Connect with us

Antarabangsa

Liga Arab keluarkan Hizbullah daripada senarai organisasi pengganas

Penolong Setiausaha Agung Liga Arab, Hossam Zaki pada Sabtu mengumumkan Hizbullah tidak lagi dianggap sebagai organisasi pengganas.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Penolong Setiausaha Agung Liga Arab, Hossam Zaki pada Sabtu mengumumkan Hizbullah tidak lagi dianggap sebagai organisasi pengganas.
  • Negara anggota Liga Arab bersetuju untuk tidak lagi melabel parti politik Lubnan itu sebagai kumpulan pertubuhan pengganas.
  • Perkara itu diumumkan Zaki di Al-Qahera News Mesir mengatakan “negara anggota Liga bersetuju bahawa label Hizbullah sebagai organisasi pengganas tidak lagi terpakai”.
  • Liga Arab sebelum ini melabelkan kumpulan militan Syiah itu sebagai organisasi pengganas pada 2016, disokong 22 negara anggota dengan sokongan padu Arab Saudi.
  • Ketika ini, Hizbullah memainkan peranan utama dalam menjalankan operasi ketenteraan harian menyokong rakyat Palestin di Gaza dan mempertahankan Lubnan daripada pencerobohan Israel.

Penolong Setiausaha Agung Liga Arab, Hossam Zaki pada Sabtu mengumumkan Hizbullah tidak lagi dianggap sebagai organisasi pengganas.

Negara anggota Liga Arab bersetuju untuk tidak lagi melabel parti politik Lubnan itu sebagai kumpulan pertubuhan pengganas.

Perkara itu diumumkan Zaki di Al-Qahera News Mesir mengatakan bahawa “negara anggota Liga bersetuju label Hizbullah sebagai organisasi pengganas tidak lagi terpakai”.

Liga Arab sebelum ini melabelkan kumpulan militan Syiah itu sebagai organisasi pengganas pada 2016, disokong 22 negara anggota dengan sokongan padu Arab Saudi.

Perubahan status itu dilakukan di tengah-tengah ancaman Israel menjalankan peperangan habis-habisan terhadap Lubnan.

Ketika ini, Hizbullah memainkan peranan utama dalam menjalankan operasi ketenteraan harian menyokong rakyat Palestin di Gaza dan mempertahankan Lubnan daripada pencerobohan rejim Israel. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Rumah Putih ubah pendirian, larang pembedahan transgender kanak-kanak

Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden mengatakan pembedahan transgender tidak boleh dilakukan ke atas kanak-kanak, tindakan yang dilihat sebagai perubahan besar dalam pendirian mereka.

Wartawan TMT

Published

on

  • Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden mengatakan pembedahan transgender tidak boleh dilakukan ke atas kanak-kanak, tindakan yang dilihat sebagai perubahan besar dalam pendirian mereka.
  • Jurucakap Rumah Putih dalam kenyataan pada Rabu berkata, “keputusan yang sangat peribadi” seperti keputusan melakukan pembedahan harus dikhususkan untuk individu berusia lebih 18 tahun sahaja, lapor Daily Mail.
  • Beberapa kumpulan LGBT dengan pantas mengkritik perubahan pendirian itu, menyebutnya sebagai “salah sepenuhnya” dan menuduh Presiden “salah dalam aspek sains dan bahan (substance)”.

Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden mengatakan pembedahan transgender tidak boleh dilakukan ke atas kanak-kanak, tindakan yang dilihat sebagai perubahan besar dalam pendirian mereka.

Jurucakap Rumah Putih dalam kenyataan pada Rabu berkata, “keputusan yang sangat peribadi” seperti keputusan melakukan pembedahan harus dikhususkan untuk individu berusia lebih 18 tahun sahaja, lapor Daily Mail.

Namun pentadbiran Biden tetap menyokong bentuk penjagaan pengesahan jantina lain untuk kanak-kanak bawah umur, termasuk ubat penyekat akil baligh dan terapi hormon.

Ia dilihat sebagai perubahan keputusan terdahulu Rumah Putih dengan Biden sendiri sebelum ini menyelar negeri Republikan kerana menyekat akses kanak-kanak kepada pembedahan.

Beberapa kumpulan LGBT dengan pantas mengkritik perubahan pendirian itu, menyebutnya sebagai “salah sepenuhnya” dan menuduh Presiden “salah dalam aspek sains dan bahan (substance)”. – The Merdeka Times

 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending