Connect with us

Antarabangsa

Ukraine mesti kalahkan Russia jika mahu sertai NATO

Ukraine mesti menang dalam konfliknya dengan Russia jika mahu menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), kata setiausaha agung blok tentera itu, Jens Stoltenberg.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Ukraine mesti menang dalam konfliknya dengan Russia jika mahu menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), kata setiausaha agung blok tentera itu, Jens Stoltenberg.
  • “Kita perlu memastikan bahawa Ukraine berjaya – itu adalah minimum mutlak untuk Ukraine menjadi ahli perikatan,” kata Stoltenberg kepada pemberita semasa mesyuarat menteri pertahanan di Brussels dipetik RT.
  • Komen Stoltenberg pada 12 Jun itu dinyatakan ketika ketua-ketua negara NATO bersedia untuk bertemu bagi sidang kemuncak tahunan di Washington pada 9 hingga 11 Julai depan.
  • Ukraine secara rasmi memohon untuk menyertai blok diketuai Amerika Syarikat itu pada September 2022 ekoran konflik bersenjata dengan Russia.

Ukraine mesti menang dalam konfliknya dengan Russia jika mahu menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), kata setiausaha agung blok tentera itu, Jens Stoltenberg.

Komen Stoltenberg pada 12 Jun itu dinyatakan ketika ketua-ketua negara NATO bersedia untuk bertemu bagi sidang kemuncak tahunan di Washington pada 9 hingga 11 Julai depan.

“Saya menjangkakan bahawa sekutu sebenarnya akan membuat pengumuman penting antara sekarang dan sidang kemuncak dan juga pada sidang kemuncak untuk lebih banyak peralatan ketenteraan … yang diperlukan segera untuk memastikan Ukraine menang sebagai negara merdeka yang berdaulat,” kata Stoltenberg kepada pemberita semasa mesyuarat menteri pertahanan di Brussels.

“Dan tanpa itu, sudah tentu tidak ada isu keahlian untuk dibincangkan. Kita perlu memastikan bahawa Ukraine berjaya – itu adalah minimum mutlak untuk Ukraine menjadi ahli perikatan,” kata Stoltenberg dipetik RT pada Khamis lalu.

Ukraine secara rasmi memohon untuk menyertai blok diketuai Amerika Syarikat itu pada September 2022 ekoran konflik bersenjata dengan Russia. 

Walaupun permintaan Kiev untuk laluan keahliannya dipercepatkan, blok ketenteraan itu setakat ini enggan menyediakan jadual waktu atau peta jalan untuk penyertaan negara terbabit. 

Pihak sekutu menolak lagi untuk mengakui Ukraine sehingga konflik dengan Russia diselesaikan. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending