Kolumnis
Penyelewengan akidah dan agama: Tindakan siapa?
Penyelewengan agama atau akidah di mana-mana negeri di Malaysia boleh diambil tindakan oleh pihak pegawai penguatkuasa agama (PPA) di bawah Jabatan Agama Negeri dan pihak polis.
Penyelewengan agama atau akidah di mana-mana negeri di Malaysia boleh diambil tindakan oleh pihak pegawai penguatkuasa agama (PPA) di bawah Jabatan Agama Negeri dan pihak polis.
Punca kuasa berkenaan adalah kuasa-kuasa negeri di bawah Perkara 74 (2) Perlembagaan, Jadual Kesembilan, Senarai Kedua yang juga termasuk kuasa Wilayah-Wilayah Persekutuan di bawah Perkara 3 (5) Perlembagaan mengenai Agama bagi Persekutuan.
Kuasa tersebut diperturunkan pula ke dalam Enakmen Pentadbiran Islam dan lain-lain di negeri-negeri, khususnya Enakmen Jenayah Syariah Negeri-Negeri yang berkaitan dengan KESALAHAN BERHUBUNGAN DENGAN AQIDAH mengenai: Pemujaan Salah, Ajaran atau amalan salah, Dakyah agama, dil, Dakwaan Palsu, Mendakwa bukan Islam, Takfir, Doktrin Palsu dan sebagainya.
Namun kesalahan ini boleh didakwa terhadap pelaku orang Islam sahaja dalam negeri masing-masing.
Tindakan penguatkuasaan dalam kes ini boleh dilaksanakan penguatkuasa agama (PPA) dan polis. Namun pihak polis banyak menyerahkannya kepada PPA kerana ia berkaitan dengan agama.
Perlembagaan Persekutuan bukan sahaja memberi kuasa untuk menjaga agama Islam bagi menguat kuasakannya terhadap orang Islam yang melakukan penyelewengan atau penghinaan tetapi juga terhadap orang yang bukan Islam yang melakukan di’ayah, penyelewengan dan propaganda kepada orang yang menganut agama Islam.
Perkara ini diperuntukkan dalam Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa: “Undang-undang negeri dan berkenaan dengan Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam”.
Perkara 11(4) menegaskan bahawa penyebaran agama selain daripada agama Islam kepada orang Islam adalah dilarang sama sekali, terutamanya dari segi penyebaran di’ayah. Selain itu, peruntukan ini juga secara tidak langsung memberi kuasa kepada kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan untuk mengubal undang-undang bagi mengawal atau menyekat penganut agama bukan Islam menyebarkan atau mengembangkan ajaran serta kepercayaan mereka kepada orang Islam.
Berdasarkan kuasa tersebut, maka kerajaan-kerajaan negeri boleh meluluskan undang-undang untuk mengawal pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam. Hampir kesemua negeri di Malaysia mempunyai Enakmen khas yang mengawal penyebaran di’ayah kepada orang Islam, kecuali Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Sabah, Sarawak, Melaka dan Pulau Pinang.
Antara Enakmen digubal kerajaan negeri ialah Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Terengganu, 1980 (Enakmen No 1/1980); Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Selangor, 1988 (Enakmen No 1/1998); dan Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Johor, 1991 (Enakmen No 2 /1991).
Perkataan ‘Agama bukan Islam’ yang digunakan di dalam enakmen ini ditafsirkan sebagai meliputi agama-agama seperti Kristian, Hindu, Buddha, Sikh atau apa-apa variasi, versi, bentuk atau cabang mana-mana agama tersebut.
Undang-undang berkenaan memberi kuasa kepada Mahkamah Majistret atau Mahkamah Sivil untuk mendengar kes tersebut dan penguatkuasaannya dilaksanakan oleh pihak polis atau mana-mana pegawai awam yang diberi tauliah secara bertulis oleh Raja supaya menjalankan kuasa-kuasa pegawai bertauliah dalam Enakmen tersebut. Ini disebabkan kes berkenaan melibatkan orang yang bukan Islam. Istimewanya undang-undang ini ia berbentuk awam walaupun demikian ia bersifat undang-undang negeri kerana berkaitan dengan agama.
Kuasa pentadbiran dan penguatkuasaan
DYMM Sultan dan Raja adalah ketua bagi negeri beraja dan sebagai ketua agama. Manakala Menteri Besar merupakan gelaran bagi Ketua Eksekutif kerajaan negeri di Malaysia yang mempunyai Raja atau Sultan. Sebagai pemerintah mereka mempunyai kuasa kuasa eksekutif sesuatu Negeri meliputi pentadbiran mana-mana peruntukan tertentu dalam undang-undang dan boleh bagi maksud itu memberikan kuasa kepada dan mengenakan kewajipan pada mana-mana pihak berkuasa Negeri itu.
Dalam hal pentadbiran dan penguatkuasaan agama Pemerintah telah memberikan kuasa kepada Jabatan Hal Ehwal Agama melalui PPA untuk menguatkuasakan undang-undang. Kepada Jabatan Pendakwaan Syarie melalui Pendakwa Syarie untuk membawa kes-kes berkaitan ke Mahkamah Syariah dan memberi kuasa kepada Jabatan Kehakiman Syariah Negeri melalui Hakim-Hakim Syarie untuk menjalan keadilan atau kehakiman serta perlaksanaan perintah atau hukuman. Juga kepada Jabatan Mufti untuk menentukan sesuatu yang berkaitan hukum syarak melalui fatwa.
Disebabkan setiap negeri mempunyai kuasa membuat undang-undang yang berkaitan agama, maka bagi mengelakkan percanggahan dan perbezaan ia memerlukan penyelarasan dari segi penguatkuasaan, pendakwaan dan perundangan di peringkat Persekutuan. Inilah fungsi JAKIM bersama Jabatan Peguam Negara (AGC), MAIN negeri, Penasihat Undang-Undang negeri dan lain-lain agensi kerajaan yang berkaitan.
JAKIM agensi persekutuan
Di Peringkat Persekutuan untuk menyelaraskan pentadbiran dan pengurusan Islam, perundangan, kehakiman dan fatwa dan sebagainya Majlis Raja-Raja Melayu (MRR) melalui Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI), maka (JAKIM) ditubuhkan ia merupakan agensi kerajaan Persekutuan di Malaysia yang mentadbir hal ehwal agama Islam di Malaysia. Pentadbirannya diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia. Kewujudannya adalah melalui kuasa eksekutif Kerajaan Malaysia.
JAKIM berperanan sebagai sebuah badan penyelaras pembangunan agama dan kemajuan ummah di Malaysia. Ia juga berperanan menjalankan penyelarasan hal ehwal agama dalam lingkungan sempadan pentadbiran yang dipertanggungjawabkan dan berwaspada supaya tidak melanggar garis tanggungjawab yang menjadi hak pentadbiran pada peringkat negeri.
JAKIM juga memainkan peranan sebagai urus setia bagi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI). JAKIM turut mengendalikan tiga masjid utama @di Malaysia iaitu Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin.
JAKIM turut bertanggungjawab terhadap penggubalan dan penyeragaman undang-undang syarak di Malaysia.
Ia turut berperanan dalam menyelaras dan membangunkan pendidikan Islam. JAKIM mengendalikan pusat pendidikan dan latihan seperti Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Institut Kemahiran Islam Malaysia Sarawak (IKMAS), Institut Pengajian Islam dan Dakwah Sabah (IPDAS) dan Darul Quran. Selain itu, JAKIM juga mengendalikan modul Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) yang dilaksanakan di premis yang berdaftar dengan agensi agama Islam negeri-negeri.
Penyelewengan akidah di Malaysia
Mengikut Bahagian Penyelidikan JAKIM, sebanyak 155 ajaran difatwakan sebagai sesat di negara ini sejak 1950 sehingga kini. Daripada jumlah itu, terdapat beberapa lagi ajaran sesat yang masih aktif, manakala selebihnya telah berjaya dibendung sepenuhnya.
Antaranya, ada yang menjadi ancaman yang besar kepada kesucian akidah di negara kita. Daripada jumlah itu, 53 daripadanya telah dibuktikan sebagai ‘sesat’ serta dinasihatkan kembali kepada kebenaran. 43 daripadanya telah memberhentikan gerakan mereka. Di antara kumpulan-kumpulan ajaran sesat yang disenaraikan ialah:
1. Perguruan Persaudaraan Imu Dalam Al-Ma’unah Malaysia (Al-Ma’ unah).
2. Aurad Muhammadiah (Darul Arqam)
3. Ilmu Tajalli atau Hakikat Insan
4. Tarikat Ayah Pin’
5. Ajaran Taslim.
6. Ajaran Hakikat Haji Ghazali Othman.
7. Qadyani Ahmadiah.
8. Tariqat Naqsyabandiah.
9. Ajaran Ilmu Hakikat Jahar Dumin.
10. Tariqat Mufarridiah.
11. Ajaran Al-Baha’iyyah.
12. Ajaran Batiniyah.
13. Tariqat Samaniah Ibrahim Bonjo.
Kita bersyukur walaupun ajaran sesat tersebut mempunyai bilangan yang agak besar tapi kegiatan mereka dapat dibendung dan diambil tindakan. Kegiatan mereka tidak sampai mengganggu aktiviti ibadah kita, namun dengan kerjasama semua pihak ia dapat dibendung walaupun kewujudannya masih silih berganti.
Peranan fatwa berkaitan aktiviti penyelewengan agama
Jabatan Mufti berperanan untuk mengeluarkan fatwa terhadap sesuatu amalan, ajaran atau doktrin yang dikaitkan dengan agama sama ada ia sah atau menyeleweng.
Fatwa diwartakan adalah penting agar tindakan undang-undang dapat diambil bagi membanteras fahaman dan pemikiran menyeleweng yang dikaitkan dengan Islam, sekali gus menjaga dan memelihara kesucian agama Islam dan seterusnya menghindarkan orang ramai daripada terikut-ikut dengan sangkaan ia adalah benar.
Fatwa-fatwa dikeluarkan ini adalah selepas melalui proses kajian dan penyelidikan yang dijalankan dengan begitu teliti dan mengambilkira pandangan pakar yang berkaitan dengan bidang berkenaan.
Manakala penguatkuasaan undang-adalah dilakukan pihak Pegawai Penguatkuasa Agama Negeri atau pihak polis. Penguatkuasaan bermaksud penyiasatan, tangkapan dan pemeriksaan. Apabila semuanya telah lengkap, barulah diserahkan hasil berkenaan kepada pihak pendakwaan untuk didakwa YDT di Mahkamah. Manakala pihak Hakim setelah mendengar kes tersebut akan membuat sabitan, keputusan dan hukuman.
Inilah yang disebut “pengasingan kuasa” untuk menentukan keadilan dapat dilaksanakan melalui peranan setiap pihak melaksanakan peranan atau tugas masing-masing tanpa menceroboh bidang kuasa pihak lain. Seperti Jabatan Mufti dan Mufti bertanggungjawab mengenai fatwa dikeluarkan, manakala penguatkuasaan dibuat oleh penguatkuasa agama atau pihak polis.
Inilah yang dimaksudkan dengan “ultra virés” iaitu melampaui atau di luar kuasa atau autoriti yang sah seseorang, sesebuah badan, jabatan dan sebagainya. Sebaliknya, jika pihak berkuasa bertindak secara melangkaui kekuasaan atau pihak terjejas boleh mendapat penghakiman yang sewajarnya bahawa tindakan yang dibuat tidak sah.
Apa yang dapat disimpulkan ialah usaha yang perlu dibuat bukan sedikit untuk menangani ajaran sesat di negara ini kerana ia bersifat putus bersambung dari masa ke masa. Apa yang mesti dilakukan adalah ia dibendung di setiap masa agar tidak menjadi barah di negara kita.
Dalam hal ini kerjasama amat diperlukan dari semua pihak termasuk orang awam, pihak berkuasa agama dan juga agensi persekutuan, kerajaan negeri dan ahli politik agar dapat sama-sama meletakkan agenda pembasmian ajaran sesat dalam masyarakat kita sebagai keutamaan pada masa kini.
Ini kerana dalam agama Islam, konsep amar ma’ruf nahi munkar menuntut sumbangan dari semua pihak dan perlu dilihat secara menyeluruh. la bukan tugas pihak berkuasa semata-mata, malah itulah peranan setiap individu Muslim dalam melaksanakan tanggungjawab agama dan hidup bermasyarakat. – The Merdeka Times
Penulis adalah bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan Hakim Rayuan Syariah JKSM.
Agama
Syariat membezakan Islam dari lain-lain agama
Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.
Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.
Hanya agama Islam yang diakui oleh Allah swt untuk semua manusia. Ia diperjelaskan melalui wahyu Allah melalui kitab Allah iaitu al-Quran dan al-Hadis melalui utusan Allah.
Ini kerana Islam berbeza dengan lain-lain agama dalam perkara yang berkaitan akidah dan ibadah. Akidah dan ibadat dalam Islam adalah berasaskan syariat terus dari perintah, kehendak Allah. Bukan rekaan atau khayalan ciptaan makhluk.
Asas akidah dan ibadat adalah bersumberkan dalam banyak nas dalam al-Quran dan al-Hadis. Allah swt telah memerintahkan orang Islam supaya mengikut syariat disediakan Allah swt melalui Nabi Muhammad saw dan tidak sesekali meniru atau mencampur-adukkan syariat atau peraturan agama dengan amalan umat terdahulu atau terkemudian.
Manakala prinsip ibadah dalam Islam asalnya adalah tiada melainkan ada nas yang membolehkannya.
Al-Imam as-Subki seperti yang dinukilkan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani as-Syafi’ie:
اَلْأَصْلَ فِي اَلْعِبَادَةِ اَلتَّوَقُّف
Terjemahan: “Asal hukum di dalam ibadat adalah tawaqquf (berhenti hingga ada dalil)”. (Fath al-Bari: 4/174)
Hikmah daripada syariat yang Allah swt sediakan khusus kepada umat Islam adalah untuk mengelakkan golongan Yahudi, Kristian, Majusi, Paganisme dan lain-lain mempunyai alasan untuk terus merosakkan kepercayaan umat Islam pada waktu itu mahupun pada masa kini.
Bukan sahaja umat Islam dilarang mencampuradukkan amalan agama malah dilarang melakukan tasyabbuh. Tasyabbuh dalam bahasa Arab yang memiliki erti meniru-niru atau menyerupai. Dalam konteks agama Islam, tasyabbuh diertikan sebagai perilaku meniru-niru orang kafir atau orang yang tidak beriman.
Tidak sama dan tidak menyamakan serta tidak meniru-niru ini menjadi ikrar kita setiap kali menunaikan ibadat, terutama solat supaya semua ibadat kita membuktikan bahawa kita dari golongan Muslimin.
إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ
Bermaksud:
Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidup dan matiku bagi Allah, Tuhan yang memiliki alam keseluruhannya.
Tidak ada bersekutu denganNya sesuatu dan dengan demikian aku disuruh dan aku dari golongan muslimin.
Akidah kita berbeza
Orang Islam bertuhankan Allah Yang Maha Esa. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.
Beriman kepada Allah swt yang Maha Esa, Maha Pencipta, Pemilik, Pentadbir Alam dan yang Berhak Disembah. Selainnya adalah hamba Allah.
Dari segi akidah kita tidak boleh berkongsi atau bertoleransi dengan orang yang bukan Islam. Akidah Islam berbeza kerana Islam menjadikan enam rukun iman yang perlu menjadi prinsip kehidupan setiap muslim:
* Beriman kepada Allah swt yang esa.
* Beriman kepada Malaikat
* Beriman kepada Kitab
* Beriman kepada Rasul
* Beriman kepada Hari Akhirat
* Beriman kepada Qada dan Qadar
Amal ibadat yang berbeza
Ibadat ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, mengikut peraturan, melakukan suruhannya dan meninggalkan larangannya, sebagaimana ditetapkan di dalam al-Quran dan Sunnah Muhammad. Kepatuhan ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah.
Ibadah dipecahkan kepada dua kategori, iaitu ibadah khusus serta ibadah umum. Ibadah khusus adalah ibadah yang utama dan telah ditetapkan oleh syariah Islam dari segi cara, rukun dan syaratnya tidak boleh diubah. Hukumnya adalah fardhu ain, yakni setiap orang wajib meyakini dan beramal dengannya.
Contohnya seperti solat, puasa, membayar zakat, menunaikan haji, taharah, melaksanakan ibadah korban dan aqiqah.
Manakala, ibadah umum pula bermaksud ibadah yang merangkumi semua kegiatan dan aspek kehidupan yang berkaitan dengan hubungan manusia sesama manusia atau makhluk lain. Ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Contohnya, belajar di sekolah, berniaga, mualamat (jual beli), makan dan minum, bercakap benar, membantu ibu bapa atau individu lain, munakahat dan lain-lain lagi.
Perbezaan penganut Islam dan bukan Islam
Dalam surah al-Jaathiah ayat 18, Allah swt memberitahu orang Islam bahawa mereka telah diberi syariat tersendiri yang berbeza:
ثُمَّ جَعَلْنَٰكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ فَٱتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ ٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).
Justeru itu, di bawah adalah beberapa perbezaan ketara antara penganut Islam dan bukan Islam yang mana menjadi sempadan jelas antara dua golongan ini:
* Sejarah sendiri mencatatkan bagaimana peristiwa orang Yahudi mengeji Rasulullah saw kerana mengadap kiblat ke arah Baitul Maqdis ketika mengerjakan solat yang mana turut menjadi kiblat mereka. Sedangkan, ia sebenarnya adalah perintah Allah swt. Berkat kesabaran dan doa Rasulullah saw, maka turunlah ayat untuk mengubah arah kiblat daripada Baitul Maqdis ke Baitul Haram iaitu Kaabah. Masjid Kiblatain menjadi saksi kepada peristiwa tersebut.
* Larangan Rasulullah saw terhadap umatnya daripada menggunakan loceng sebagai seruan solat pada zaman awal Islam kerana ia menyerupai cara puak Yahudi dan Kristian. Seruan Azan akhirnya digunakan Rasulullah saw berdasarkan mimpi yang dialami oleh salah seorang sahabat baginda. (Shahih Sunan Abi Dawud, no. 498)
* Larangan Rasulullah saw daripada mengerjakan solat pada waktu matahari terbit dan waktu ia sedang terbenam kerana ia adalah waktu sujud golongan penyembah matahari. (Shahih Muslim, no. 832)
* Larangan Rasulullah saw daripada menjadikan perkuburan para Anbiya’ dan Shalihin sebagai tempat ibadat kerana yang demikian itu adalah amalan golongan Yahudi dan Kristian. (Shahih Muslim, no. 530-532)
* Larangan Rasulullah saw daripada bersolat berbungkus sehelai kain tanpa mengilasnya di tempat kilasan kerana yang demikian itu adalah perbuatan golongan Yahudi. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.635)
* Suruhan Rasulullah saw untuk memakai selipar atau khuf (yang terjamin sucinya) ketika melaksanakan ibadat solat adalah kerana golongan Yahudi tidak mengharuskannya. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.652)
* Larangan Rasulullah saw daripada duduk bertongkat dengan tangan kiri dalam solat kerana yang demikian itu adalah cara duduk puak Yahudi. (Mustadrak al-Hakim, lihat: Jilbab al-Mar’ah,hal:175)
* Peringatan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya bersahur apabila berpuasa kerana golongan Ahli Kitab berpuasa tanpa bersahur. (Shahih Muslim no.1096)
* Saranan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya menyegerakan berbuka puasa kerana golongan Ahli Kitab melewatkannya. (Musnad Ahmad)
* Saranan Rasulullah saw supaya umatnya berpuasa Asyura (10 Muharram) iaitu sebanyak dua hari, hari ke-9 dan hari ke-10 kerana golongan Ahli Kitab berpuasa hanya pada hari ke-10 sahaja. (Shahih Muslim no.1134)
* Saranan Rasulullah saw supaya jemaah haji bergerak daripada Mudzalifah ke Mina sebelum terbit matahari kerana golongan Musyrikin lazimnya bergerak selepas matahari terbit sehingga sinarnya melepasi puncak Bukit Thubair di Mekah. (Shahih Bukhari no. 3626).
* Tempat solat orang Islam dinamakan masjid dimana diberi pahala beriktikaf dan sebagainya. Tidak dibenarkan agama lain berkongsi kerana masjid tempat suci dan tidak boleh dijadikan tempat mensyirikkan Allah swt.
Dalam Al Quran. Surah Al- Jinn. Ayat 18:
وَأَنَّ ٱلْمَسَٰجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا۟ مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا
Maksudnya:
“Dan bahawa sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah.
* Tidak menyerupai pakaian ketika solat atau beribadat seperti pakaian ibadat orang bukan Islam. Seperti berpakaian atau berjubah seperti Santa Claus dan lain-lain. Tidak berwarna kuning seperti pakaian sami. Beribadat tidak mencampuradukkan dengan iringan muzik, koir sambil membaca Al Quran dan sebagainya. Juga tidak ada tarian dan selainnya seperti upacara ibadat orang bukan Islam.
Tidak menyerupai (Tasyabbuh) dengan orang kafir
Rasulullah saw dengan tegas telah mengharamkan tasyabbuh dalam sabdanya:
(مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ) رواه أبو داود (4031) وصححه الألباني في صحيح أبي داود .
“Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk dari golongannya.” HR. Abu Dawud, (4031) dinyatakan shoheh oleh Albany dalam Shoheh Abi Dawud.
Mungkin kita mencari hikmah pengharaman penyerupaan umat Islam kepada orang kafir dengan mengetahui sisi negatif dari penyerupaan ini menampakkan beberapa keburukan. Di antara hal itu adalah:
1. Bahwa penyerupaan seorang Muslim dengan orang kafir menunjukkan orang Islam lebih mendepani penampilan orang kafir dibandingkan pada dirinya. Hal ini seolah-oleh ia lebih mengiktiraf atau mengagungkannya dari syariat Allah dan kehendakNya. Seorang wanita yang menyerupai lelaki seakan-akan dia menyangkal ciptakan Allah. Dan tidak rela atau tidak menerima ciptaan Allah. Begitu juga orang Islam ketika menyerupai orang kafir. Hal itu mengiklankan bahwa kondisi orang kafir itu lebih baik dari kondisi dirinya yang telah Allah muliakan dan Allah perintahkannya.
2. Menyerupai orang lain menunjukkan kelemahan jiwa dan kekalahan diri. Sementara syariat Islam tidak menerima umat Islam menunjukkan kekalahan seperti itu. Sesungguhnya pengakuan akan membawa kekalahan dan mengiklankannya hal itu menambah kelemahan semakin lemah.
3. Penyerupaan dalam penampilan luar lazimnya ada kecintaan dan kesetian hati. Maka seseorang tidak boleh menyerupai kecuali kepada orang yang yang dicintainya kerana Allah.
Sabda Nabi saw :
(أوثق عرى الإيمان : الموالاة في الله ، والمعاداة في الله ، والحب في الله ، والبغض في الله) . رواه الطبراني وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة (998) .
“Sesungguhnya tali keimanan paling kuat adalah kesetian karena Allah dan memusuhi kerana Allah. Cinta kerana Allah dan membenci karena Allah.” HR. Tobroni dinyatakan shoheh oleh Albany di Silsilah Shohehah, (998).
Menyerupai dengan orang kafir ini termasuk salah satu cara melemahkan dan meragukan amalan agama.
4. Menyerupai orang kafir dalam penampilan menjerumuskan kepada yang lebih berbahaya. Iaitu menanam bibit menyanjungi agama mereka. Sehingga keyakinannya menjadi seperti keyakinan mereka.
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam ‘Iqtidho Syirotol Mustaqim, (1/548) mengatakan, “Penyerupaan (sisi penampilan) dan perilaku dalam penampilan mengharuskan penyerupaan dan penyamaan boleh membawa pengaruh secara perlahan dan tersembunyi.
Hikmah yang nampak dari pengharaman agama dari menyerupai orang Islam dengan orang Musyrik. Seharusnya orang Islam merealisasikan hukum Allah swt dan mengimani bahawa Allah Ta’ala tidak menyuruh kecuali di dalamnya ada hikmah dan kemaslahatan serta kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Semoga Allah swt menyelamatkan kita daripada menyerupai ahli maksiat dan golongan yang menyeleweng dan derhaka kepada Allah, sebaliknya menjadikan kita di dalam golongan yang meniru atau menyerupai orang-orang yang berjaya. Dengan itu, mudah-mudahan kita akan berjaya seperti mereka. – The Merdeka Times
Penulis adalah bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan Hakim Rayuan Syariah JKSM.
Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.
-
Terkini3 days ago
PM hapuskan RM83 juta tunggakan cukai, denda UTAR – Laporan
-
Terkini2 days ago
Hapuskan tunggakan cukai, denda UTAR: Tindakan PM betul, malah tidak cukup – Apek Cina
-
Terkini2 days ago
Netizen Cina minta kaedah pendidikan Cina, SMPC disemak semula
-
Terkini1 day ago
Pelajar atau kadet laut China? – Mas Ermieyati persoal Fadhlina