Connect with us

Terkini

Apa guna PM Melayu, jika anak bangsa didiskriminasi dalam GLC? – PERKASA

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim agar tidak membiarkan tindakan menganaktirikan kakitangan Melayu yang didakwa semakin ketara berlaku dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) ketika ini.

Hidayah Sani

Published

on

Apa guna PM Melayu, jika anak bangsa didiskriminasi dalam GLC? – PERKASA
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak membiarkan tindakan menganaktirikan kakitangan Melayu yang didakwa semakin ketara berlaku dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) ketika ini.
  • PERKASA kecewa Ahli Lembaga Pengarah Axiata Group Berhad yang didakwa melantik seorang warganegara India sebagai ‘Group Chief Executive Officer (GCEO)’ dan warganegara Sri Lanka sebagai Group Executive Director (GED) yang baharu.
  • Pihaknya yang difahamkan ada tiga atau empat calon Melayu ditemuduga tapi warga India itu tetap dipilih, mempersoalkan keputusan tersebut sama ada individu terbabit benar-benar lebih layak dari warga tempatan.
  • Axiata Group Berhad dilaporkan melantik Vivek Sood sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan yang baharu dan Pengarah Urusannya manakala Hans Wijayasuriya dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan (ED) dan CEO perniagaan telekomunikasi.
  • Difahamkan, Vivek Sood berasal dari India manakala Hans Wijayasuriya pula adalah warga Sri Lanka.

KUALA LUMPUR – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim agar tidak membiarkan tindakan menganaktirikan kakitangan Melayu yang didakwa semakin ketara berlaku dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) ketika ini.

“Apa guna ada Perdana Menteri Melayu jika membiarkan anak bangsa sendiri didiskriminasi secara terang-terangan. 

“Apa yang dipertikaikan ini telah berlaku bermula zaman kerajaan BN sebelum ini yang juga diterajui orang Perdana Menteri Melayu. Jika ini terus berlaku, memang benarlah pemimpin-pemimpin Melayu sendiri yang tidak membantu bangsanya sendiri hanya untuk menunjukkan keadilan kepada kaum lain. 

“Perkasa sangat kecewa dalam hal ini kerana pemimpin-pemimpin Melayu tidak mahu membela bangsanya lagi. Mereka lebih pentingkan ahli keluarga dan kroni-kroni mereka,” kata Presiden PERKASA, Syed Hassan Syed Ali di Facebook pada Ahad.

Ini berikutan, PERKASA kecewa dengan Ahli Lembaga Pengarah Axiata Group Berhad yang didakwa melantik seorang warganegara dari India sebagai ‘Group Chief Executive Officer (GCEO)’ dan warganegara Sri Lanka sebagai Group Executive Director (GED) yang baharu.

Pihaknya yang difahamkan ada tiga atau empat calon Melayu ditemuduga tapi warga India itu tetap dipilih, mempersoalkan keputusan tersebut sama ada individu terbabit benar-benar lebih layak dari warga tempatan.

Menurutnya, semua sudah sedia maklum anak bangsa Malaysia tidak kurang hebatnya dalam bidang telekomunikasi bahkan bermula dari Jabatan Telekom Malaysia (JTM) ke Syarikat Telekom Malaysia (TM), anak bangsa di sinilah membangunkannya sampai menjadi syarikat telekomunikasi paling gah bukan sahaja di negara ini tapi juga di peringkat Asia.

Pemegang saham terbesar Axiata yang merupakan syarikat telekomunikasi terbesar Asia Tenggara adalah Khazanah Nasional di mana CEO Khazanah Nasional juga adalah Pengerusi Axiata Group Berhad serta berbangsa Melayu.

“Jangan kata tiada Melayu lagi layak untuk jawatan itu. Eloklah Pengerusi Axiata Group Berhad dan CEO Khazanah Nasional ditukar kepada bukan Melayu sebab Melayu tidak layak untuk jawatan-jawatan tersebut. Bagi warganegara Nepal pula.

“Perkasa juga ingin bertanya kepada Pengerusi Axiata Group Berhad ini, apakah benar kakitangan Axiata ramai dari India dan Sri Lanka bergaji lebih besar daripada kakitangan tempatan dan mendapat pelbagai kemudahan termasuk elaun rumah sehingga RM4,000 hingga RM5,000 sebulan dan elaun-elaun lain? Sedangkan kakitangan warganegara ini bergantung kepada gaji bersih mereka untuk sewa bulanan rumah dan kenderaan,” soalnya.

Foto: Tangkap Layar Kenyataan Media PERKASA di Facebook.

Syed Hassan berpandangan kakitangan bukan warganegara tidaklah terlalu hebat jika hendak dibandingkan dengan kakitangan anak bangsa sendiri di mana ada yang jauh lebih bagus menjalankan tugas. 

“Kenapa tidak utamakan anak bangsa terlebih dahulu dari diberi kepada warga asing? Perkasa juga ingin kepastian, benarkah kakitangan Axiata bukan Melayu lebih diutamakan untuk menjawat jawatan lebih tinggi? Benarkah kakitangan Melayu di Axiata dianaktirikan?” soalnya dalam kenyataan itu.

Axiata Group Berhad dilaporkan melantik Vivek Sood sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan yang baharu dan Pengarah Urusannya manakala Hans Wijayasuriya dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan (ED) dan CEO perniagaan telekomunikasi.

Difahamkan, Vivek Sood berasal dari India manakala Hans Wijayasuriya pula adalah warga Sri Lanka. — The Merdeka Times

Sumber: Facebook Perkasa Malaysia

Author

Terkini

Kadar kesuburan Malaysia menurun secara ketara – Nancy

Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.
  • Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh DOSM menunjukkan TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.
  • “Terdapat pelbagai faktor menyumbang kepada penurunan TFR termasuk faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.
  • “Pada masa sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

KUALA LUMPUR — Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Beliau berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) menunjukkan bahawa TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.

“Terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada penurunan TFR termasuklah faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.

“Pada masa yang sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata mengikut unjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, beberapa negara di rantau Asia dan Pasifik seperti Jepun, Australia, Singapura, Indonesia dan Thailand turut mencatatkan kadar kesuburan yang amat rendah, iaitu berada di bawah paras penggantian.

Nancy berkata sebagai respons kepada keadaan itu, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) melaksanakan pelbagai inisiatif, termasuk menawarkan perkhidmatan rawatan kesuburan pada kos berpatutan, menyediakan klinik merawat masalah kesuburan lelaki serta memberi insentif pengecualian cukai sehingga RM8,000 kepada pasangan yang mendapatkan rawatan kesuburan.

“LPPKN juga telah diberi mandat untuk menubuhkan Pusat Subfertiliti Negara yang dilengkapi dengan segala kemudahan rawatan kesuburan di bawah satu bumbung bagi memberi perkhidmatan kesuburan serba moden dengan kos berpatutan,” katanya.

Menurut Nancy, pihaknya bagaimanapun berpandangan keputusan mempunyai anak dan penentuan bilangan anak adalah hak tersendiri setiap pasangan.

“Terdapat pelbagai faktor mempengaruhi keputusan untuk memiliki anak, bilangan anak dan penurunan TFR. KPWKM melalui LPPKN membantu dalam membuat intervensi untuk mereka yang berhadapan dengan masalah ketidaksuburan,” katanya. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending