Connect with us

Terkini

Feminis tolak ‘etika pemakaian’ jadi elemen pencegahan gangguan seksual

Kod etika pemakaian yang dimasukkan dalam draf Garis Panduan Anti Gangguan Seksual (GS) sebagai salah satu elemen pencegahan mendapat bantahan wakil feminis.

Hidayah Sani

Published

on

Feminis tolak 'etika pemakaian' jadi elemen pencegahan gangguan seksual
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Di dalam draf Garis Panduan Anti GS, kod etika pakaian membentuk sebahagian daripada elemen pencegahan GS yang dirancang kerajaan untuk dikuatkuasakan apabila ia siap dimuktamadkan nanti.”
  • “Nampak saja perkataan ‘Pakaian’, wakil feminis terus menggeleng kepala tanda tidak bersetuju lalu meminta agar dikeluarkan mana-mana peruntukan di dalam Garis Panduan tersebut yang menyentuh soal pakaian. “Omit Everything!”. 
  • Pakaian menjolok mata atau tidak sopan, ditujukan terus kepada seseorang adalah satu kesalahan jenayah, malah perkara ini boleh diajukan kepada tribunal di bawah Akta Anti GS 2022.
  • “Saya kesal apabila ada para lelaki matang lagi arif tentang sifat kaum mereka sendiri, apatah lagi dari kaca mata seorang bapa, suami, dan pemimpin masyarakat, menyuarakan pandangan mengenai isu ini – akhirnya tidak dipedulikan malah disisihkan secara total.” – Setiausaha Agung Wafiq, Nur Farihah Meor Mazli.

 

KUALA LUMPUR – Kod etika pemakaian yang dimasukkan dalam draf Garis Panduan Anti Gangguan Seksual (GS) sebagai salah satu elemen pencegahan mendapat bantahan wakil feminis.

Kumpulan terbabit meminta agar dikeluarkan mana-mana peruntukan di dalam Garis Panduan itu yang menyentuh soal pakaian.

Setiausaha Agung Wafiq, Nur Farihah Meor Mazli berkata demikian selepas menghadiri Bengkel Libat Urus Penyelarasan Pembangunan Garis Panduan Pelaksanaan Advokasi Antigangguan Seksual bersama wakil-wakil daripada Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) di pejabat Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), yang diadakan pada 23 Disember lalu.

Di dalam draf Garis Panduan Anti GS, kod etika pakaian membentuk sebahagian daripada elemen pencegahan GS yang dirancang kerajaan untuk dikuatkuasakan apabila ia siap dimuktamadkan nanti. Saya setuju bahkan menyambut baik inisiatif ini.

“Adapun, wujudnya “kod etika” sedia ada di mana-mana institusi sudah memadai tetapi tidaklah semapan kod etika pakaian kerana tingkah laku di ruangan awam (“public space”) juga perlu dikawal selia.

“Namun seperti biasa, terdapat suara-suara bantahan. Nampak saja perkataan ‘Pakaian’, wakil feminis terus menggeleng kepala tanda tidak bersetuju lalu meminta agar dikeluarkan mana-mana peruntukan di dalam Garis Panduan tersebut yang menyentuh soal pakaian. “Omit Everything!”. 

“Hujah mereka, kerana mangsa-mangsa akan dipersalahkan setiap kali kes GS berlaku. Sudah di agak, mereka petik kisah wanita bertelekung/berniqab yang jadi mangsa rogol, selain kanak-kanak, dan wanita warga emas. Ingat dahulu, Khairy Jamaluddin juga pernah sebut ‘jangan jadikan pakaian sebagai alasan’. 

“Persoalannya, benarkah “women can wear anything they want”? Benarkah pakaian bukan faktor GS dan tidak berfungsi sebagai elemen pencegahan GS?” katanya dalam hantaran di Facebook pada Selasa.

 

Beliau yang juga merupakan seorang peguam menyatakan beberapa hujah dalam menangkis pandangan wakil Feminis tersebut.

Menurutnya, pakaian menjolok mata atau tidak sopan, ditujukan terus kepada seseorang adalah satu kesalahan jenayah, malah perkara ini boleh diajukan kepada tribunal di bawah Akta Anti GS 2022.

“Mantan YB pembentang, Rina Harun turut kemuka perkara sama di Parlimen. Tidak silap saya, bawah Akta 792 pun terpakai. 

“Amalan sivil mahupun jenayah, undang-undang mengambil kira nilai moral dan budaya setempat sebagai asas penggubalan sesuatu peruntukan, jadi TIDAK BOLEH sewenang-wenangnya nak kata “Women can wear anything they want“. 

“Bayangkan situasi lelaki memakai cawat sahaja di tempat awam, adakah kamu nak benarkan mereka laung kata-kata keramat “Men can wear anything or nothing as and when they want!” sebagai ayat pembelaan?” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut berkata bahawa dalam dunia serba hiperseksual kini, lambakan imej-imej lucah dan akses tanpa had ke laman pornografi adalah punca mangsa wanita ataupun lelaki dilihat sebagai objek seksual. 

Ini berikutan, terdapat konsep “supply and demand” yang tinggi. 

“Pelbagai industri melariskan produk dan perniagaan mereka menggunakan model cantik/visual yang mengghairahkan bagi menjana keuntungan. Tiada pula kecaman daripada puak liberal. 

“Hatta, feminis sendiri menjadi pemangkin atau ‘enabler’ terhadap objektifikasi wanita, terutamanya dalam bidang peragaan. Faktor-faktor ini membentuk minda separa sedar pelaku yang sedia naik ghairah, untuk lantas cabul kehormatan mana-mana individu mudah dijadikan mangsa (at that point of time). 

“Waktu ini, kisah apa mereka tentang pakaian. Dengan binatang pun jalan.

“Jangan disalahkan kenapa lelaki tertarik kepada visual. Ianya fitrah dan hukum alam. Mereka bertanggungjawab dengan ujian ini. Berbalik kepada hujah “supply and demand” pengguna,” katanya.

Beliau berkata usah sesekali menafikan paparan seksual (pakaian tidak senonoh/tidak menutup aurat) tiada langsung kaitan dengan nafsu dan tindakan si pemangsa.

Tegasnya, perkara ini amat berkait rapat, relevan dan jika perlu – dikaji selidik lebih lagi, libatkan pemegang taruh dan ambil nasihat pihak berkuasa (ikut dapatan PDRM) untuk diperhalusi pengguatkuasaannya dalam polisi kerajaan.

“Apabila individu menyasarkan diobjektifkan secara seksual, penilaian sasaran terutamanya didorong penampilan fizikal sasaran dengan serentak menafikan kapasiti sasaran untuk tindakan dan membuat keputusan”.

“Islam jelas melarang pengikutnya menayang aurat, bahkan sebagai langkah pencegahan lebih efisien – lelaki dan perempuan wajib menundukkan pandangan dari melihat perkara haram dan  menjaga kemaluan (Surah An-Nur).

“Antropologi Kristian memahami bahawa selera makan, sekali terangsang dan dimanjakan, sukar dikawal, dan kita tidak boleh membahagikannya dengan begitu mudah. ​​

“Kami menyedari bahawa terdapat percanggahan asas dalam menginginkan kehidupan awam yang santai mungkin tentang semua bentuk paparan seksual, dan di mana sifat kesatria diejek dan dipandang rendah, tetapi juga di mana lelaki diarahkan untuk berkelakuan terhadap wanita di khalayak ramai seolah-olah masih di tahun 1952,” katanya.

Hujah beliau yang ketiga adalah, beliau mengatakan bahawa sudah ada aduan di mana pramugari-pramugari syarikat penerbangan menggesa agar polisi pakaian uniform mereka ditambah baik kerana terlalu banyak gangguan seksual dilakukan para penumpang yang mengambil kesempatan. 

Katanya, skirt pendek mendedahkan peha dan betis para gadis bukan sahaja bahaya di mata lelaki, bahkan wanita sendiri pun boleh tergoda dan berpinar mata menatapnya.

“Sejak tahun 2014, anak-anak kapal wanita Cathay Pacific menyuarakan permohonan pengubahsuaian uniform mereka. Ini kerana anak-anak kapal wanita merasakan diri mereka terdedah kepada gangguan seksual, dek kerana pemakaian skirt pendek”.

“Saya kesal kerana apabila ada para lelaki matang lagi arif tentang sifat kaum mereka sendiri, apatah lagi dari kaca mata seorang bapa, suami, dan pemimpin masyarakat, menyuarakan pandangan mengenai isu ini – akhirnya tidak dipedulikan malah disisihkan secara total.

“Inilah kesilapan besar para feminis, kerana mereka hipokrit dalam memperjuangkan hak kesamarataan jantina,” kata beliau yang turut menyifatkan kumpulan feminis tidak telus dan adil dalam menilai keluhan kaum lelaki atau anak kapal wanita sehingga menjadikan golongan itu jauh lebih eksklusif dan inklusif.

“Inklusiviti ke Laut China Selatan. Mereka seboleh mungkin nak hapuskan prinsip moraliti dalam kerangka perundangan, dalam masa sama menuntut wanita diberi kebebasan berpakaian dan bergaul secara mutlak. 

“Ini kemudian akhirnya menyumbang kepada objektifikasi wanita semula. It’s the same pathetic cycle all over again. 

“Hayati petikan ini, Kebenaran masyarakat terdiri daripada mereka yang tidak akan mengawal tingkah laku moral mereka sendiri lambat laun akan menjadi kurang bebas, kerana kerajaan menggunakan lebih banyak paksaan dan peraturan untuk meminimumkan akibat daripada dosa manusia tidak terkawal’” katanya.

Pada 20 Julai lalu, Rang Undang-Undang (RUU) Antigangguan Seksual diluluskan di Dewan Rakyat, di mana ia mengiktiraf gangguan seksual sebagai pencabulan maruah manusia, satu bentuk diskriminasi dan keganasan berasaskan jantina.

RUU itu juga mengadakan peruntukan bagi hak tebus rugi bagi mana-mana individu yang diganggu secara seksual melalui penubuhan tribunal bagi antigangguan seksual. – The Merdeka Times 

 

 

Sumber : Facebook Nur Farihah Meor

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending