Connect with us

Terkini

Kerajaan Malaysia, Anwar ‘subahat’ genosid di Gaza jika benarkan BlackRock beli saham MAHB

Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan bersubahat dengan genosid rakyat Gaza sekiranya membenarkan BlackRock, firma yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel memiliki pegangan dalam Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin (kiri) & Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan).
  • Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan bersubahat dengan genosid rakyat Gaza sekiranya membenarkan BlackRock, firma yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel memiliki pegangan dalam  Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).
  • Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata ini kerana BlackRock, jelas bersubahat dengan genosid di rakyat Gaza dan pemiliknya, Larry Fink adalah seorang zionis malah secara terbuka menyokong Israel dan mengutuk Hamas.
  • “Awak boleh mempunyai kompas moral menyokong Palestin dan menolak perjanjian ini dengan Blackrock dan pada masa sama mendapatkan pelabur (lain) untuk memastikan kita dapat menaik taraf lapangan terbang yang mana pelaburnya bukan Blackrock.
  • “Boleh tak awak buat kedua-duanya? Inilah yang saya ingin beritahu Al-Jazeera, jika perjanjian ini tidak dibatalkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang merupakan Pengerusi Khazanah, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, ia bermakna kerajaan dan perdana menteri bersubahat dalam genosid di Gaza hari ini,” katanya menerusi klip video dimuat naik di Instagram pada Jumaat.

KUALA LUMPUR — Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan bersubahat dengan genosid rakyat Gaza sekiranya membenarkan BlackRock, firma yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel memiliki pegangan dalam Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).

Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata ini kerana BlackRock jelas bersubahat dengan genosid di rakyat Gaza dan pemiliknya, Larry Fink adalah seorang zionis malah secara terbuka menyokong Israel dan mengutuk Hamas.

Beliau juga menggesa perjanjian membabitkan MAHB itu dihentikan.

“Saya fikir (urusan penjualan saham ini) niat baiknya adalah kerana kerajaan mahu menaik taraf lapangan terbang. Tetapi adakah kita memerlukan BlackRock? Tidak!

“Awak boleh mempunyai kompas moral menyokong Palestin dan menolak perjanjian ini dengan BlackRock dan pada masa sama mendapatkan pelabur (lain) untuk memastikan kita dapat menaik taraf lapangan terbang yang mana pelaburnya bukan BlackRock.

“Boleh tak awak buat kedua-duanya? Inilah yang saya ingin beritahu Al-Jazeera, jika perjanjian ini tidak dibatalkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang merupakan Pengerusi Khazanah, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, ia bermakna kerajaan dan perdana menteri bersubahat dalam genosid di Gaza hari ini,” katanya menerusi klip video dimuat naik di Instagram pada Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri Rapat Umum: Tolak BlackRock, Selamatkan Harta Negara yang diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur & Selangor di sini, pada Khamis.

Pada 2 Jun lalu, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri,  Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dilaporkan mempertahankan keputusan kerajaan membenarkan BlackRock memiliki pegangan dalam MAHB.

Sebelum ini, timbul kritikan menentang penyertaan BlackRock, menerusi anak syarikat penuhnya Global Infrastructure Partners (GIP), dalam konsortium bersama Khazanah Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi meningkatkan pegangan dalam MAHB.

Pengkritik juga mendakwa BlackRock, firma pelaburan berpangkalan di New York, ‘mengambil untung daripada genosid’ menerusi pegangannya dalam syarikat persenjataan Amerika Syarikat, yang didakwa membekalkan senjata kepada Israel.

Tengku Zafrul bagaimanapun berkata BlackRock adalah syarikat senaraian awam dan tidak dimiliki rakyat Israel.

Terbaharu, GIP menegaskan BlackRock Inc tidak pernah sama sekali terlibat dalam sebarang transaksi berhubung penstrukturan semula kepentingan dalam MAHB melalui Gateway Development Alliance (GDA). — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Terkini

‘Demo Rakyat Lawan Anwar’: 10 individu beri keterangan di IPD Putrajaya

Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Wartawan TMT

Published

on

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’ (baju hitam tengah).
  • 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.
  • Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.
  • “Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” kata Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’.

KUALA LUMPUR — Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’, berkata dua individu lain yang dipanggil terdiri dari aktivis politik, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard dan Ahli Jawatankuasa Badan Pimpinan Negeri, BERSATU Wilayah Persekutuan, Datuk Tun Faisal Ismail Aziz tidak dapat hadir kerana berada di luar kawasan. 

Beliau berkata mereka diambil keterangan secara berasingan dan memberi kerjasama kepada polis.

“Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” katanya. 

Sembilan individu yang hadir ialah Tengku Intan Tengku Abdul Hamid; Siti Nuraliana Zulaikha Olivia; Mohd Zubir Embong; Nurpais Ismail; Lim Chue Har (Michelle Foo); Mohd Faizal Hassan; Shee Chee Weng (Alex) dan Dr Fathul Farisan Ab Rahman serta peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Rusdi Mohd Isa dilaporkan berkata satu kertas siasatan di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 telah dibuka susulan himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya pada Sabtu. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending