Connect with us

Terkini

Sikap masyarakat yang ‘narrow mindset’ buat mangsa jenayah seksual pilih berdiam diri

Sikap masyarakat yang ‘narrow mindset’ membuatkan mangsa yang terlibat dengan jenayah seksual lebih memilih berdiam diri daripada melaporkan kepada pihak berwajib ekoran bimbang bakal berdepan dengan kecaman orang ramai. 

Puti Iylia Maisarah

Published

on

Sikap masyarakat yang ‘narrow mindset’ buat mangsa jenayah seksual pilih berdiam diri
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Mangsa terlibat jenayah seksual lebih pilih berdiam diri daripada lapor kepada pihak berwajib ekoran bimbang dikecam orang ramai.
  • Pemikiran dan persepsi ramai antara faktor yang susah dipecahkan dalam norma masyarakat menyebabkan kes jenayah sukar diketengahkan. 
  • “Kadang kala ia adalah budaya kita yang ‘narrow mindset’ dan takut-takut dengan pandangan orang yang tidak wujud, kita baik bersopan santun pun tetap orang mengecam,” Pakar Psikologi.

KUALA LUMPUR – Sikap masyarakat yang ‘narrow mindset’ membuatkan mangsa yang terlibat dengan jenayah seksual lebih memilih berdiam diri daripada melaporkan kepada pihak berwajib ekoran bimbang bakal berdepan dengan kecaman orang ramai. 

Pakar Psikologi CPC International Dr. Noor Aishah Rosli berkata pemikiran dan persepsi ramai dikatakan antara faktor rumit yang ingin dipecahkan dalam konteks norma masyarakat kini sehingga menyebabkan perkara-perkara melibatkan jenayah sukar untuk diketengahkan. 

“Kadang kala ia adalah budaya kita yang ‘narrow mindset’ dan takut-takut dengan pandangan orang yang tidak wujud, kita baik bersopan santun pun tetap orang mengecam.

“Sepatutnya kita kena berani tampil, dapatkan pakar, makan ubat atau buat laporan berkenaan jenayah seksual, orang yang berani dedahkan dan tegakkan kebenaran melambangkan pemikiran seseorang itu lebih moden daripada malu dan takut,” katanya kepada The Merdeka Times. 

Beliau berkata terdapat beberapa faktor yang menyebabkan mangsa bertindak untuk tidak bersuara bagi menegakkan haknya. 

“Dari sudut psikologi, mangsa bertindak sedemikian kerana malu perbuatan itu diketahui ramai. Malu adalah sifat lanjutan daripada persepsi orang terhadap mangsa. 

“Malu disebabkan takut menjejaskan hubungan dengan suami, ipar lamai, keluarga mertua namun perkara paling menakutkan adalah penerimaan suami, dan ia boleh membawa kepada perceraian benda paling besar untuk orang yang berkahwin,” katanya.

Tambah beliau, isu kewangan antara faktor penyumbang mengapa mangsa lebih memilih berdiam diri. 

“Lagi satu adalah faktor kewangan, sekiranya dibandingkan mangsa dengan pelaku memang kita (mangsa) akan sakit hati kepada pelaku yang mempunyai hak ekonomi yang lebih tinggi berbanding orang yang sederhana dan lebih rendah kewangannya jadi mangsa tidak ada kuasa untuk menanggung rasa malu lalu terpaksa tahan kerana tidak mampu pertahankan diri.

“Kerana lumrah kehidupan begitu, dari sudut psikologi kita beranggapan bahawa orang yang biasa-biasa ini tiada suara dan tidak mendapat kepercayaan umum berbanding daripada orang yang berduit, mereka akan lebih dipandang tinggi, dosa dan benda haram pun nampak halal, itu persepsi manusia yang buat perbandingan sedemikian sejak awal lagi,” katanya.  

Dalam pada itu, beliau berkata sifat berdiam diri mangsa itu adalah disebabkan takut daripada tekanan yang berpanjangan kerana dia sedar pelaku daripada seseorang yang berpengaruh dan akan mendapat perhatian apabila didedahkan jadi mangsa tidak sanggup berhadapan dengan risiko yang menjadi perhatian masyarakat.

“Manusia ini pelbagai, pemikiran kita tidak sama, pemikiran bergantung cara didikan kita, adakah kita rela kesilapan itu dilakukan atau kita berani menegakkan kebenaran, dan biasanya netizen yang  mengecam tidak tahu perkara sebenar,” katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Kaunseling Malaysia Antarabangsa (PERKAMA International), Datuk Dr Abd Halim Mohd Hussin berkata, dalam konteks psikologi, lumrah kehidupan setiap individu pasti mempunyai sifat takut sehingga menyebabkan rata-rata mangsa tidak berani tampil menegakkan kebenaran. 

“Takut bukanlah disebabkan netizen semata-mata, tetapi ia melibatkan perasaan tidak yakin pada diri sendiri kerana sekiranya dilaporkan, sesetengah mangsa tidak mempunyai jaminan, barangkali dia bimbang kerana tidak mendapat sokongan dan takut lebih dicemuh oleh orang ramai. 

“Sifat takut ini ada pada semua individu sama ada setiap orang mampu mengawalnya atau tidak, sesetengah orang dia ada keupayaan untuk menguruskan kebimbangannya kerana ada sokongan kuat dan yakin ia akan menyelamatkannya,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times.

Beliau berkata, tindakan mangsa untuk membuat laporan turut dikaitkan dengan resilience (daya tahan) individu yang mempengaruhi tindakannya. Bagaimanapun beliau menegaskan bahawa sesiapa menjadi mangsa jenayah yang menjejaskan kesejahteraan individu perlu membuat laporan polis. 

Sebelum ini dilaporkan,mangsa kes gangguan seksual melibatkan pendakwah terkenal Ebit Lew mendakwa bahawa dia takut membuat laporan polis susulan bimbang perkara itu diketahui ramai. 

Pengadu kes tersebut pada mulanya enggan membuat laporan polis kerana menganggap dirinya sebagai ‘orang kecil’ dan tertuduh pula sebagai ‘orang besar’, menurut perbicaraan kes gangguan seksual Ebit di Mahkamah Tenom baru-baru ini. -The Merdeka Times.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending