Connect with us

Terkini

PrEP perlu dikhususkan kepada pengamal seks nekad tamatkan perlakuan songsang

Sekumpulan pengamal perubatan tempatan menegaskan projek rintis rawatan Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP) hanya perlu dikhususkan kepada pasangan sah pesakit HIV dan individu pengamal seks berisiko tinggi yang benar-benar ingin keluar daripada ‘kitaran ketagihan’ seks songsang mereka. 

Hidayah Sani

Published

on

PrEP perlu dikhususkan kepada pengamal seks nekad tamatkan perlakuan songsang
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Sekumpulan pengamal perubatan tempatan tegaskan projek rintis PrEP hanya perlu dikhususkan kepada pasangan sah pesakit HIV dan individu pengamal seks berisiko tinggi yang benar-benar ingin keluar daripada ‘kitaran ketagihan’ seks songsang mereka. 
  • Sekiranya golongan songsang ini sekadar diberi ubat tanpa pemantauan dan kaunseling terkait ketagihan seks, ia ibarat menyorong bantal buat golongan itu. 
  • Mereka berpandangan matlamat beri PrEP secara percuma kepada golongan pengamal hubungan seks bebas bagi cegah HIV adalah murni, namun pada masa sama buka ruang kepada kegiatan seks songsang berlaku. 

KUALA LUMPUR – Sekumpulan pengamal perubatan tempatan menegaskan projek rintis rawatan Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP) hanya perlu dikhususkan kepada pasangan sah pesakit HIV dan individu pengamal seks berisiko tinggi yang benar-benar ingin keluar daripada ‘kitaran ketagihan’ seks songsang mereka. 

Dalam kenyataan itu, mereka menambah sekiranya golongan songsang ini sekadar diberi ubat tanpa pemantauan dan kaunseling terkait ketagihan seks, ia ibarat menyorong bantal buat golongan itu. 

Pengamal perubatan tempatan itu terdiri daripada Prof Dr Samsul Draman, Prof Madya Dr Rosediani Muhamad, Prof Muhammad Ibrahim, Prof Madya Dr Nik Nur Fatnoon Nik Ahmad, Prof Madya Dr Aspalilah Alias, Dr Radhiahtul Akmal Razali, Dr Jannatul Madihah Abu Bakar, Dr Zamzurina Asmuee, Ms Afizah Salleh, Dr Anita Rina Ali, Dr Rina Salwani Mohd Tamin, Dr Suhazeli Abdullah, Dr Nor Halwani Habizal, Dr Zafferina Zulghaffar dan Dr Shafiq Wahab.

“Dalam hal ini, PrEP adalah salah satu bentuk rawatan bantuan bagi mereka yang ingin kembali ke pangkal jalan, selain daripada “risk reduction counseling” yang perlu juga diintegrasikan dengan pendekatan holistik bio-psiko-sosio-spiritual sepertimana definisi kesihatan sebenar oleh World Health Organization (WHO).

“Kaedah ini adalah salah satu bentuk rawatan bantuan bagi mereka yang ingin kembali ke pangkal jalan. 

“Ianya sedikit persamaan konsep dengan mereka yang ingin berhenti menagih dadah melalui pemberian methadone. 

“Namun pemberian PrEP kepada elgibiti(LGBT) itu pun masih lagi memerlukan penelitian dan pandangan majlis fatwa sebelum dilaksanakan. Satu pelan perancangan bersepadu wajib diwujudkan dengan melibatkan pelbagai agensi seperti JAKIM dan seumpamanya,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama di Facebook pada Ahad.

Kenyataan itu berkata elemen perundangan juga perlu dinilai semula bagi memastikan golongan yang menentang fitrah manusia ini tidak semakin subur membiak seperti cendawan tumbuh selepas hujan dalam negara kita.

Dalam pada itu, mereka berpandangan matlamat pemberian PrEP secara percuma kepada golongan pengamal hubungan seks bebas bagi mencegah HIV adalah murni, namun pada masa sama ia membuka ruang kepada kegiatan seks songsang berlaku. 

Perkara itu yang tidak dipersetujui oleh mereka.

“Pemberian ubat antiviral ini tidak semudah kita sangkakan. Jika sekadar beri ubat, tetapi pemantauan dan kaunseling terhadap ketagihan seks tidak dibuat, ibarat menyorong bantal. Mereka semakin seronok. 

“Kita mungkin puas hati kerana jumlah HIV dari golongan ini makin menurun, tetapi kita tidak melihat pada murka Allah yang jelas dinyatakan kepada pelaku golongan ini. 

“Kami bukan bersikap ingin menghukum (judgemental) tetapi atas batas Iman dan nilai kemanusiaan ini, kami bimbang azab akan diturunkan kepada kita semua. Inilah pegangan kita jika kita tidak beramal dengan amar makruf, nahi mungkar.

“Kami yakin pihak berwajib sudah ada garis panduan untuk pemantauan. Apabila memikirkan ubat antiviral merawat HIV ini banyak kesan sampingnya, kami tidak pasti berapa lama mereka boleh bertahan (sustainability of treatment and compliance). 

“Begitu juga masalah dengan kerintangan ubat antiviral (resistance). Semakin banyak kos digunakan untuk menukar kepada jenis lain demi menjamin keselamatan tingkah laku berisiko kumpulan elgibiti (LGBT) itu?” katanya kenyataan bersama itu.

Kenyataan itu menjelaskan bahawa mereka tiada masalah sekiranya PrEP diberikan kepada pasangan HIV yang sah dari sudut undang-undang, ini berikutan ia telah lama dilaksanakan.

Perkara itu dikhususkan kepada serodiscordant couple (suami positif HIV, manakala isteri negatif HIV atau sebaliknya). 

Dalam masa sama, katanya pencegahan lain diteruskan seperti memakai kondom selagi mana jumlah HIV tidak mencecah ‘tidak dapat dikesan’ (undetectable viral load). 

Matlamatnya adalah untuk melindungi pasangan yang masih belum terkena HIV.

Kementerian Kesihatan dilaporkan akan melakukan projek rintis berkenaan penggunaan ubat PrEP (Pre-Exposure Prophylaxis) di beberapa hospital bagi menilai keberkesanan dan keselamatannya dalam mengurangkan risiko penularan jangkitan HIV.

Ubat PrEP secara percuma itu akan diberikan kepada golongan berisiko dijangkiti HIV termasuk komuniti LGBT di mana ia menimbulkan perdebatan di antara pengamal perubatan terutama doktor Muslim. – The Merdeka Times

Sumber : Facebook Dr Suhazeli Abdullah

 

 

Author

Antarabangsa

(VIDEO) Jordan, Palestin dan Israel ‘bersama di langit’ untuk saya – Narendra Modi

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Perdana Menteri India, Narendra Modi.

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

Modi berkata demikian dalam temubual eksklusif “The Biggest Interview Of 2024” bersama India Today disiarkan hari ini di platform Youtube.

“Raja Jordan dapat tahu saya akan ke Palestin, dia jalur keturunan (Nabi) Muhammad, dia (Raja Jordan) berkata, “En Modi kamu tidak boleh ke sana begini, kamu tetamu saya. Kamu akan naik helikopter saya dan makan di rumah saya.”

“Saya pergi ke rumahnya, kami makan dan berbual. (Dengan) Helikopter Jordan, destinasi Palestin dan iringan jet Israel. Dunia (adalah) berbeza buat tiga negara ini, tetapi untuk Modi, semuanya bersama di langit,” dakwa Perdana Menteri India itu.

Dalam wawancara itu, Modi turut berkongsi usahanya untuk menghentikan pertempuran di Gaza pada Ramadan dan Israel cuba untuk akur yang akhirnya menyebabkan mereka hanya bertempur dua atau tiga hari sahaja.

“Di Gaza ketika Ramadan, saya hantar perutusan khas ke Israel. Dia berjumpa dengan Perdana Menteri Israel dan memberitahunya bahawa tidak sepatutnya Gaza dibom ketika Ramadan.

“Beliau (Israel) cuba akur. Mereka hanya bertempur dua tiga hari di bulan Ramadan. Tetapi saya telah menghantar utusan khas.

“Di sini (India) kamu menuduh saya bermain politik terhadap Muslim. Tapi Modi berusaha untuk hentikan pengeboman di Gaza. Saya tidak mahu publisiti untuk hal ini,” kata Modi.

India kini berdepan pilihanraya umum dan kenyataan Modi dipercayai bertujuan untuk memancing pengundi Muslim di negara majoriti Hindu itu. – The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending