Connect with us

Terkini

(VIDEO) Mentega Terbang: Kandungan kreatif tidak perlu nasihat agama

Itu antara gesaan sebilangan kumpulan masyarakat sivil, pertubuhan kreatif dan individu yang mengeluarkan kenyataan bersama meminta kerajaan Malaysia berhenti memburu filem Mentega Terbang.

Ruszaini Ruslan

Published

on

Mentega Terbang: Kandungan kreatif tidak perlu nasihat agama
Foto: Azmyl Yunor, Faisal Tehrani, Zarul Albakri, Iedil Dzuhrie Alaudin, Zaharom Nain.
  • Satu kenyataan bersama oleh 42 pihak merangkumi kumpulan masyarakat sivil, pertubuhan kreatif dan individu menggesa kerajaan Malaysia untuk berhenti memburu filem Mentega Terbang.
  • “Kami berpendirian bahawa penyelesaian jangka panjang tidak terletak pada penapisan filem yang lebih ketat, atau pelaksanaan hukuman terhadap penggiat seni dan bukan sama sekali dengan memberi kuasa kepada penasihat agama ke atas kandungan kreatif.” – Kenyataan
  • Filem Mentega Terbang ditayangkan di platform penstriman digital Viu selama lebih sebulan sebelum dialih keluar akibat dikritik kerana kandungannya yang mempersenda agama.

“Usah beri kuasa kepada penasihat agama ke atas kandungan kreatif.”

Itu antara gesaan sebilangan kumpulan masyarakat sivil, pertubuhan kreatif dan individu yang mengeluarkan kenyataan bersama meminta kerajaan Malaysia berhenti memburu filem Mentega Terbang.

Kenyataan bersama itu ditandatangani oleh 42 pihak termasuk  Persatuan Aliran Kesedaran Negara (Aliran), Amnesty International Malaysia, Freedom Film Network, Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak), Justice for Sisters, Iman Research, Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), ahli akademik Zaharom Nain, penerbit filem Zarul Albakri, pelakon Iedil Dzuhrie Alaudin, penulis Faisal Tehrani, pencipta lagu Azmyl Yunor dan banyak lagi.

Menurut kenyataan itu, kerajaan perlu memastikan kandungan kreatif yang dianggap menyinggung oleh segelintir individu dan kumpulan tertentu mesti dikendalikan secara bebas, profesional dan telus untuk melindungi kebebasan kreativiti artis dan juga kanak-kanak bawah umur.

“Kami berpendirian bahawa penyelesaian jangka panjang tidak terletak pada penapisan filem yang lebih ketat, atau pelaksanaan hukuman terhadap penggiat seni dan bukan sama sekali dengan memberi kuasa kepada penasihat agama ke atas kandungan kreatif.”

Foto: Tangkap layar kenyataan bersama di laman web Aliran.

Mereka turut kesal apabila kerajaan dijangka akan campur tangan akibat rungutan yang diperbesarkan melalui media sosial dan laporan polis.

Selain itu, mereka mempersoalkan siasatan polis terhadap pembikin filem tersebut, berkemungkinan di bawah Seksyen 298A dan Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Penggunaan undang-undang ini menyatakan secara tidak langsung bahawa pembikin filem Mentega Terbang sengaja mencetuskan ketidakharmonian dalam negara.”

Mereka juga percaya persekitaran yang memupuk kepelbagaian sudut pandangan, perdebatan yang sihat, penglibatan yang penuh hormat, dan semangat kreativiti dan inovasi tanpa rasa takut perlu diwujudkan demi menjayakan aspirasi Malaysia Madani.

Filem Mentega Terbang yang dihasilkan pada 2021 mencetuskan kontroversi sejak ia ditayangkan menerusi platform penstriman digital Viu pada 19 Januari lalu.

Ia dikritik kerana kandungannya yang mempersenda agama dan bertentangan akidah, sebelum dialih keluar dari Viu pada 27 Februari.

Penolakan terhadap tayangan filem indie itu bukan sahaja dari kalangan umat Islam, malah penganut agama lain juga menganggap kandungannya mampu menjejaskan nilai keaslian agama. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending