Connect with us

Terkini

Kempen ‘poster boy’ tidak lagi relevan

Kesemua parti politik sedang rancak mengatur strategi untuk menempuh tarikh keramat Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) termasuk mengetengahkan ‘poster boy’ masing-masing bagi membolehkan mereka mendominasi majoriti kerusi untuk membentuk kerajaan, bagaimanapun sejauh manakah impak ‘poster boy’ ini menjelang PRU-15?

Puti Iylia Maisarah

Published

on

Kempen ‘poster boy’ tidak lagi relevan
  • Susulan penetapan tarikh PRU-15, setiap parti politik sedang mengatur strategi mengetengahkan ‘poster boy’ masing-masing.
  • Ciri ‘Poster boy’ mampu menjadi tarikan pengundi menjelang PRU, tetapi bukanlah 100 peratus faktor penentu dalam menentukan undi pemilih.
  • ‘Poster boy’ perlu tampil dengan prestasi seorang pemimpin yang  mempunyai rekod kecemerlangan daripada segi kepimpinan,” – Penganalisis Pilihan Raya.

KUALA LUMPUR – Kesemua parti politik sedang rancak mengatur strategi untuk menempuh tarikh keramat Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) termasuk mengetengahkan ‘poster boy’ masing-masing bagi membolehkan mereka mendominasi majoriti kerusi untuk membentuk kerajaan, bagaimanapun sejauh manakah impak ‘poster boy’ ini menjelang PRU-15?

Sebaik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 19 November 2022 sebagai hari pengundian PRU-15, selain sesi rapat umum, ceramah dan manifesto yang dijanjikan, antara pendekatan yang lazim dilakukan parti politik menjelang PRU adalah pemilihan ‘poster boy’, yang berperanan sebagai daya tarikan sesebuah parti yang diwakili.

‘Poster Boy’ adalah individu yang dipilih setiap parti politik termasuk parti komponen yang diputuskan sebulat suara dalam menamakan calon Perdana Menteri dengan membawa perjuangan dan matlamat parti bagi menerajui tampuk kepimpinan negara.

Penganalisis Pilihanraya, Dr G Manimaran memaklumkan ciri ‘poster boy’ mampu menjadi tarikan pengundi menjelang PRU, tetapi bukanlah 100 peratus faktor penentu dalam menentukan undi pemilih.

“Ciri ‘poster boy’ hanya faktor utama jika seseorang itu (pemimpin terbabit) pertama kali diletakkan sebagai calon PM atau Ketua Menteri. Ini terbukti dalam PRU-PRU sebelum ini. Misalnya ketika PRU 1982 apabila Tun Dr Mahathir menjadi PM, dan pada 2004 menyaksikan Abdullah Ahmad Badawi menerajui PRU  pada tahun 2004.

“Bagaimanapun pengaruh mereka merosot selepas PRU itu atau tidak menjadi faktor penentu. Poster boy ada sedikit kelebihan ketika PRU 2013. Begitu juga dalam PRU peringkat negeri,” katanya kepada The Merdeka Times.

Beliau berkata terdapat banyak faktor yang menjadi penentu kejayaan sesebuah parti atau pakatan dalam pilihan raya dalam menarik sokongan pengundi namun sekiranya terdapat banyak isu semasa yang besar, ciri ‘poster boy’ tidak akan membawa pengaruh atau keputusan luar biasa kepada sesebuah parti.

Dalam pada itu, beliau turut mengulas berkenaan sejauh manakah impak besar ‘poster boy’ terhadap sesebuah parti politik.

“Mengambil kira keputusan pilihan raya sebelum ini, kedua-dua peringkat pusat dan negeri, taktik ‘poster boy’ tidak akan membawa impak yang luar biasa atau besar kepada  parti politik. Jika ada isu-isu besar, seperti 1MDB pada PRU14, ia boleh menyebabkan impak negatif  iaitu tidak akan membawa kejayaan besar yang disasarkan.

“Pendek kata, ciri ‘poster boy’ perlu datang dengan prestasi seorang pemimpin parti dan parti ataupun individu terbabit perlu mempunyai rekod kecemerlangan daripada segi kepimpinan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata ‘poster boy’ perlu memperlihatkan kekuatan diri seorang pemimpin dalam menerajui parti dan kerajaan. Sekiranya perkara itu berlaku ia boleh membawa kelebihan sebagai ‘peneraju’ dalam pilihan raya. Jika tidak ia akan membawa kepada liabiliti.

Bagaimanapun, menurutnya, menjelang PRU-15, ‘poster boy’ dianggap tidak relevan dengan perubahan senario politik yang dibawa masa kini.

“Pada pandangan saya, memandangkan tiga kali kerajaan di peringkat pusat telah berubah sejak PRU 2018, ‘poster boy’ dilihat sebagai sesuatu yang tidak relevan.

“Perkembangan yang dialami dua tahun lalu ekoran Langkah Sheraton, kewujudan ‘poster boy’ sudah dianggap tidak relevan. Malah ia sudah terbukti ketika PRN Johor, lain dinamakan, lain dilantik. Pengundi beranggapan bahawa mandat mereka tidak dinilai atau dihargai, oleh itu ‘poster boy’ bukan faktor utama atau penentu.

“Pengundi ingin melihat tawaran yang boleh dikemukakan oleh setiap parti politik, bukan sangat ‘poster boy’. Apakah tawaran dan janji manifesto yang boleh membawa impak ke atas kualiti hidup,” katanya.

Beliau berkata, ketika ini pengundi semakin bijak dan semakin tinggi kesedaran. Perkembangan sejak pasca-PRU 2018 telah membawa satu bentuk kesedaran dalam diri pengundi bahawa ‘poster boy’ bukan harapan pengundi, tetapi apa yang boleh dilakukan oleh parti politik.

Tambahnya, ‘poster boy’ bukan formula kemenangan semata-mata. Malah rekod pemerintahan dikatakan mampu menjadi penentu kejayaan.

Dalam pada itu, menurut statistik yang dikeluarkan SPR, 1,393,549 juta pengundi berusia antara 18-20 tahun manakala 4,614,429 pengundi berusia antara 21-29 tahun dan jumlah umur pengundi tertinggi antara 30-39 tahun melibatkan seramai 4,681,348 orang.

Hal ini menunjukkan bahawa pengundi muda antara pencetus yang berperanan besar dalam membawa perubahan terhadap lanskap politik negara.

Muhammad Shahrul Nizam Saidon, 32, berkata ‘poster boy’ diketengahkan parti-parti politik yang bertanding mampu menarik minat anak muda untuk mengundi.

“Ia susulan pasca pandemik Covid-19, menyaksikan semula pemulihan ekonomi serta kebolehan undi 18 itu sendiri, bagi saya dengan adanya ‘poster boy’ ini golongan anak muda ada panduan serta ‘reference’ untuk membuat pilihan bagi menerajui negara ini,” katanya kepada The Merdeka Times.

Ketika ditanya berkenaan kriteria dan ciri-ciri ‘poster boy’ yang diinginkan anak muda menjelang PRU-15, Shahrul berkata terdapat beberapa aspek penting bagi menilai calon-calon itu.

“Bagi saya apa yang anak muda ingin lihat adalah pemimpin itu mestilah bersih serta bebas dari segala bentuk rasuah serta kes mahkamah. Kedua adalah pemimpin yang mampu membaik pulih ekonomi negara dalam  fasa peralihan Covid-19 serta mewujudkan banyak lagi peluang pekerjaan khusus untuk anak-anak muda.

“Seterusnya adalah ‘poster boy’ yang mesra rakyat atau menjaga kepentingan rakyat dalam segala aspek sebagai contoh kebajikan semasa bencana alam, serta pengurusan kebajikan pendidikan negara dan kami, anak muda inginkan calon ‘poster boy’ itu tegas  dan berpendirian tetap dengan setiap keputusan yang dilakukan dengan kata lain tidak mudah dipengaruhi oleh mana-mana pihak,” katanya.

Beliau yang juga tenaga pengajar muda di sebuah universiti tempatan memaklumkan, ‘poster boy’ sangat penting dan dianggap relevan buat anak muda kini untuk dijadikan panduan dalam memilih calon yang terbaik. 

“Ya, masih relevan untuk masa kini sekiranya tidak ada ‘poster boy’ seperti ini, anak-anak muda sekarang ibarat tiada rujukan untuk mereka mengundi, meskipun sekarang ini media sosial di hujung jari tetapi kita masih tidak dapat memastikan kesahihan sesuatu fakta itu. 

“Sejauh mana impak ‘poster boy’ ini untuk anak muda bergantung pada strategi parti-parti yang bertanding itu sendiri, bagi memastikan keberkesanannya, maklumat parti harus disampaikan secara jelas kepada anak-anak muda kerana undi 18 dibenarkan dan sesiapa calon yang boleh mendekati anak muda dengan sistem yang jelas baru kami nampak keberkesanannya. 

“Bagi saya ‘poster boy’ itu perlu tampilkan kriteria yang mampu memberi keyakinan kepada anak muda untuk memilih parti tersebut,” katanya. 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending