Connect with us

Terkini

Penyelidik cadang Menteri Pendidikan PH & PN bentang Pelan Pembangunan Pendidikan ‘LIVE’ di TV

Penyelidik Pendidikan mencadangkan supaya Menteri Pendidikan Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) membentangkan Pelan Pembangunan Pendidikan masing-masing secara langsung di televisyen.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Dr Anuar Ahmad yang juga Pensyarah UKM (kiri) & Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek (kanan).
  • Dr Anuar Ahmad yang juga Pensyarah UKM berkata ini kerana peranan rakyat sepatutnya adalah memilih idea pihak mana lebih baik untuk hala tuju pendidikan anak-anak mereka.
  • Katanya, rakyat adalah pengguna sistem pendidikan yang sudah tentu menginginkan pihak bertanggungjawab memberikan idea dan cadangan untuk memajukan pendidikan negara, di mana cadangan yang baik mesti datang dari hasil kajian, penelitian secara ilmiah dan perbandingan dengan negara lain. 
  • “Sebab itu saya suka mencadangkan supaya Menteri Pendidikan PH dan ‘Menteri Pendidikan’ PN membentangkan Pelan Pembangunan Pendidikan masing-masing kepada rakyat,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Isnin ketika memuat naik tangkap layar artikel bertajuk ‘Orang Ramai Disaran Beri Cadangan Pelan Pembangunan Pendidikan Baharu’.

KUALA LUMPUR — Penyelidik Pendidikan mencadangkan supaya Menteri Pendidikan Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) membentangkan Pelan Pembangunan Pendidikan masing-masing secara langsung di televisyen.

Dr Anuar Ahmad yang juga Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata ini kerana peranan rakyat sepatutnya adalah memilih idea pihak mana lebih baik untuk hala tuju pendidikan anak-anak mereka.

Beliau berkata rakyat adalah pengguna sistem pendidikan yang sudah tentu menginginkan pihak bertanggungjawab memberikan idea dan cadangan untuk memajukan pendidikan negara, di mana cadangan yang baik mesti datang dari hasil kajian, penelitian secara ilmiah dan perbandingan dengan negara lain. 

Malah, katanya pelbagai idea, keluhan dan pandangan sudah lama diberikan rakyat dalam berbagai sesi libat urus, wacana dan media sosial yang sekiranya dikumpul dan direkodkan kita sudah boleh memahami dengan jelas apa rakyat inginkan. 

“Sebab itu saya suka mencadangkan supaya Menteri Pendidikan PH dan ‘Menteri Pendidikan’ PN membentangkan Pelan Pembangunan Pendidikan masing-masing kepada rakyat.

“Ini isu hala tuju pendidikan dan masa depan anak-anak kita. Tak perlu tunggu dekat pilihan raya untuk bersemuka membentangkan perancangan pendidikan negara.

“Yang penting, biar rakyat dengar idea dan cadangan dari kedua belah pihak. Biar rakyat sendiri tentukan idea dan cadangan siapa yang lebih menyakinkan. Idea pendidikan PH atau PN? 

“RTM, TV3 atau AWANI boleh jadi host/penganjur siaran langsung ini,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Isnin ketika memuat naik tangkap layar artikel bertajuk ‘Orang Ramai Disaran Beri Cadangan Pelan Pembangunan Pendidikan Baharu’.

Antara petikan artikel itu adalah Kementerian Pendidikan (KPM) berkata pihaknya mengalu-alukan cadangan pelbagai pihak dalam bentuk memorandum atau kertas cadangan untuk membantu menghasilkan pelan pendidikan masa depan yang komprehensif dan holistik.

Pelan baharu itu bertujuan menggantikan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang hampir sampai ke penghujung pelaksanaannya. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Kadar kesuburan Malaysia menurun secara ketara – Nancy

Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.
  • Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh DOSM menunjukkan TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.
  • “Terdapat pelbagai faktor menyumbang kepada penurunan TFR termasuk faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.
  • “Pada masa sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

KUALA LUMPUR — Kadar kesuburan jumlah (TFR) rakyat Malaysia mencatatkan penurunan ketara, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri.

Beliau berkata Laporan Perangkaan Penting 2023 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) menunjukkan bahawa TFR di Malaysia menurun daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.

“Terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada penurunan TFR termasuklah faktor ekonomi, cara gaya hidup yang antaranya boleh mempengaruhi keputusan pilihan umur untuk berkahwin, bilangan anak dan sebagainya.

“Pada masa yang sama, masalah ketidaksuburan turut boleh mempengaruhi kadar TFR,” katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia tahun 2021 dan 2022 bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Masyarakat (KPWKM) di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata mengikut unjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, beberapa negara di rantau Asia dan Pasifik seperti Jepun, Australia, Singapura, Indonesia dan Thailand turut mencatatkan kadar kesuburan yang amat rendah, iaitu berada di bawah paras penggantian.

Nancy berkata sebagai respons kepada keadaan itu, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) melaksanakan pelbagai inisiatif, termasuk menawarkan perkhidmatan rawatan kesuburan pada kos berpatutan, menyediakan klinik merawat masalah kesuburan lelaki serta memberi insentif pengecualian cukai sehingga RM8,000 kepada pasangan yang mendapatkan rawatan kesuburan.

“LPPKN juga telah diberi mandat untuk menubuhkan Pusat Subfertiliti Negara yang dilengkapi dengan segala kemudahan rawatan kesuburan di bawah satu bumbung bagi memberi perkhidmatan kesuburan serba moden dengan kos berpatutan,” katanya.

Menurut Nancy, pihaknya bagaimanapun berpandangan keputusan mempunyai anak dan penentuan bilangan anak adalah hak tersendiri setiap pasangan.

“Terdapat pelbagai faktor mempengaruhi keputusan untuk memiliki anak, bilangan anak dan penurunan TFR. KPWKM melalui LPPKN membantu dalam membuat intervensi untuk mereka yang berhadapan dengan masalah ketidaksuburan,” katanya. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending