Connect with us

Terkini

Rejim Israel rampas kawalan lebih luas di utara Gaza, tawan bangunan utama kerajaan

Tentera Israel merampas kawalan lebih luas di utara Gaza termasuk menawan bangunan badan perundangan wilayah itu dan ibu pejabat polisnya.

Wartawan TMT

Published

on

Rejim Israel rampas kawalan lebih luas di utara Gaza, tawan bangunan utama kerajaan
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Tentera Israel merampas kawalan lebih luas di utara Gaza termasuk menawan bangunan badan perundangan wilayah itu dan ibu pejabat polisnya.
  • pihak berkuasa Palestin menggesa gencatan senjata bagi memindahkan puluhan bayi baru lahir dan pesakit lain yang terperangkap di dalam hospital terbesar di Gaza ketika tentera Israel terus menggempur Hamas.
  • Di dalam beberapa bangunan yang ditawan, tentera mengangkat bendera Israel dan bendera tentera bagi meraikan kemenangan mereka.
  • Pada sidang media, Menteri Pertahanan Yoav Gallant berkata Hamas “hilang kawalan” di utara Gaza dan Israel memperoleh kemenangan besar di Gaza City.

KHAN YOUNIS, GAZA: Tentera Israel merampas kawalan lebih luas di utara Gaza termasuk menawan bangunan badan perundangan wilayah itu dan ibu pejabat polisnya.

Sementara itu, pihak berkuasa Palestin menggesa gencatan senjata bagi memindahkan puluhan bayi baru lahir dan pesakit lain yang terperangkap di dalam hospital terbesar di Gaza ketika tentera Israel terus menggempur Hamas.

Di dalam beberapa bangunan yang ditawan, tentera mengangkat bendera Israel dan bendera tentera bagi meraikan kemenangan mereka.

Pada sidang media, Menteri Pertahanan Yoav Gallant berkata Hamas “hilang kawalan” di utara Gaza dan Israel memperoleh kemenangan besar di Gaza City.

Ditanya mengenai jangka masa perang, Gallant berkata: “Kami bercakap mengenai bulan yang panjang, bukan satu atau dua hari.”

Seorang komander Israel di Gaza, yang hanya dikenali sebagai Lt. Kol. Gilad, berkata tenteranya berhampiran Hospital Al Shifa telah merampas bangunan kerajaan, sekolah dan bangunan kediaman di mana mereka menemui senjata dan menghapuskan pejuang.

Tentera berkata ia telah menawan badan perundangan, ibu pejabat polis Hamas dan kompaun yang menempatkan ibu pejabat perisikan tentera Hamas.

Bangunan-bangunan itu adalah simbol yang kuat, tetapi nilai strategiknya tidak jelas. Pejuang Hamas dipercayai ditempatkan di kubu bawah tanah.

Selama beberapa hari, tentera Israel mengepung Hospital Al Shifa, kemudahan yang dikatakan Hamas bersembunyi di bawahnya, menggunakan orang awam sebagai perisai untuk pangkalan perintah utamanya. Kakitangan hospital dan Hamas menafikan dakwaan itu.

Beratus-ratus pesakit, kakitangan dan orang yang berpindah terperangkap di dalam, dengan bekalan semakin berkurangan dan tiada elektrik untuk menjalankan inkubator dan peralatan menyelamatkan nyawa yang lain.

Selepas beberapa hari tanpa bilik sejuk, kakitangan bilik mayat semalam menggali kubur besar di pekarangan untuk mengebumikan lebih 120 mayat, kata pegawai.

Israel berikrar menamatkan pemerintahan Hamas di Gaza selepas serangan 7 Oktober.

Kerajaan Israel mengakui ia tidak tahu apa yang akan dilakukannya dengan wilayah itu selepas kekalahan Hamas.

Serangan itu antara pengeboman paling hebat setakat abad ini – telah membawa bencana kepada 2.3 juta penduduk Palestin di Gaza.

Lebih 11,200 orang, dua pertiga daripadanya wanita dan bawah umur, telah terbunuh di Gaza, menurut Kementerian Kesihatan Palestin di Ramallah. Kira-kira 2,700 orang telah dilaporkan hilang. Kiraan kementerian tidak membezakan antara kematian orang awam dan pejuang.

Hampir keseluruhan penduduk Gaza memasuki dua pertiga selatan wilayah kecil itu, yang mana keadaan semakin merosot dengan pengeboman di sana berterusan.

Kira-kira 200,000 melarikan diri ke utara dalam beberapa hari kebelakangan ini, kata PBB semalam walaupun berpuluh-puluh ribu dipercayai masih kekal.

Agensi PBB untuk pelarian Palestin berkata kemudahan penyimpanan bahan apinya di Gaza kosong dan ia akan menamatkan operasi bantuan tidak lama lagi, termasuk membawa bekalan makanan dan ubat-ubatan yang terhad dari Mesir untuk lebih 600,000 orang yang berlindung di sekolah dan kemudahan lain di Mesir.

“Tanpa bahan api, operasi kemanusiaan di Gaza akan berakhir. Ramai lagi orang akan menderita dan mungkin akan mati,” kata Pesuruhjaya UNRWA, Philippe Lazzarini.

Israel berulang kali menolak membenarkan bahan api masuk ke Gaza, mendakwa ia akan dialihkan oleh Hamas untuk kegunaan tentera. – AGENSI

Sumber: Berita Harian

Author

Terkini

Kadar kesuburan Malaysia menurun secara ketara – Nancy

Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.
  • Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh DOSM menunjukkan TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.
  • “Terdapat pelbagai faktor menyumbang kepada penurunan TFR termasuk faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.
  • “Pada masa sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

KUALA LUMPUR — Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Beliau berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) menunjukkan bahawa TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.

“Terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada penurunan TFR termasuklah faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.

“Pada masa yang sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata mengikut unjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, beberapa negara di rantau Asia dan Pasifik seperti Jepun, Australia, Singapura, Indonesia dan Thailand turut mencatatkan kadar kesuburan yang amat rendah, iaitu berada di bawah paras penggantian.

Nancy berkata sebagai respons kepada keadaan itu, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) melaksanakan pelbagai inisiatif, termasuk menawarkan perkhidmatan rawatan kesuburan pada kos berpatutan, menyediakan klinik merawat masalah kesuburan lelaki serta memberi insentif pengecualian cukai sehingga RM8,000 kepada pasangan yang mendapatkan rawatan kesuburan.

“LPPKN juga telah diberi mandat untuk menubuhkan Pusat Subfertiliti Negara yang dilengkapi dengan segala kemudahan rawatan kesuburan di bawah satu bumbung bagi memberi perkhidmatan kesuburan serba moden dengan kos berpatutan,” katanya.

Menurut Nancy, pihaknya bagaimanapun berpandangan keputusan mempunyai anak dan penentuan bilangan anak adalah hak tersendiri setiap pasangan.

“Terdapat pelbagai faktor mempengaruhi keputusan untuk memiliki anak, bilangan anak dan penurunan TFR. KPWKM melalui LPPKN membantu dalam membuat intervensi untuk mereka yang berhadapan dengan masalah ketidaksuburan,” katanya. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending