Connect with us

Terkini

(VIDEO) Larangan berseluar pendek, minuman keras ke atas pelancong bukan isu serius

Peraturan dikenakan di beberapa negeri, termasuk larangan minum arak dan berseluar pendek, yang disifatkan sesetengah pihak sebagai kurang mesra pelancong asing tidak perlu dijadikan isu serius.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Khairul Firdaus Akbar Khan (kiri) & Ahli Parlimen Seputeh dari DAP, Teresa Kok (kanan).
  • Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Khairul Firdaus Akbar Khan berkata setakat ini peraturan itu berada dalam keadaan cukup terkawal dan baik.
  • “Apa yang telah dibangkitkan oleh Yang Berhormat Seputeh sebenarnya dalam keadaan yang cukup terkawal dan cukup baik.
  • “Saya mohon supaya kita tidak perlu memperlihatkan perkara-perkara yang sebenarnya tidaklah menjadi satu perkara yang cukup serius di negara kita,” katanya di Dewan Rakyat di sini pada Isnin.
  • Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Seputeh dari DAP, Teresa Kok sama ada pendekatan diambil kerajaan negeri tertentu dalam mengenakan dasar yang kurang mesra pelancong seperti larangan minum arak dan memakai seluar pendek boleh menjejaskan usaha kementerian itu untuk mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2026. 

KUALA LUMPUR — Peraturan dikenakan di beberapa negeri, termasuk larangan minum arak dan berseluar pendek, yang disifatkan sesetengah pihak sebagai kurang mesra pelancong asing tidak perlu dijadikan isu serius.

Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Khairul Firdaus Akbar Khan berkata setakat ini peraturan itu berada dalam keadaan cukup terkawal dan baik.

“Apa yang telah dibangkitkan oleh Yang Berhormat Seputeh sebenarnya dalam keadaan yang cukup terkawal dan cukup baik.

“Saya mohon supaya kita tidak perlu memperlihatkan perkara-perkara yang sebenarnya tidaklah menjadi satu perkara yang cukup serius di negara kita,” katanya di Dewan Rakyat di sini pada Isnin.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Seputeh dari DAP, Teresa Kok sama ada pendekatan diambil kerajaan negeri tertentu dalam mengenakan dasar yang kurang mesra pelancong seperti larangan minum arak dan memakai seluar pendek boleh menjejaskan usaha kementerian itu untuk mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2026. 

Khairul berkata bagi memastikan Malaysia terus menjadi pilihan, antara cadangan yang sedang diambil perhatian bagi menjauhi persaingan ialah memposisikan Langkawi sebagai ‘preferred Muslim destination’ atau pulau mesra pelancong Islam supaya lebih ke arah kekeluargaan,  riadah ataupun kerohanian.

Beliau menjelaskan setiap negeri tidak perlu memainkan peranan yang sama dalam menarik pelancong asing kerana ia akan mengakibatkan persaingan antara negeri.

“Itu sebabnya perlu kita lihat, setiap negeri memainkan peranan masing-masing. 

“Tidak perlu setiap negeri melakukan perkara yang sama kerana ia akan menjejaskan dari sudut kompetitif itu sendiri,” katanya. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

‘Demo Rakyat Lawan Anwar’: 10 individu beri keterangan di IPD Putrajaya

Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Wartawan TMT

Published

on

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’ (baju hitam tengah).
  • 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.
  • Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.
  • “Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” kata Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’.

KUALA LUMPUR — Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’, berkata dua individu lain yang dipanggil terdiri dari aktivis politik, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard dan Ahli Jawatankuasa Badan Pimpinan Negeri, BERSATU Wilayah Persekutuan, Datuk Tun Faisal Ismail Aziz tidak dapat hadir kerana berada di luar kawasan. 

Beliau berkata mereka diambil keterangan secara berasingan dan memberi kerjasama kepada polis.

“Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” katanya. 

Sembilan individu yang hadir ialah Tengku Intan Tengku Abdul Hamid; Siti Nuraliana Zulaikha Olivia; Mohd Zubir Embong; Nurpais Ismail; Lim Chue Har (Michelle Foo); Mohd Faizal Hassan; Shee Chee Weng (Alex) dan Dr Fathul Farisan Ab Rahman serta peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Rusdi Mohd Isa dilaporkan berkata satu kertas siasatan di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 telah dibuka susulan himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya pada Sabtu. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending