Connect with us

Antarabangsa

Mesir setuju buka sempadan Rafah, 20 lori bantuan dibenarkan masuk ke Gaza

Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden pada Rabu berkata, Presiden Mesir Abdel Fattah al-Sisi bersetuju untuk membuka sempadan Rafah ke Gaza untuk membenarkan kemasukan 20 lori membawa bantuan kemanusiaan, lapor portal The National News.

Wartawan TMT

Published

on

Mesir setuju buka sempadan Rafah, 20 lori bantuan AS dibenarkan masuk ke Gaza
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden pada Rabu berkata, Presiden Mesir Abdel Fattah al-Sisi bersetuju untuk membuka sempadan Rafah ke Gaza untuk membenarkan kemasukan 20 lori membawa bantuan kemanusiaan, lapor portal The National News.
  • Biden berkata dia bercakap dengan Sisi selepas melawat Israel, di mana pemimpin itu bersetuju untuk membenarkan bantuan itu masuk.
  • “Sisi bersetuju untuk sehingga 20 lori (masuk ke Gaza) melalui (Rafah) sebagai permulaan,” katanya kepada pemberita.
  • Ia mungkin mengambil masa sehingga Jumaat sebelum bantuan itu sampai ke Gaza berikutan keadaan jalan raya yang teruk.
  • Lori-lori yang membawa bantuan kritikal ke Semenanjung Gaza yang dikepung, sudah terkandas di sempadan Mesir selama beberapa hari.

Kaherah: Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden pada Rabu berkata, Presiden Mesir Abdel Fattah al-Sisi bersetuju untuk membuka sempadan Rafah ke Gaza untuk membenarkan kemasukan 20 lori membawa bantuan kemanusiaan, lapor portal The National News.

Biden berkata, dia bercakap dengan Sisi selepas melawat Israel, di mana pemimpin itu bersetuju untuk membenarkan bantuan itu masuk.

“Sisi bersetuju untuk sehingga 20 lori (masuk ke Gaza ) melalui (Rafah) sebagai permulaan,” katanya kepada pemberita.

Beliau berkata, ia mungkin mengambil masa sehingga Jumaat sebelum bantuan itu sampai ke Gaza, berikutan keadaan jalan raya yang teruk.

Biden menamatkan lawatan singkat ke Israel, di mana beliau mengesahkan komitmen AS terhadap keselamatan Israel dan menyeru bekalan kemanusiaan untuk memasuki Gaza.

Lori-lori yang membawa bantuan kritikal ke Semenanjung Gaza yang dikepung, sudah terkandas di sempadan Mesir selama beberapa hari.

Terdahulu pada Rabu, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata, beliau tidak akan membenarkan bantuan masuk melalui sempadannya dengan Gaza, tetapi tidak akan menghalang bantuan itu masuk melalui lintasan Rafah, Mesir.

Perjalanan Biden ke Israel ditangguhkan selepas serangan ke atas sebuah hospital di Gaza pada Selasa, membunuh ratusan orang yang berlindung di sana.

Rakyat Palestin dan negara Arab menyalahkan Israel atas letupan itu, tetapi Israel mendakwa, serangan itu datang daripada pelancaran roket yang gagal oleh kumpulan Jihad Islam.

Susulan perkembangan itu, sidang kemuncak pemimpin Arab yang dirancang di Amman yang dijadualkan dihadiri Presiden Palestin Mahmoud Abbas dan Sisi dibatalkan selepas itu.

Serangan hospital itu mendapat kecaman dan bantahan di seluruh dunia di ibu kota utama.

Dua puluh lori adalah jumlah bantuan yang terhad, kerana Gaza adalah rumah kepada 2.3 juta orang yang tinggal di bawah sekatan darat, udara dan laut sejak 2007, apabila Hamas mengambil alih wilayah itu.

Israel mengetatkan sekatan ke atas kawasan kecil itu pada 7 Oktober, selepas lelaki bersenjata Hamas melancarkan serangan mengejut di bahagian selatan Israel, membunuh 1,400 orang dan menjadikan kira-kira 200 orang tebusan.

Israel bertindak balas dengan mengebom Semenanjung Gaza dengan serangan udara yang sudah membunuh kira-kira 3,500 orang setakat ini, kata pihak berkuasa Gaza.

Israel juga menyekat kemasukan air, elektrik, makanan dan ubat-ubatan, menimbulkan kecaman antarabangsa dan kebimbangan PBB mengenai krisis kemanusiaan.

Sumber: Harian Metro

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending