Connect with us

Kolumnis

Benarkah Yasin terlepas daripada hukuman mati?

Penyanyi nasyid dan komposer, Muhammad Yasin Sulaiman barangkali menarik nafas lega apabila dilaporkan terlepas dari hukuman mati, demikian tajuk-tajuk utama media tempatan hari ini.  

Editor The Merdeka Times

Published

on

Yasin Sulaiman
Foto: Sumber Bernama
  • Penyanyi nasyid, Muhammad Yasin Sulaiman dilaporkan terlepas dari hukuman mati.
  • Mahkamah telah melepas tanpa membebaskannya dari kesalahan di bawah seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.
  • Kerajaan Malaysia memutuskan untuk memansuhkan hukuman mati mandatori dengan hukuman gantian tertakluk budi bicara mahkamah pada 10 Jun lalu.
  • Hukuman mati tidak lagi dijadikan satu-satunya hukuman yang boleh dan wajib dikenakan kepada pesalah di bawah peruntukan akta berkenaan.
  • Yasin terlepas daripada hukuman mati mandatori, tapi belum bebas sepenuhnya.

Penyanyi nasyid dan komposer, Muhammad Yasin Sulaiman barangkali menarik nafas lega apabila dilaporkan terlepas dari hukuman mati, demikian tajuk-tajuk utama media tempatan hari ini.  

Mahkamah telah melepas tanpa membebaskannya (discharge not amounting to an acquittal (DNAA)) Yasin daripada tuduhan mengedar dadah berbahaya jenis ganja anggaran berat 214 gram di bawah seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 [Akta 234], yang mana jika sabit kesalahan boleh membawa kepada hukuman mati mandatori.

Umum tahu bahawa Kerajaan Malaysia memutuskan untuk memansuhkan hukuman mati mandatori di negara ini dengan hukuman gantian tertakluk budi bicara mahkamah pada 10 Jun lalu. 

Keputusan ini dicapai susulan pembentangan Laporan Kajian Hukuman Gantian Terhadap Hukuman Mati Mandatori oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dalam mesyuarat Kabinet pada 8 Jun 2022.

Wan Junaidi mengesahkan bahawa Jemaah Menteri telah bersetuju agar penelitian dan kajian lanjut dilaksanakan berkaitan cadangan hukuman gantian terhadap kesalahan-kesalahan yang membawa hukuman mati mandatori.

Tindakan ini diambil bagi memastikan pindaan akta-akta berkaitan mengambil kira prinsip perkadaran (proportionality) dan berperlembagaan (constitutionality) mana-mana cadangan kepada kerajaan pada masa akan datang. Kedua-duanya penting dalam usaha memastikan hukuman yang dikenakan tidak melampaui batas di samping mematuhi prinsip perlembagaan.

Kini, hukuman mati tidak lagi dijadikan satu-satunya hukuman yang boleh dan wajib dikenakan ke atas individu yang didapati bersalah di bawah peruntukan akta berkenaan.

Hakikatnya, tertuduh masih boleh dikenakan hukuman mati sekiranya hakim menetapkan hukuman sebegitu. 

Di sebalik pemansuhan ini, lebih ruang diberikan kepada institusi kehakiman dalam menjatuhkan hukuman terhadap pesalah. 

Walau bagaimanapun, para hakim masih terikat dengan garis panduan ditetapkan setiap kali menentukan jenis hukuman yang akan dijatuhkan.

Bagi kes tertuduh yang dilepaskan tanpa dibebaskan, pihak pendakwaan diberi kuasa untuk menggugurkan atau menarik balik tuduhan di mana-mana peringkat perbicaraan sebagaimana diperuntukkan di bawah seksyen 254 (1) Kanun Prosedur Jenayah [Akta 593]. 

Jadi, pendakwa raya masih mempunyai kuasa untuk mendakwa semula tertuduh pada bila-bila masa. Perkara ini bukannya hal luar biasa memandangkan mahkamah tidak boleh membebaskan tertuduh sebelum mendengar keterangan saksi dan melihat merit kes.

Ini bermakna Yasin terlepas daripada hukuman mati mandatori, tapi beliau masih belum bebas sepenuhnya. — The Merdeka Times

 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak menggambarkan pendirian The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending