Connect with us

Terkini

Isu buku “Gay is OK!: A Christian Perspective”, Mengimbangi Kebebasan Bersuara Di Malaysia 

Ketika artikel ini ditulis, alasan penghakiman di dalam kes MENTERI DALAM NEGERI & ANOR v CHONG TON SIN & ORS masih belum diterbitkan oleh mahkamah rayuan kepada umum. 

hishammarzuki

Published

on

Isu buku "Gay is OK!: A Christian Perspective", Mengimbangi Kebebasan Bersuara Di Malaysia 
Foto: Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Muhamad Hisham Marzuki.

Ketika artikel ini ditulis, alasan penghakiman di dalam kes MENTERI DALAM NEGERI & ANOR v CHONG TON SIN & ORS masih belum diterbitkan oleh mahkamah rayuan kepada umum. 

Pada 25 September lalu, Mahkamah Rayuan Sivil di Putrajaya telah membenarkan rayuan oleh pihak perayu mengikut Penghakiman majoriti 2-1 dengan menukar keputusan Mahkamah Tinggi Malaya sebelum ini yang telah membenarkan permohonan semakan kehakiman responden-responden. 

Ketika di Mahkamah Tinggi, Hakim telah membenarkan semakan kehakiman oleh responden-responden untuk perintah antara lain bahawa buku bertajuk “Gay is OK!: A Christian Perspective” tidak wajar disekat. 

Mahkamah Tinggi juga mengambil pendekatan bahawa tiada bukti yang telah dikemukakan bahawa dengan penerbitan buku tersebut telah mendatangkan ancaman bahaya dan menyebabkan keharmonian awam telah tergugat. 

Malah, beberapa peruntukan di dalam Perkara 5 hingga Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan telah menjadi asas pertimbangan bersama dengan prinsip Hak Asasi Manusia di dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia (UDHR). 

Persoalan utama di dalam artikel ini bukanlah untuk menganalisis dapatan Mahkamah Rayuan, namun adalah untuk melihat kewujudan akta ini di dalam mengimbangan Hak Asasi seperti termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia. 

Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan bahawa setiap warganegara mempunyai kebebasan bersuara. 

Namun ia tidak memberi kebebasan kepada warganegara untuk mempersoalkan hak istimewa bumiputera, isu warganegara, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan perkara berkenaan Kedaulatan Raja-Raja. 

Ini juga adalah kerana wujud Akta Hasutan 1948 yang telah menghadkan Hak bersuara tersebut demi memastikan keamanan dan keharmonian. 

Malah, kebebasan bersuara ini telah dijamin mengikut perlembagaan serta diputuskan melalui keputusan-keputusan Mahkamah sebelum ini. 

Mengikut Akta 301, Kementerian Dalam Negeri telah merampas buku tersebut mengikut Seksyen 7(1) Akta 301 berdasarkan alasan kandungannya adalah memudaratkan ketenteraman, moral dan kepentingan awam. 

KDN juga telah mewartakan perintah pengharaman buku tersebut yang telah berkuatkuasa pada 27 November 2020.

Berdasarkan kepada keputusan kes ini, Mahkamah Rayuan juga telah menyatakan secara majoriti bahawa kuasa KDN di dalam merampas buku tersebut adalah munasabah dan tidak boleh dicabar di Mahkamah berkenaan peruntukan tersebut. 

Malah, perkara utama yang diambil kira ialah tajuk buku tersebut akan memprejudis ketenteraman, moral dan kepentingan awam. 

Berdasarkan keputusan Mahkamah tersebut, tindakan yang diambil oleh KDN di dalam pengharaman buku tersebut adalah suatu yang sah mengikut Undang-Undang di dalam menyekat doktrin budaya liberal dan songsang daripada bercambah di dalam norma masyarakat budaya ini. 

Mahkamah juga mengambil kira kepentingan Masyarakat secara luas walaupun dikatakan kononnya kandungan buku itu adalah daripada perspektif agama Kristian. – The Merdeka Times 

Muhamad Hisham Marzuki adalah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM).

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak menggambarkan pendirian The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending