Connect with us

Terkini

Peraturan sukan antarabangsa kekang penguatkuasaan pakaian atlet patuh syariah

Kerajaan Terengganu mengakui garis panduan pemakaian sukan patuh syariah melibatkan atlet Muslim tidak dapat dikuatkuasakan sepenuhnya disebabkan kekangan melibatkan peraturan sukan antarabangsa.

Wartawan TMT

Published

on

Peraturan sukan antarabangsa kekang penguatkuasaan pakaian atlet patuh syariah
Foto: Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri Hishamuddin Abdul Karim.
  • Kerajaan Terengganu mengakui garis panduan pemakaian sukan patuh syariah melibatkan atlet Muslim tidak dapat dikuatkuasakan sepenuhnya disebabkan kekangan melibatkan peraturan sukan antarabangsa.
  • Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri Hishamuddin Abdul Karim berkata kerajaan negeri telah melancarkan Garis Panduan Hiburan, Persembahan Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan Negeri pada Mac 2020, yang mengandungi etika serta standard pakaian melibatkan atlet dan jurulatih beragama Islam.
  • Menurutnya, antara garis panduan ditetapkan ialah atlet beragama Islam hendaklah berpakaian ditetapkan syarak seperti menutup aurat, sopan dan bersesuaian dengan sukan diceburi.
  • “Bagi atlet bukan Islam pula mereka disyorkan berpakaian sopan dengan maksud tidak terlalu ketat, singkat atau jarang,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

KUALA TERENGGANU — Kerajaan Terengganu mengakui garis panduan pemakaian sukan patuh syariah melibatkan atlet Muslim tidak dapat dikuatkuasakan sepenuhnya disebabkan kekangan melibatkan peraturan sukan antarabangsa.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri Hishamuddin Abdul Karim berkata kerajaan negeri telah melancarkan Garis Panduan Hiburan, Persembahan Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan Negeri pada Mac 2020, yang mengandungi etika serta standard pakaian melibatkan atlet dan jurulatih beragama Islam.

Menurutnya, antara garis panduan yang ditetapkan ialah atlet beragama Islam hendaklah berpakaian yang ditetapkan syarak seperti menutup aurat, sopan dan bersesuaian dengan sukan yang diceburi.

“Bagi atlet bukan Islam pula mereka disyorkan berpakaian sopan dengan maksud tidak terlalu ketat, singkat atau jarang,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Dr Tengku Muhamad Fakhruddin Tengku Md Fauzi (PAS-Sura) berhubung standard pemakaian menutup aurat yang ditetapkan kerajaan negeri pada setiap acara sukan di dalam negeri itu.

Hishamuddin memberitahu kerajaan negeri serius dalam melaksanakan dasar sukan patuh syariah termasuklah pemakaian menutup aurat dalam ruang lingkup kuasa yang ada.

Bagaimanapun, ketika ditemui pemberita di luar dewan beliau berkata konsep patuh syariah itu terpaksa diubah suai kepada pendekatan “mesra syariah” yang lebih lembut dan bersifat mendidik.

“Kita memang membawa penerapan dasar atlet kita patuh syariah. Tetapi kita ada baiki sikit patuh syariah itu sebab memang tak boleh nak patuh sepenuhnya.

“Jadi kita bawa pendekatan mesra syariah sebagai langkah mula untuk lakukan perubahan dan proses ini perlu kepada kita didik, beri kesedaran kepada atlet berbanding langkah penguatkuasaan tegas,” katanya.

Menurutnya lagi, bagi membuktikan kesungguhan kerajaan negeri ke arah pemakaian yang patuh syariah dalam kalangan atlet, pihaknya telah melibatkan mufti dalam Jawatankuasa Pengurus Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) yang memantau secara langsung serta memberi nasihat berkaitan hal berkenaan.

Selain itu, beliau berkata di MSNT seorang kakitangan khusus iaitu pegawai agama ditempatkan yang berperanan sebagai jurulatih kerohanian untuk mengendalikan pelbagai aktiviti keagamaan untuk atlet.

“Namun setakat ini, kita tetap dengan keputusan tak benarkan atlet wanita sertai gimnastik kerana pakaiannya ketat dan mempamerkan bentuk badan. Kita harap semua pihak menghormati pendirian kami. Kami bukan benci sukan itu tetapi untuk membiarkan atlet wanita keluar (mengambil bahagian) dalam keadaan begitu adalah tidak sesuai,” katanya. — BERNAMA

Sumber: Bernama

Author

Terkini

Penceramah terpalit kes jenayah rogol didakwa beri khutbah Jumaat, Pejabat agama Islam Petaling masih siasat – JAIS

Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Petaling sedang menjalankan siasatan terhadap isu penceramah bebas, Muhammad Fathi Naim Mazlam yang berdepan tuduhan jenayah rogol tetapi dilihat memberikan khutbah Jumaat di sebuah masjid di Bandar Sri Damansara, hari ini.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Penceramah bebas, Muhammad Fathi Na’im.
  • Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Petaling sedang menjalankan siasatan terhadap isu penceramah bebas, Muhammad Fathi Naim Mazlam yang berdepan tuduhan jenayah rogol tetapi dilihat memberikan khutbah Jumaat di sebuah masjid di Bandar Sri Damansara, hari ini.
  • Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohd Shahzihan Ahmad berkata setelah laporan penuh berkaitan isu berkenaan didapati, Unit Pengurusan Masjid Daerah (UPMD) Petaling akan membuat laporan siasatan dan tindakan akan diambil berdasarkan peruntukan peraturan.
  • Beliau memaklumkan tauliah mengajar Fathi digantung sejak 6 April 2023 dan ia tamat pada 30 Jun 2023 serta pemohon juga tidak menyambung tauliah berkenaan.
  • Beliau berkata demikian ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini ketika diminta mengulas dakwaan Fathi memberikan khutbah Jumaat di Masjid Al-Mukarramah, Bandar Sri Damansara, sedangkan beliau kini berdepan tuduhan jenayah rogol gadis bawah umur.

KUALA LUMPUR — Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Petaling sedang menjalankan siasatan terhadap isu penceramah bebas, Muhammad Fathi Naim Mazlam yang berdepan tuduhan jenayah rogol tetapi dilihat memberikan khutbah Jumaat di sebuah masjid di Bandar Sri Damansara, hari ini.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohd Shahzihan Ahmad berkata setelah laporan penuh berkaitan isu berkenaan didapati, Unit Pengurusan Masjid Daerah (UPMD) Petaling akan membuat laporan siasatan dan tindakan akan diambil berdasarkan peruntukan peraturan.

Beliau memaklumkan tauliah mengajar Fathi digantung sejak 6 April 2023 dan ia tamat pada 30 Jun 2023 serta pemohon juga tidak menyambung tauliah berkenaan.

“Isu (Fathi) berkhutbah di Masjid Bandar Sri Damansara, PAID Petaling masih menjalankan siasatan terhadap perkara tersebut.

“Setelah mendapat laporan penuh UPMD Petaling akan membuat laporan siasatan dan tindakan akan dilaksanakan berdasarkan peruntukan peraturan,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini ketika diminta mengulas dakwaan Fathi memberikan khutbah Jumaat di Masjid Al-Mukarramah, Bandar Sri Damansara, sedangkan beliau kini berdepan tuduhan jenayah rogol gadis bawah umur.

Fathi pada November 2022 dilaporkan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Klang atas sembilan pertuduhan merogol, amang seksual dan melakukan hubungan seks dengan objek terhadap seorang remaja antara Jun 2021 dan Februari 2022.

Bagi kesalahan merogol dan melakukan amang seksual, bapa lapan anak itu didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan dan Seksyen 14 (a) Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak (AKSTK) 2017, masing-masing memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh juga dikenakan sebat, jika sabit kesalahan.

Bagi kesalahan melakukan hubungan seks dengan objek, lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 377CA Kanun Keseksaan yang membawa kepada hukuman penjara minimum lima tahun dan maksimum 30 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di  https://support.themerdekatimes.com

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending