Connect with us

Terkini

Agamawan dinasihat hati-hati beri pandangan tentang hukum – Mohd Na’im

Semua agamawan di Malaysia dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati dalam menyampaikan pandangan masing-masing dengan sentiasa menyemak rujukan yang sah berdasarkan hadis dan hayat.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar (kiri) & Pendakwah Selebriti, Don Daniyal Don Biyajid (kanan).
  • Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar berkata agamawan seharusnya berterus terang dan perlu berani mengatakan tidak tahu jika mereka kurang arif seperti dilakukan ulama-ulama muktabar.
  • “Tidak salah untuk mengatakan tidak tahu kerana Imam Malik, Imam Syafie apabila ditanya oleh anak murid, kalau tak tahu, jawab tidak tahu.
  • “Kita ini masalahnya kadang-kadang apabila ada soalan, kita nak jawab semua. Sepatutnya perkara yang kita tidak tahu, kita jawab tidak tahu. Ini yang diajarkan oleh ulama terdahulu sebab masyarakat hari ini apa sahaja yang dikeluarkan oleh mulut agama akan diterima kerana dahaga tentang ilmu agama,” katanya.
  • Mohd Na’im berkata demikian ketika mengulas permohonan maaf pendakwah selebriti, Don Daniyal Don Biyajid, berikutan jawapan pendakwah itu untuk soalan daripada pendengar di sebuah stesen radio yang memaklumkan satu daripada waktu tidak boleh berpuasa ialah pada hari raya pertama sama ada Aidilfitri atau Aidiladha.
  • Jawapan itu didakwa mengelirukan kerana umat Islam juga tidak boleh berpuasa pada hari Tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijah.

MAKKAH — Semua agamawan di Malaysia dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati dalam menyampaikan pandangan masing-masing dengan sentiasa menyemak rujukan yang sah berdasarkan hadis dan hayat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar berkata agamawan seharusnya berterus terang dan perlu berani mengatakan tidak tahu jika mereka kurang arif seperti yang dilakukan oleh ulama-ulama muktabar.

“Tidak salah untuk mengatakan tidak tahu kerana Imam Malik, Imam Syafie apabila ditanya oleh anak murid, kalau tak tahu, jawab tidak tahu.

“Kita ini masalahnya kadang-kadang apabila ada soalan, kita nak jawab semua. Sepatutnya perkara yang kita tidak tahu, kita jawab tidak tahu. Ini yang diajarkan oleh ulama terdahulu sebab masyarakat hari ini apa sahaja yang dikeluarkan oleh mulut agama akan diterima kerana dahaga tentang ilmu agama,” katanya.

Mohd Na’im berkata demikian ketika mengulas permohonan maaf pendakwah selebriti, Don Daniyal Don Biyajid, berikutan jawapan pendakwah itu untuk soalan daripada pendengar di sebuah stesen radio yang memaklumkan satu daripada waktu tidak boleh berpuasa ialah pada hari raya pertama sama ada Aidilfitri atau Aidiladha.

Jawapan itu didakwa mengelirukan kerana umat Islam juga tidak boleh berpuasa pada hari Tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijah.

Ekoran pelbagai kecaman yang diterima, Don Daniyal atau dikenali sebagai Ustaz Don, telah membuat permohonan maaf menerusi media sosial dan mengakui jawapan yang diberikan itu telah menimbulkan salah faham.

Mengulas lanjut, Mohd Na’im berkata beliau terkilan isu seperti itu masih berlarutan walaupun sebelum ini telah memberikan arahan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk berbincang dengan Ustaz Don.

“Nasihat saya apabila mahu menyampaikan ilmu pengetahuan itu, biarlah ia didasarkan kepada sumber-sumber dan rujukan yang kita yakini dan kepakaran kita. Agamawan ini mempunyai pengkhususan, kalau dalam bidang hadis, kita mempunyai agamawan yang pakar hadis,” katanya.

Mohd Naim turut menasihati agensi media agar memastikan penceramah yang dipilih mempunyai tauliah daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri masing-masing.

“Media boleh juga merujuk kepada Jakim kerana (Jakim) mempunyai senarai penceramah yang mendapat tauliah. Sekurang-kurangnya penceramah ini telah ditapis. Itu harapan saya. Perlu selalu membuat rujukan jika ada sebarang musykil,” katanya.

Selain itu, masyarakat yang mempunyai permasalahan agama dan hukum juga dinasihat agar merujuk kepada Jawatankuasa Fatwa dan mufti di negeri masing-masing. — BERNAMA

Author

Terkini

Lelaki mohon pengisytiharan sebagai Sikh, tidak pernah beragama Islam

Mengaku dibesarkan dalam kepercayaan Sikh sejak kecil, seorang lelaki berusia 28 tahun merujuk mahkamah sivil untuk membuat pengisytiharan dia tidak pernah beragama Islam.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Lelaki itu memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Dis 2023, berhubung dakwaan dia dibesarkan sebagai Sikh oleh arwah ibunya yang mualaf.
  • Menurut afidavit lelaki itu, ibunya, yang meninggal dunia pada 17 Nov 2007, pada mulanya seorang Sikh dan memeluk Islam selepas berkahwin dengan bapanya, seorang Muslim dari Pakistan, pada 8 Ogos 1993.
  • Lelaki itu berkata dia dilahirkan di Malaysia pada 25 Jun 1996, namun ibunya terus membesarkannya sebagai Sikh dan dia terus diajar Sikh pada zaman kanak-kanaknya oleh bapa saudaranya.
  • MAIWP bagaimanapun memohon untuk membatalkan saman itu tanpa dikenakan perbicaraan penuh dengan alasan hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa menentukan status agama lelaki itu.
  • Mahkamah Tinggi akan mendengar permohonan MAIWP untuk membatalkan permohonan pada 30 Sept.

KUALA LUMPUR — Mengaku dibesarkan dalam kepercayaan Sikh sejak kecil, seorang lelaki berusia 28 tahun merujuk mahkamah sivil untuk membuat pengisytiharan dia tidak pernah beragama Islam.

Lelaki itu memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Dis 2023, berhubung dakwaan dia dibesarkan sebagai Sikh oleh arwah ibunya yang mualaf.

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagaimanapun memohon untuk membatalkan saman itu tanpa dikenakan perbicaraan penuh dengan alasan hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa menentukan status agama lelaki itu.

Mahkamah Tinggi akan mendengar permohonan MAIWP untuk membatalkan permohonan pada 30 Sept.

Menurut afidavit lelaki itu, ibunya, yang meninggal dunia pada 17 Nov 2007, pada mulanya seorang Sikh dan memeluk Islam selepas berkahwin dengan bapanya, seorang Muslim dari Pakistan, pada 8 Ogos 1993.

Lelaki itu berkata dia dilahirkan di Malaysia pada 25 Jun 1996, namun ibunya terus membesarkannya sebagai Sikh dan dia terus diajar Sikh pada zaman kanak-kanaknya oleh bapa saudaranya.

Penduduk di Setapak, Kuala Lumpur itu berhujah bahawa dia tidak tertakluk kepada undang-undang Islam kerana tidak pernah menganut agama itu dan didikan di rumah adalah mengikut kepercayaan dan doktrin Sikh.

“Sehingga hari ini, saya masih mengamalkan agama Sikh dan kerap melawat kuil Sikh bersama bapa-bapa saudara dan keluarga saya dan meraikan semua perayaan-perayaan dan upacara keagamaan Sikh seperti Vaisakhi, Gurpurab, Akand Paath, Bandi Chor Divas dan Lohri.

“Saya tidak pernah menganut Islam secara rela pada bila-bila masa. Saya tidak pernah berdoa mengikut agama Islam atau melawat masjid.

“Saya tidak pernah merayakan mana-mana perayaan umat Islam atau mengamalkan apa-apa kepercayaan Islam, termasuk hanya mengambil makanan atau minuman halal dan berpuasa.

“Sebaliknya, saya biasanya akan menjadi vegetarian setiap kali saya melawat kuil atau sebelum perayaan Sikh,” katanya dipetik MalaysiaKini hari ini.

Pemohon berpendapat Butiran 1 di bawah “Senarai II-Senarai Negeri” Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa undang-undang Islam hanya terpakai kepada orang yang “rela menganut agama Islam”.

“Sepanjang hidup saya, apabila dipanggil untuk membuat pengisytiharan lisan tentang agama pilihan saya, saya sentiasa menjawab ‘Sikhisme’,” katanya. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending