Connect with us

Terkini

OPR kekal 2.75 peratus  jika kadar inflasi terus reda – Rafizi

OPR berpotensi kekal pada paras 2.75 peratus jika kadar inflasi di negara ini terus mereda pada bulan-bulan akan datang

Wartawan TMT

Published

on

OPR kekal 2.75 peratus  jika kadar inflasi terus reda - Rafizi
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • OPR berpotensi kekal pada paras 2.75 peratus jika kadar inflasi di negara ini terus mereda pada bulan-bulan akan datang, demikian pandangan Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli.
  • Berdasarkan perangkaan semasa, kadar inflasi di negara ini sudah mereda dengan mencatatkan kadar 3.8 peratus pada Disember 2022.
  • Faktor yang memacu inflasi dalam pasaran tempatan adalah sebahagian besarnya disumbangkan harga makanan, yang mana orang membeli makanan di luar.

PUTRAJAYA: Kadar Dasar Semalaman (OPR) berpotensi kekal pada paras 2.75 peratus jika kadar inflasi di negara ini terus mereda pada bulan-bulan akan datang, demikian pandangan Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli.

Beliau berkata, secara teori, bank pusat akan menggunakan dasar monetari iaitu menerusi OPR untuk mengekang tekanan kenaikan inflasi dalam pasaran tempatan, dengan jangkaan pengguna akan kurang berbelanja dan sekaligus akan meredakan peningkatan pantas inflasi dipacu permintaan.

Katanya, berdasarkan perangkaan semasa, kadar inflasi di negara ini sudah mereda dengan mencatatkan kadar 3.8 peratus pada Disember 2022.

Malah, jelasnya, bagi keseluruhan 2022, kadar inflasi Malaysia adalah 3.3 peratus, yang sejajar dengan unjuran oleh Kementerian Kewangan dalam Laporan Tinjauan Ekonomi 2023.

Katanya, faktor yang memacu inflasi dalam pasaran tempatan adalah sebahagian besarnya disumbangkan harga makanan, yang mana orang membeli makanan di luar.

“Kalau kita tengok kepada angka inflasi, yang paling utama memacu inflasi adalah barang makanan siap yang kita beli di luar sama ada di restoran atau di hotel.

“Jika OPR pada paras 2.75 peratus dan kadar inflasi terus mereda pada Januari dan Februari, itu akan menunjukkan OPR boleh kekal pada 2.75 peratus,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Bank Negara Malaysia (BNM) menerusi Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) pada minggu lalu telah membuat keputusan mengejut dengan mengekalkan OPR pada paras 2.75 peratus selepas empat kenaikan secara berturut-turut.

Bank pusat sudah menaikkan OPR empat kali berturut-turut bermula Mei, Julai, September dan November lalu, dengan masing-masing meningkat sebanyak 25 mata asas kepada 2.75 peratus berbanding paras rekod terendah 1.75 peratus sebelumnya.

Keputusan MPC mengekalkan penanda aras pinjaman itu adalah luar jangkaan susulan sebahagian besar penganalisis menjangkakan kenaikan ke paras sebelum pandemik iaitu kenaikan 0.25 peratus lagi.

Dengan langkah terkini BNM mengekalkan OPR pada 2.75 peratus, terdapat penganalisis menjangkakan bank pusat itu berkemungkinan meneruskan pendirian berkenaan untuk mengekalkan OPR pada paras itu berikutan keredaan kenaikan pantas inflasi dan tinjauan ekonomi global yang semakin kurang memberangsangkan.

Sumber: Berita Harian

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Waran tangkap Netanyahu mungkin dikeluarkan, Israel adakan “perbincangan kecemasan”

Israel dilapor mengadakan “perbincangan kecemasan” pada Selasa untuk menangani kemungkinan pengeluaran waran tangkap oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terhadap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.
  • Israel dilapor mengadakan “perbincangan kecemasan” pada Selasa untuk menangani kemungkinan pengeluaran waran tangkap oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terhadap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.
  • Media Israel melaporkan pengeluaran waran tangkap itu termasuk ke atas pemimpin politik dan tentera Israel yang lain atas dakwaan pelanggaran undang-undang antarabangsa di Gaza.
  • Memetik laporan Channel 12 Israel, The Times of Israel (TOI) berkata tiga menteri dan beberapa pakar undang-undang kerajaan bersidang untuk “perbincangan kecemasan” di Pejabat Perdana Menteri untuk menangani ancaman waran tangkap itu. 
  • Mesyuarat tergempar itu dilaporkan didorong oleh risikan yang diterima di Israel menunjukkan bahawa penangkapan itu berkemungkinan untuk berlaku.
  • Menurut laporan, Netanyahu turut membangkitkan kebimbangan ini semasa pertemuannya dengan Setiausaha Luar Britain, David Cameron dan Menteri Luar Jerman, Annalena Baerbock baru-baru ini.

Israel dilapor mengadakan “perbincangan kecemasan” pada Selasa untuk menangani kemungkinan pengeluaran waran tangkap oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terhadap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Media Israel melaporkan pengeluaran waran tangkap itu termasuk ke atas pemimpin politik dan tentera Israel yang lain atas dakwaan pelanggaran undang-undang antarabangsa di Gaza.

Memetik laporan Channel 12 Israel, The Times of Israel (TOI) berkata tiga menteri dan beberapa pakar undang-undang kerajaan bersidang untuk “perbincangan kecemasan” di Pejabat Perdana Menteri untuk menangani ancaman waran tangkap itu. 

Mesyuarat tergempar itu dilaporkan didorong oleh risikan yang diterima di Israel menunjukkan bahawa penangkapan itu berkemungkinan untuk berlaku.

Menurut laporan, Netanyahu turut membangkitkan kebimbangan itu semasa pertemuannya dengan Setiausaha Luar Britain, David Cameron dan Menteri Luar Jerman, Annalena Baerbock, baru-baru ini.

Dalam perbincangan pada Selasa melibatkan Menteri Luar Israel Katz, Menteri Kehakiman Yariv Levin dan Menteri Hal Ehwal Strategik Ron Dermer, Israel dilapor memutuskan untuk mendapatkan bantuan daripada kalangan diplomatik antarabangsa yang berpengaruh untuk mengatasi kemungkinan pengeluaran waran tangkap itu.

Menurut TOI, Tel Aviv bimbang “waran tangkap akan dikeluarkan berdasarkan krisis kemanusiaan di Gaza, dengan negara yang mendakwa Israel melanggar undang-undang antarabangsa dan Konvensyen Geneva ke-4 dikatakan mengetuai usaha itu”.

Terdahulu, pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan pakar undang-undang antarabangsa berulang kali mengkritik ICC kerana lambat mengendalikan pendakwaan mereka yang bertanggungjawab atas jenayah perang Israel di Gaza. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending