Connect with us

Antarabangsa

Kedutaan Israel di Mexico dibakar, penunjuk perasaan marah pembunuhan beramai-ramai di Rafah

Penunjuk perasaan yang berang di Mexico membakar Kedutaan Israel di Mexico City sebagai protes pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Penunjuk perasaan yang berang di Mexico membakar Kedutaan Israel di Mexico City sebagai protes pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza.
  • Penunjuk perasaan yang berang di Mexico membakar Kedutaan Israel di Mexico City sebagai protes pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza.
  • Penunjuk perasaan pro-Palestin melakukan protes “Tindakan Terdesak untuk Rafah” dan menyuarakan kemarahan terhadap Kedutaan Israel yang turut dibakar menggunakan bom molotov, lapor PressTV.
  • Penunjuk perasaan menyembunyikan identiti dan membaling batu ke arah polis pencegah rusuhan sebagai balasan terhadap tindakan keras mereka menghalang laluan pemprotes ke perkarangan kedutaan dan penyemburan gas pemedih mata.
  • Pertembungan dengan anggota penguatkuasa berlaku apabila sekumpulan penunjuk perasaan cuba meleraikan halangan yang menghalang akses mereka ke perkarangan kedutaan itu.
  • Terdapat laporan yang tidak dapat disahkan berkenaan beberapa orang yang cedera dalam kekacauan itu.

Penunjuk perasaan yang berang di Mexico membakar Kedutaan Israel di Mexico City sebagai protes pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza.

Penunjuk perasaan pro-Palestin melakukan protes “Tindakan Terdesak untuk Rafah” dan menyuarakan kemarahan terhadap Kedutaan Israel yang turut dibakar menggunakan bom molotov, lapor PressTV.

Penunjuk perasaan menyembunyikan identiti dan membaling batu ke arah polis pencegah rusuhan sebagai balasan terhadap tindakan keras mereka menghalang laluan pemprotes ke perkarangan kedutaan dan penyemburan gas pemedih mata.

Pertembungan dengan anggota penguatkuasa berlaku apabila sekumpulan penunjuk perasaan cuba meleraikan halangan yang menghalang akses mereka ke perkarangan kedutaan itu.

Terdapat laporan yang tidak dapat disahkan berkenaan beberapa orang yang cedera dalam kekacauan itu.

Mexico pada Selasa memfailkan deklarasi campur tangan dalam kes Afrika Selatan yang menuduh rejim Israel melakukan “pembunuhan beramai-ramai” di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Bantahan serupa diperhatikan berlaku di seluruh dunia berikutan serangan Israel pada petang Ahad ke atas kem pelarian di Rafah yang dianggap sebagai zon selamat, mengorbankan sekurang-kurangnya 50 warga Palestin.

Susulan pengeboman maut itu, Menteri Hal Ehwal Tentera Israel, Yoav Gallant mengumumkan pada Ahad bahawa pasukan pendudukan Israel akan meneruskan operasi ketenteraannya di Rafah. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

116 maut insiden rempuhan acara keagamaan Hindu di Uttar Pradesh

Sekurang-kurangnya 116 orang maut dipijak sehingga mati dalam acara keagamaan Hindu di utara India pada Selasa, tragedi terburuk direkodkan di negara itu dalam tempoh lebih sedekad.

A.R. Khan

Published

on

Foto: 116 orang maut dipijak sehingga mati dalam acara keagamaan Hindu di utara India.

Sekurang-kurangnya 116 orang maut dipijak sehingga mati dalam acara keagamaan Hindu di utara India pada Selasa, tragedi terburuk direkodkan di negara itu dalam tempoh lebih sedekad.

SCMP melaporkan orang ramai berkumpul berhampiran bandar Hathras, Uttar Pradesh, untuk mendengar ceramah penceramah terkenal tetapi ribut debu kuat mencetuskan panik orang ramai ketika bersurai.

Ramai dipijak, dirempuh, jatuh dan menindih antara satu sama lain dengan sebahagian lagi terjatuh ke dalam longkang di tepi jalan ketika kekecohan tersebut berlaku.

“Para hadirin sedang keluar dari tempat itu apabila ribut debu membutakan penglihatan mereka, menyebabkan huru-hara dan kejadian tragis berikutnya.

“Kami… sedang menumpukan pemberian bantuan dan bantuan perubatan untuk mangsa,” kata Pesuruhjaya Bahagian Bandar Aligarh di Uttar Pradesh, Chaitra V dipetik SCMP.

Beberapa jam selepas tragedi itu, dia memberitahu pemberita bahawa lonjakan jumlah korban melebihi seratus orang.

Polis berkata sekurang-kurangnya 18 yang lain cedera.

Lebih 150 orang dimasukkan ke hospital selepas kejadian itu, kata Pegawai Perubatan Umesh Tripathi.

Menurut Tripathi, kebanyakan yang maut adalah wanita.

“Insiden itu berlaku disebabkan kesesakan ketika orang ramai cuba meninggalkan tempat itu,” kata Pentadbir Daerah Hathras, Ashish Kumar kepada pemberita.

Laporan awal menyebut lebih 15,000 orang berkumpul untuk acara keagamaan itu yang mendapat kebenaran pihak berkuasa untuk membabitkan sekitar 5,000 pengunjung. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending