Connect with us

Antarabangsa

Penjaja Muslim patah rusuk dibelasah pelampau Hindu

Pelampau Hindu dari kumpulan Vishva Hindu Parishad (VHP) dan Bajrang Dal dilaporkan menyerang seorang penjaja Muslim, Mohammed Umar Qureshi dalam satu insiden di Banganga, Himachal Pradesh, India, baru-baru ini.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Seorang penjaja Muslim, Mohammed Umar Qureshi dalam satu insiden di Banganga, Himachal Pradesh, India.
  • Pelampau Hindu dari kumpulan Vishva Hindu Parishad (VHP) dan Bajrang Dal dilaporkan menyerang seorang penjaja Muslim, Mohammed Umar Qureshi dalam satu insiden di Banganga, Himachal Pradesh, India, baru-baru ini.
  • Menurut Qureshi, pelampau Bajrang Dal, Shiv Sena dan Parti Bharatiya Janata (BJP) membelasah dan merompak wangnya serta memaksanya melaungkan “Jai Shri Ram” (Hiduplah tuhan Rama).
  • Mangsa berasal dari Meerut, Uttar Pradesh menceritakan pengalaman pahitnya dalam video yang kini tular di media sosial.
  • “Sekarang kerajaan kami (Parti Bharatiya Janata) telah berkuasa. Umat ​​Islam tidak lagi dibenarkan wujud,” kata Qureshi mengulangi ungkapan penyerangnya semasa dia dipukul.
  • Qureshi berkata dia dipaksa melaungkan ungkapan ‘Jai Shri Ram’, iaitu slogan agama Hindu yang bermaksud “Hiduplah tuhan Rama” atau “Kemenangan bagi tuhan Rama”, namun tangan dan tulang rusuknya tetap dibelasah sehingga patah.

Pelampau Hindu dari kumpulan Vishva Hindu Parishad (VHP) dan Bajrang Dal dilaporkan menyerang seorang penjaja Muslim, Mohammed Umar Qureshi dalam satu insiden di Banganga, Himachal Pradesh, India, baru-baru ini.

Menurut Qureshi, pelampau Bajrang Dal, Shiv Sena dan Parti Bharatiya Janata (BJP) membelasah dan merompak wangnya serta memaksanya melaungkan “Jai Shri Ram” (Hiduplah tuhan Rama).

Mangsa berasal dari Meerut, Uttar Pradesh menceritakan pengalaman pahitnya dalam video yang kini tular di media sosial.

“Sekarang kerajaan kami (Parti Bharatiya Janata) telah berkuasa. Umat ​​Islam tidak lagi dibenarkan wujud,” kata Qureshi mengulangi ungkapan penyerangnya semasa dia dipukul.

Qureshi berkata dia dipaksa melaungkan ungkapan ‘Jai Shri Ram’, iaitu slogan agama Hindu yang bermaksud “Hiduplah tuhan Rama” atau “Kemenangan bagi tuhan Rama”, namun tangan dan tulang rusuknya tetap dibelasah sehingga patah.

Dalam video itu, Qureshi turut mendakwa polis tidak membantunya walaupun telah dijelaskan keseluruhan insiden serangan itu kepada mereka.

“Walaupun kejadian itu serius, apabila saya pergi ke balai polis untuk mendaftar aduan, pegawai tidak memfailkan Laporan Maklumat Pertama (FIR),” katanya.

Muslim Mirror melaporkan insiden seumpama itu bukan kes terpencil kerana terdapat beberapa laporan sejak beberapa tahun kebelakangan ini mengenai keganasan dan diskriminasi terhadap peniaga Muslim, terutama di utara India. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

EVALI: Paru-paru pengguna vape 19 tahun seperti ‘kaca pecah’

Seorang remaja wanita di Amerika Syarikat (AS) terpaksa dibantu menggunakan alat bantuan pernafasan (ventilator) selepas tabiatnya menghisap e-rokok (vape) menyebabkan paru-parunya mengalami keradangan.

Wartawan TMT

Published

on

Foto : Gambar sekadar hiasan.
  • Seorang remaja wanita di Amerika Syarikat (AS) terpaksa dibantu menggunakan alat bantuan pernafasan (ventilator) selepas tabiatnya menghisap e-rokok (vape) menyebabkan paru-parunya mengalami keradangan.
  • Daily Mail melaporkan gadis berusia 19 tahun itu ke jabatan kecemasan dengan bacaan demam yang tinggi, kesukaran bernafas dan kekurangan oksigen dalam darah.
  • Remaja wanita itu pada awalnya didiagnosis dengan pneumonia (radang paru-paru) bakteria teruk yang menyebabkan dirinya dirawat menggunakan antibiotik.
  • Imbasan dilakukan menunjukkan bintik-bintik lut sinar seperti ‘kaca pecah’ di paru-parunya, menunjukkan paru-parunya dipenuhi cecair dan tanda berlakunya kerosakan tisu.
  • Mereka akhirnya bertanya sama ada remaja wanita itu pengguna e-rokok dan selepas mengenepikan Covid dan pneumonia disebabkan bakteria sebagai punca, dia didiagnos dengan Kerosakan Paru-Paru Berkaitan Penggunaan Produk E-rokok atau Vape (EVALI).

Seorang remaja wanita di Amerika Syarikat (AS) terpaksa dibantu menggunakan alat bantuan pernafasan (ventilator) selepas tabiatnya menghisap e-rokok (vape) menyebabkan paru-parunya mengalami keradangan.

Daily Mail melaporkan gadis berusia 19 tahun itu ke jabatan kecemasan dengan bacaan demam yang tinggi, kesukaran bernafas dan kekurangan oksigen dalam darah.

Remaja wanita itu pada awalnya didiagnosis dengan pneumonia (radang paru-paru) bakteria teruk yang menyebabkan dirinya dirawat menggunakan antibiotik.

Doktor kemudiannya bingung apabila rawatan antibiotik itu tidak menghasilkan kesan positif.

Imbasan dilakukan menunjukkan bintik-bintik lut sinar seperti ‘kaca pecah’ di paru-parunya, menunjukkan paru-parunya dipenuhi cecair dan tanda berlakunya kerosakan tisu.

Mereka akhirnya bertanya sama ada remaja wanita itu pengguna e-rokok dan selepas mengenepikan Covid dan pneumonia disebabkan bakteria sebagai punca, dia didiagnos dengan Kerosakan Paru-Paru Berkaitan Penggunaan Produk E-rokok atau Vape (EVALI).

EVALI menjadi kebimbangan selama bertahun-tahun di negara itu apabila kadar penggunaannya dalam kalangan remaja dilihat melonjak.

Laporan kesihatan awam menunjukkan sekitar 2,800 pesakit dimasukkan ke hospital disebabkan EVALI pada 2020, 15 peratus kes membabitkan remaja, isyarat bermulanya wabak kecil kes EVALI di seluruh AS.

Wanita muda itu mengalami gejala selama seminggu sebelum ke hospital, termasuk bacaan demam yang tinggi sehingga menggigil, batuk dan sesak nafas semasa berehat. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending