Connect with us

Terkini

Dua modus operandi utama perisikan – Penganalisis Jenayah

Terdapat dua modus operandi utama yang kebiasaannya dijalankan oleh mana-mana badan perisikan terhadap sesebuah negara, kata Penganalisis Jenayah, Kamal Affandi Hashim.

Avatar

Published

on

Foto: Penganalisis Jenayah, Kamal Affandi Hashim.
  • Terdapat dua modus operandi utama yang kebiasaannya dijalankan oleh mana-mana badan perisikan terhadap sesebuah negara, kata Penganalisis Jenayah, Kamal Affandi Hashim.
  • Beliau berkata kaedah itu adalah menggunakan orang tengah dan intipan secara digital atau lebih dikenali sebagai ‘electronic snooping’.
  • “Contoh diperalatkan kita boleh ambil seperti kes  pembunuhan abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong Nam yang pernah berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2) yang mana pelaku tidak tahu  mereka diperalatkan.
  • “Ada yang terlibat secara langsung seperti kes satu ketika dahulu, di mana seorang Setiausaha Politik kepada seorang Perdana Menteri, dulu terlibat  dalam memberikan maklumat kepada sebuah negara luar,” katanya kepada The Merdeka Times ketika dihubungi pada Khamis.
  • Kamal Affandi berkata antara kaedah intipan lain adalah dengan membuat analisis menerusi akhbar dan media sosial.
  • Sebelum ini, media melaporkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengumpul maklumat sekiranya terdapat aktiviti membabitkan ejen perisikan Mossad di negara ini ekoran timbul ugutan terhadap Perdana Menteri yang menyatakan sokongan kepada Gaza dan Palestin.

KUALA LUMPUR – Terdapat dua modus operandi utama yang kebiasaannya dijalankan oleh mana-mana badan perisikan terhadap sesebuah negara, kata Penganalisis Jenayah, Kamal Affandi Hashim.

Beliau berkata kaedah itu adalah menggunakan orang tengah dan intipan secara digital atau lebih dikenali sebagai ‘electronic snooping’.

Katanya, kaedah orang tengah pula dibahagikan kepada dua jenis golongan terlibat iaitu terbabit secara langsung dan kedua kelompok yang diperalatkan.

“Contoh diperalatkan kita boleh ambil seperti kes  pembunuhan abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong Nam yang pernah berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2) yang mana pelaku tidak tahu  mereka diperalatkan.

“Ada yang terlibat secara langsung seperti kes satu ketika dahulu, di mana seorang Setiausaha Politik kepada seorang Perdana Menteri, dulu terlibat  dalam memberikan maklumat kepada sebuah negara luar,” katanya kepada The Merdeka Times ketika dihubungi pada Khamis.

Kamal Affandi berkata antara sebab kaedah itu digunakan adalah kerana perisikan kebiasaan memiliki keterbatasan dari segi mengakses kemudahan tempatan di sesebuah kawasan seperti kenderaan, transaksi wang dan kad sim telefon.

Mengenai taktikal ‘electronic snooping’,  beliau mengulas ia merangkumi teknik intipan menggunakan teknologi internet.

“Kita tahu hari ini, dengan teknologi internet awak boleh melihat satu-satu lokasi dengan menggunakan Google Map, lakukan IP reverse untuk mengesan alamat IP satu emel yang dihantar,” katanya.

Kamal Affandi berkata tanpa perlu memasuki ke sesebuah tempat atau negara, pihak perisikan boleh mengetahui pelbagai informasi mengenainya.

Justeru, beliau mencadangkan supaya beberapa fasiliti penting kerajaan seperti kem tentera diwartakan untuk dikeluarkan daripada pemetaan digital.

Katanya, sekiranya fasiliti itu terus terdedah, perkara tersebut memudahkan perisikan untuk menjalankan intipan.

Mengulas lanjut, Kamal Affandi berkata antara kaedah intipan lain adalah dengan membuat analisis menerusi akhbar dan media sosial.

“Contohnya, awak lakukan protes. Perisikan mungkin akan melihatnya sebagai satu kelebihan. Maka daripada itu, mereka boleh lakukan hubungan dengan pihak yang jalankan protes, kemudian membiayainya dan perlahan-lahan menyebabkan satu pihak percaya, daripada itulah maklumat mula dipecahkan,” katanya.

Beliau berkata kerajaan juga dinasihatkan untuk tidak mendedahkan sebarang maklumat mengenai urusniaga melibatkan peralatan pertahanan negara.

Katanya, perkara itu hanya akan memudahkan pihak luar mengetahui sejauh mana tahap kekuatan ketenteraan di negara ini. 

Sebelum ini, media melaporkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengumpul maklumat sekiranya terdapat aktiviti membabitkan ejen perisikan Mossad di negara ini ekoran timbul ugutan terhadap Perdana Menteri yang menyatakan sokongan kepada Gaza dan Palestin.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razaruddin Husain, berkata polis melalui pasukan risikan akan mengumpul maklumat sebanyak mungkin berkaitan perkara itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Wanita dakwa Ebit Lew hantar 70 mesej lucah ketika Ramadan

Seorang saksi hari ini memberitahu Mahkamah Majistret di sini, pendakwah Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew, menghantar kira-kira 70 mesej berunsur lucah menerusi aplikasi WhatsApp kepadanya antara jam 10.57 malam hingga 12 tengah malam pada 19 April 2021.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Pendakwah Terkenal, Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew (kanan).
  • Seorang saksi hari ini memberitahu Mahkamah Majistret Tenom, pendakwah Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew, menghantar kira-kira 70 mesej berunsur lucah menerusi WhatsApp kepadanya antara jam 10.57 malam hingga 12 tengah malam pada 19 April 2021.
  • Wanita berusia 40-an itu selaku saksi kesembilan pendakwaan yang juga pengadu kes, berkata demikian dalam pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Zahida Zakaria, pada perbicaraan kes gangguan seksual pendakwah itu.
  • Saksi itu berkata, walaupun ketika itu Ramadan, Ebit tetap menghantar mesej seperti itu kepadanya dan berasakan ayat-ayat lucah dan memuji dalam mesej itu mengaibkan kehormatannya.
  • “Apabila dia (Ebit) mesej macam itu, seolah-olah dia anggap perempuan ini hanya tujuan seks semata-mata,” katanya dalam pemeriksaan utama itu.
  • Ebit, 38, berdepan 11 pertuduhan antaranya mengaibkan kehormatan seorang wanita berumur 40-an dengan menghantar perkataan dan gambar lucah ke nombor telefon mangsa melalui aplikasi WhatsApp, antara Mac hingga Jun 2021.

TENOM – Seorang saksi hari ini memberitahu Mahkamah Majistret di sini, pendakwah Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew, menghantar kira-kira 70 mesej berunsur lucah menerusi aplikasi WhatsApp kepadanya antara jam 10.57 malam hingga 12 tengah malam pada 19 April 2021.

Wanita berusia 40-an itu selaku saksi kesembilan pendakwaan yang juga pengadu kes, berkata demikian dalam pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Zahida Zakaria, pada perbicaraan kes gangguan seksual pendakwah itu.

Saksi itu berkata, walaupun ketika itu Ramadan, Ebit tetap menghantar mesej seperti itu kepadanya dan berasakan ayat-ayat lucah dan memuji dalam mesej itu mengaibkan kehormatannya.

Pengadu itu berkata, dia melihat karakter Ebit di media sosial sangat berbeza berbanding mesej dihantar pendakwah itu, yang dilihat sering menyebut isterinya sebagai bidadari.

“Apabila dia (Ebit) mesej macam itu, seolah-olah dia anggap perempuan ini hanya tujuan seks semata-mata,” katanya dalam pemeriksaan utama itu.

Wanita itu berkata, selain menghantar mesej pada awal pagi hingga ke malam, Ebit juga didakwa membuat panggilan telefon kepadanya dan menggunakan bahasa lucah.

Pada prosiding hari ini, Zahida memohon pertuduhan pertama terhadap Ebit dipinda secara lisan pada bahagian waktu, iaitu dari jam 6 pagi kepada jam 8.07 pagi.

Mahkamah membenarkan pindaan itu dibuat selepas saksi memberi keterangan, iaitu kronologi kejadian dia menerima gambar kemaluan tertuduh pada 29 Mac 2021, jam 8.07 minit pagi.

Ebit, 38, berdepan 11 pertuduhan antaranya mengaibkan kehormatan seorang wanita berumur 40-an dengan menghantar perkataan dan gambar lucah ke nombor telefon mangsa melalui aplikasi WhatsApp, antara Mac hingga Jun 2021.

Pendakwah itu didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. – BH/BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending