Connect with us

Terkini

RM3,000 disaran gaji minimum graduan TVET – TPM

Majikan atau pemain industri disaran memberi gaji minimum RM3,000 sebulan untuk graduan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).

Wartawan TMT

Published

on

RM3,000 disaran gaji minimum graduan TVET – TPM
Foto: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
  • Majikan atau pemain industri disaran memberi gaji minimum RM3,000 sebulan untuk graduan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).
  • Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata graduan TVET adalah tenaga kerja mahir dan bukannya pekerja daripada sektor 3D (kotor, bahaya dan sukar).
  • “Mereka akan mempertingkatkan produktiviti pada industri dan dalam jangka masa panjang akan mengurangkan kos untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan akhir sesuatu industri yang terbabit dalam TVET.
  • “Perkara ini adalah munasabah kerana graduan TVET bukan daripada pekerja biasa dan ia adalah pekerja yang telah terlatih dan sesuai dengan kehendak pasaran,” katanya selepas Majlis Menandatangani Memorandum Kerjasama (MoC) Transformasi Program TVET Antara Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Syarikat Bersama Kerajaan di Dewan Kuliah Utama, Institut Latihan Perindustrian Kuala Lumpur di sini, pada khamis.

KUALA LUMPUR: Majikan atau pemain industri disaran memberi gaji minimum RM3,000 sebulan untuk graduan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata graduan TVET adalah tenaga kerja mahir dan bukannya pekerja daripada sektor 3D (kotor, bahaya dan sukar).

“Mereka akan mempertingkatkan produktiviti pada industri dan dalam jangka masa panjang akan mengurangkan kos untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan akhir sesuatu industri yang terbabit dalam TVET.

“Perkara ini adalah munasabah kerana graduan TVET bukan daripada pekerja biasa dan ia adalah pekerja yang telah terlatih dan sesuai dengan kehendak pasaran,” katanya selepas Majlis Menandatangani Memorandum Kerjasama (MoC) Transformasi Program TVET Antara Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Syarikat Bersama Kerajaan di Dewan Kuliah Utama, Institut Latihan Perindustrian Kuala Lumpur di sini, semalam.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Majlis TVET Negara berkata, pihaknya juga turut memberi peluang kepada pihak industri dan tidak mahu perkara itu diperundangkan.

“Perkara berkenaan sekali gus akan mengurangkan kos kerana graduan berkenaan sudah terlatih, maka adalah munasabah jika gaji minimum berkenaan diberi kepada pekerja berkemahiran tinggi yang telah mengikuti kursus TVET.

“Cadangan berkenaan adalah azam kerajaan dan tidak mahu mereka yang tiada latihan mendapat gaji yang tinggi sedang yang telah mendapat latihan tidak mendapat gaji yang setimpal,” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan sama, beliau berkata, kerajaan komited mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing sebanyak 25 peratus menjelang tahun 2030 dan menggalakkan lebih banyak penyertaan warga tempatan dalam TVET.

“Saya berpandangan bahawa masalah pengambilan pekerja warga asing wajib dikurangkan. Keutamaan mesti diberikan kepada mengguna tenaga kerja tempatan.

“Saya hargai apa yang dilakukan oleh Kementerian Sumber Manusia yang telah menyusun atur agar hanya bidang 3D sahaja yang menggunakan tenaga kerja asing.

“Manakala yang selebihnya, harus diberikan 100 peratus kepada tenaga kerja tempatan,” katanya.

Sumber: Berita Harian

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Nuzul Al-Quran: PM Anwar ajak umat Islam tekuni kupasan, tafsir Al-Quran

Umat Islam diajak agar memanfaatkan ruang yang ada untuk menekuni kupasan dan tafsir al-Quran, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
  • Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata umat Islam dituntut memperbanyakkan tilawah al-Quran pada tiap Ramadan bagi meningkatkan darjat dan pahala, namun ia tidak harus terhenti sekadar itu selain dituntut untuk bertadabbur (berusaha) memahami seruan dan gesaan Qurani yang sarat dengan mesej akhlak dan kemanusiaan sejagat.
  • “Bahkan memahami mesej al-Quran itu seharusnya lebih ditekankan kerana al-Quran itu hidup, berbicara dan menjadi suluhan dalam tiap kurun sejarah. Ibrah (pengajaran) yang terpancar dari firman Ilahi tidak dilorongkan khusus buat orang beriman, sebaliknya ia adalah petunjuk buat seluruh umat manusia (hudan linnas),” katanya dalam catatan di Facebook bersempena sambutan Nuzul al-Quran hari ini.

KUALA LUMPUR – Umat Islam diajak agar memanfaatkan ruang yang ada untuk menekuni kupasan dan tafsir al-Quran, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata umat Islam dituntut memperbanyakkan tilawah al-Quran pada tiap Ramadan bagi meningkatkan darjat dan pahala, namun ia tidak harus terhenti sekadar itu selain dituntut untuk bertadabbur (berusaha) memahami seruan dan gesaan Qurani yang sarat dengan mesej akhlak dan kemanusiaan sejagat.

“Bahkan memahami mesej al-Quran itu seharusnya lebih ditekankan kerana al-Quran itu hidup, berbicara dan menjadi suluhan dalam tiap kurun sejarah. Ibrah (pengajaran) yang terpancar dari firman Ilahi tidak dilorongkan khusus buat orang beriman, sebaliknya ia adalah petunjuk buat seluruh umat manusia (hudan linnas).

“Tiap mauduk (tajuk) perbahasan, tiap kisah dan riwayat, baik kisah pemuda al-Kahfi atau kisah Nabi Allah Yusuf AS, kesemuanya sarat dengan roh perjuangan dan iktibar yang mendalam. Menekuni tiap ayat bagai menggenggam cahaya obor yang menyoroti kejadian dan menerangi jalan ke hadapan,” katanya dalam catatan di Facebook bersempena sambutan Nuzul al-Quran hari ini.

Anwar berkata penghayatan mesej hikmah al-Quran akan mendidik umat Islam menjadi insan yang bertaqwa, berakhlak mulia, adil dan sederhana dalam segenap perkara.

“Meski di akhirnya kita hanya berhasil meneguk setitis air dari lautan luas hikmah kebijaksanaan al-Quran, namun Allah SWT tidak pernah memberati hamba-Nya dan yang demikian itu cukup buat melunasi bahagian penting dari kehidupan kita sebagai manusia dalam bahtera kehidupan ini.

“Moga perdampingan kita dengan al-Quran menjadi penyuluh hidup di dunia dan pembelaan di akhirat kelak. Selamat memperingati peristiwa Nuzul al-Quran,” katanya. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending