nampak jelas bahawa pempetisyen pada mulanya melihat kesatuan itu sebagai satu cara untuk memastikan kestabilan kewangan untuk dirinya dan (anak lelakinya).

“Walaupun kemudiannya mempunyai lima anak dengan responden, dia tetap dalam perkahwinan itu terutamanya untuk kemudahan dan jaminan kewangan.

“Sebaliknya, responden mengaku mengahwini pempetisyen lebih kerana rasa kewajipan dan bukannya kasih sayang yang tulen, kerana dia hamil di luar nikah,” kata Peters.

Menyifatkan responden sebagai “bapa tidak hadir”, hakim itu berkata: “Oleh itu, kesimpulan saya, walaupun perzinaan atau penderaan tidak dibuktikan, kedua-dua pihak memikul tanggungjawab yang sama untuk kehancuran perkahwinan mereka yang tidak dapat dipulihkan.”

Peters juga memutuskan syarat perjanjian pasangan itu mengenai hak penjagaan dan nafkah adalah tidak mengikat.

Beliau mengarahkan suami membayar isteri RM10,000 untuk nafkah suami isteri dan RM6,000 lagi untuk nafkah dua anak mereka.

Hakim juga membuat perintah mengagihkan aset perkahwinan pasangan itu, termasuk harta tak alih, kenderaan, wang, dan saham dalam syarikat.

Peters bagaimanapun menolak tuntutan isteri untuk ganti rugi daripada GEN, setelah memutuskan bahawa tiada bukti perzinaan.

Peguam M Kamalam dan Eugene Teo mewakili isteri, manakala Lee Sok Wah dan Nur Amira mewakili suami. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending