Connect with us

Terkini

Crackhouse dibatalkan lesen : “Kami tidak terima notis rasmi,” – pemilik kelab

Pemilik Kelab Komedi Crackhouse, Rizal Van Geyzel dan Shankar R Santhiram mendakwa mereka tidak mendapat sebarang notis atau surat rasmi berhubung pembatalan lesen kelab berkenaan di ibu negara selama-lamanya.

Wartawan TMT

Published

on

Crackhouse dibatalkan lesen
Foto: Pemilik Kelab Komedi Crackhouse, Rizal Van Geyzel dan Shankar R Santhiram.
  • Pemilik Kelab Komedi Crackhouse, Rizal Van Geyzel dan Shankar R Santhiram mendakwa mereka tidak mendapat sebarang notis atau surat rasmi berhubung  pembatalan lesen kelab berkenaan di ibu negara selama-lamanya.
  • Mereka hantar surat tuntutan kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mahadi Che Ngah untuk meminta penjelasan adakah benar kenyataan yang dibuat semalam oleh Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Jalaluddin Alias .
  • Mereka juga tuntut notis rasmi diberikan dalam tempoh 48 jam atau jika tidak, mereka akan memohon relif daripada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan keputusan berkenaan.
  • “Sekiranya perkara-perkara seperti yang dilaporkan di Media Massa secara luas yang dinyatakan di atas adalah benar, maka hak kehidupan anakguam-anakguam kami yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan akan terjejas dengan serius,” – peguam.

KUALA LUMPUR – Pemilik Kelab Komedi Crackhouse, Rizal Van Geyzel dan Shankar R Santhiram mendakwa mereka tidak mendapat sebarang notis atau surat rasmi berhubung pembatalan lesen kelab berkenaan di ibu negara selama-lamanya.

Semalam, dilaporkan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Jalaluddin Alias, berkata Jawatankuasa Pelesenan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang bermesyuarat pada 29 Julai lalu, bersetuju membatalkan lesen perniagaan kelab komedi berkenaan berkuat kuasa 30 Julai lalu.

Malah, pemilik kelab tersebut juga disenarai hitam untuk mendaftarkan lesen perniagaan di Kuala Lumpur buat selama-lamanya.

Berikutan itu, Rizal Van Geyzel dan Shankar R Santhiram dilaporkan telah menghantar surat tuntutan kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mahadi Che Ngah untuk meminta penjelasan daripada beliau sama ada kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Jalaluddin Alias ​​adalah benar.

Dalam surat tuntutan kepada Datuk Mahadi, peguam dari tetuan Karpal Singh and Co berkata, mereka menuntut supaya notis rasmi diberikan dalam tempoh 48 jam atau jika tidak, kedua-dua mereka akan memohon relif daripada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan keputusan berkenaan.

“Anakguam-anakguam kami tidak pernah menerima sebarang notis dan/atau surat rasmi untuk dimaklumkan pekara-pekara yang dinyatakan (dalam laporan media).

“Sekiranya perkara-perkara seperti yang dilaporkan di Media Massa secara luas yang dinyatakan di atas adalah benar, maka hak kehidupan anakguam-anakguam kami yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan akan terjejas dengan serius,” katanya, memetik Utusan Malaysia yang telah menghubungi tetuan Karpal Singh and Co.

Tambahnya, lagi kedua-dua anakguamnya tidak pernah didapati bersalah untuk apa-apa kesalahan yang mewajarkan keputusan-keputusan DBKL sepertimana yang dinyatakan di dalam perenggan berkenaan.

Justeru, tindakan yang diambil oleh DBKL disifatkan tidak munasabah dan rasional.

Pada 11 Julai lalu, The Merdeka Times melaporkan pengasas dan pemilik bersama Crackhouse Comedy Club, Rizal Van Geyzel sebelum ini sering memuat naik video di tiga platform media sosialnya yang menyentuh isu sensitiviti perkauman.

Video yang tersebar di media sosial menyebabkan banyak pihak tidak berpuas hati dengan persembahan komedinya.

Rizal bagaimanapun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga tuduhan tersebut.

Crackhouse Comedy Club di Taman Tun Dr Ismail (TTDI), di sini, yang digantung sementara operasi oleh DBKL pada 10 Julai lalu didapati tidak mempunyai lesen hiburan sejak 2014 hingga 2017.

Pemilik premis itu hanya diberikan lesen restoran dan minuman keras tetapi tiada lesen hiburan.

Sumber : Utusan Malaysia

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending