Connect with us

Terkini

Makin ramai doktor kontrak berhenti, “berhati-hati” dengan sistem kesihatan negara

Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.

Hidayah Sani

Published

on

Makin ramai doktor kontrak berhenti, “berhati-hati” dengan sistem kesihatan negara
Foto: Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman.
  • Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.
  • “Sebenarnya dalam Malaysia, realiti jumlah doktor kontrak yang berhenti dari kerajaan semakin bertambah hari ke hari.
  • “Berhati-hati dengan sistem kesihatan kita 10 tahun akan datang. Mungkin fasiliti kesihatan kerajaan akan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan. Akhirnya hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan,” kata Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman menerusi hantaran di Facebook pada Isnin lalu.
  • Bekas Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa pada tahun lalu dilaporkan sebagai berkata seramai 3,386 daripada 29,548 pegawai perubatan lantikan kontrak meletakkan jawatan iaitu secara purata adalah 1.91 peratus setahun dalam tempoh 2017 hingga 2022.
  • Mengulas situasi di Korea Selatan, Dr Arisman berkata tanpa doktor pelatih, maka doktor tetap akan terkontang-kanting dan merasa sangat penat hinggakan ia boleh menyebabkan pegawai perubatan itu berhenti kerana tidak tahan beban kerja tanpa “doktor pembantu.”

KUALA LUMPUR — Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.

Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman berkata pada masa akan datang berkemungkinan fasiliti kesihatan kerajaan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan.

Beliau berkata situasi itu akan menyaksikan hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan daripada hospital atau klinik kerajaan.

“Sebenarnya dalam Malaysia, realiti jumlah doktor kontrak yang berhenti dari kerajaan semakin bertambah hari ke hari.

“Berhati-hati dengan sistem kesihatan kita 10 tahun akan datang. Mungkin fasiliti kesihatan kerajaan akan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan. 

“Akhirnya hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan. Waktu itu barulah masyarakat akan melihat kerjaya doktor itu adalah sangat penting.

“Kerajaan Malaysia perlu akui semua pegawai kesihatan adalah satu aset yang penting dalam kestabilan sebuah negara,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Isnin.

Beliau berkata demikian susulan doktor pelatih di Korea Selatan baru-baru ini dilaporkan tetap dengan pendirian berhenti daripada perkhidmatan di mana hanya sedikit menunjukkan tanda akan kembali bekerja, ketika badan pakar perubatan global menyokong bantahan terhadap rancangan negara itu yang mahu meningkatkan pengambilan ke sekolah perubatan.

Media melaporkan hampir 9,000 doktor pelatih tidak bekerja, sekali gus mengingkari arahan kerajaan yang setakat ini hanya 565 kembali bertugas.

Ini menjadikan 100 hospital utama di negara itu kehilangan sekitar 71 peratus daripada pengamal perubatannya.

Bekas Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa pada tahun lalu dilaporkan sebagai berkata seramai 3,386 daripada 29,548 pegawai perubatan lantikan kontrak meletakkan jawatan iaitu secara purata adalah 1.91 peratus setahun dalam tempoh 2017 hingga 2022.

Dr Zaliha berkata antara puncanya adalah pegawai perubatan kontrak berkenaan memilih berkhidmat dalam sektor swasta dan badan berkanun yang berkemungkinan menawarkan gaji lebih menarik, membuka klinik sendiri dan melanjutkan pelajaran.

Beliau berkata ada juga berhijrah ke luar negara atas sebab peribadi atau masalah kesihatan, termasuk tekanan mental.

Mengulas situasi di Korea Selatan, Dr Arisman berkata tanpa doktor pelatih, maka doktor tetap akan terkontang-kanting dan merasa sangat penat hinggakan ia boleh menyebabkan pegawai perubatan itu berhenti kerana tidak tahan beban kerja tanpa “doktor pembantu.”  — The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending