Connect with us

Kolumnis

April Fool: Adakah Islam melarang umatnya bergurau?

APABILA masuk bulan April, masyarakat dunia sudah tidak asing dengan sambutan hari April Fool yang diraikan pada 1 April setiap tahun.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

APABILA masuk bulan April, masyarakat dunia sudah tidak asing dengan sambutan hari April Fool yang diraikan pada 1 April setiap tahun.

Pada waktu inilah, kita akan nampak terdapat individu membuat konten ‘prank’ untuk mengejutkan orang lain dan mengatakan “April Fool” yang bertujuan untuk bergurau. 

Menarik bagi penulis bawakan perbincangan yang telah dijelaskan dalam artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-566: Hukum Prank dalam Islam’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. 

Artikel itu menyatakan ‘hukum asal bagi gurauan atau prank adalah dibolehkan selagi mana gurauan tersebut tidak melampau dan boleh diterima orang yang diajak bergurau’. 

Kebenaran tersebut dapat dilihat daripada sirah Nabi Muhammad ﷺ apabila seorang wanita tua datang bertemu dengan baginda ﷺ lalu berkata: “Wahai Rasulullah! Berdoalah kepada Allah agar memasukkan aku ke dalam syurga”.

Baginda menjawab: “Wahai Ummu Fulan, sesungguhnya syurga itu, tidak dimasuki oleh orang tua.” Wanita itu lantas berpaling dan menangis, lalu Baginda ﷺ bersabda: “Kamu sampaikanlah kepada wanita itu bahawa dia tidak akan masuk ke dalam syurga dalam keadaan dia tua kerana sesungguhnya Allah ﷾ berfirman (yang bermaksud): Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya. (Surah al-Waqi‘ah: 35-37).” (Ash-Shama’il Al-Muhammadiyah, No. 239)

Meskipun Islam membenarkan umatnya untuk bergurau senda, namun kita perlu berwaspada dalam bergurau supaya tidak melampaui batas.

Hari ini penulis ingin membawakan beberapa panduan untuk bergurau dalam Islam.

1. Tidak boleh berbohong atau berdusta walaupun niat bergurau.

“Celakalah buat seseorang yang menceritakan suatu cerita dengan tujuan untuk membuatkan sesuatu kaum itu ketawa maka dia berdusta. Celakalah buatnya, celakalah buatnya.” (Sunan Abu Dawud, No. 4990)

2. Tidak boleh mengambil barang orang lalu menyembunyikannya sebagai ‘prank’.

“Tidak boleh sama sekali kamu mengambil barang salah seorang daripada saudara kamu kerana gurauan atau serius.” (Sunan Abu Dawud, No. 5003)

3. Tidak boleh mengejutkan orang.

Para sahabat Nabi Muhammad ﷺ bermusafir bersama baginda. Salah seorang dari mereka tertidur lalu ada sebahagian sahabat yang mengambil dan menarik tali yang ada bersamanya sehingga orang yang tidur itu terkejut, maka Rasulullah ﷺ bersabda, “Tidak halal bagi seorang muslim membuat saudara muslimnya terkejut. (Sunan Abu Dawud, No. 5004)

4. Tidak menyebarkan aib orang.

“Barangsiapa yang mencari-cari aib (atau kelemahan) saudaranya yang muslim, nescaya Allah akan membuka aibnya walaupun dia berada di dalam rumahnya.”  (Sunan Tirmithis, No. 2032)

Pada zaman sekarang, wujud satu trend yang membahayakan iaitu pembuat konten cuba merakam video ‘prank’ lalu memuat naik video reaksi ‘mangsa’ yang di‘prank’ itu di media sosial sehingga menjatuhkan maruahnya. 

Tindakan seperti itu tidak dibenarkan dalam Islam kerana ia merupakan tindakan yang sengaja memalukan dan membuka aib ‘mangsa’ terbabit di muka awam yang jelas bercanggah dengan prinsip perlunya menutup aib saudara.

Tidak dinafikan bergurau antara satu sama lain adalah salah satu cara merapatkan hubungan silaturahim.

Namun, Islam sebagai agama yang komprehensif masih memberi panduan dalam setiap perkara hidup, termasuklah cara bergurau.

Sebaiknya, video-video atau konten sedemikian perlu digantikan dengan sesuatu yang lebih mendatangkan manfaat dan pengajaran kepada audiens.  – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending