Connect with us

Antarabangsa

Pakar media bimbang tiga menteri luar tunjuk sikap ‘dua pihak’ konflik Israel-Palestin

Profesor Pengajian Media di Institut Pengajian Siswazah Doha, Mohammad Elmasry berkata beliau bimbang dengan bahasa digunakan Menteri Luar Ireland, Sepanyol dan Norway.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Profesor Pengajian Media di Institut Pengajian Siswazah Doha, Mohammad Elmasry.
  • Profesor Pengajian Media di Institut Pengajian Siswazah Doha, Mohammad Elmasry berkata beliau bimbang dengan bahasa digunakan Menteri Luar Ireland, Sepanyol dan Norway.
  • “Saya benar-benar terkejut dengan bahasa digunakan. Ia seolah-olah mereka menerima pakai rancangan AS. Kamu boleh ambil (pandangan) ini dari sekolah hubungan antarabangsa Antony Blinken dan Joe Biden.
  • “Mereka bercakap tentang perjanjian normalisasi Saudi-Israel yang sama sekali meminggirkan rakyat Palestin. Ia salah satu sebab mengapa berlakunya (serangan) 7 Oktober,” kata Elmasry dipetik Al Jazeera.
  • Beliau juga menunjukkan sikap “kedua-dua belah pihak” dalam ucapan di mana menteri luar terbabit mengutuk keganasan Israel tetapi pada masa sama turut mengutuk “keganasan dan terrorisme warga Palestin.” 
  • “Jadi, adanya kecenderungan untuk melindungi diri daripada kemungkinan dikritik,” katanya.
  • Elmasry berkata penekanan menteri terbabit terhadap normalisasi Saudi-Israel dan masa depan Pihak Berkuasa Palestin (PA) bermasalah.

Profesor Pengajian Media di Institut Pengajian Siswazah Doha, Mohammad Elmasry berkata beliau bimbang dengan bahasa digunakan Menteri Luar Ireland, Sepanyol dan Norway.

“Saya benar-benar terkejut dengan bahasa digunakan. Ia seolah-olah mereka menerima pakai rancangan AS. Kamu boleh ambil (pandangan) ini dari sekolah hubungan antarabangsa Antony Blinken dan Joe Biden.

“Mereka bercakap tentang perjanjian normalisasi Saudi-Israel yang sama sekali meminggirkan rakyat Palestin. Ia salah satu sebab mengapa berlakunya (serangan) 7 Oktober,” kata Elmasry dipetik Al Jazeera.

Beliau juga menunjukkan sikap “kedua-dua belah pihak” dalam ucapan di mana menteri luar terbabit mengutuk keganasan Israel tetapi pada masa sama turut mengutuk “keganasan dan terrorisme warga Palestin”.

“Jadi, adanya kecenderungan untuk melindungi diri daripada kemungkinan dikritik,” katanya.

Elmasry berkata penekanan menteri terbabit terhadap normalisasi Saudi-Israel dan masa depan Pihak Berkuasa Palestin (PA) bermasalah.

“Apabila mereka bercakap mengenai pemulihan PA, inilah yang sering dirujuk pentadbiran Biden. Pertama sekali, PA adalah subkontraktor untuk pendudukan Israel dan sangat tidak popular di kalangan rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki dan Gaza,” katanya.

Elmasry berkata ia sesuatu yang paradoks untuk bercakap tentang penentuan sendiri nasib rakyat Palestin tanpa mendengar apa mereka mahukan dari segi kepimpinan.

“Dan kemudian mereka bercakap tentang penyelesaian dua negara, yang merupakan kemustahilan mutlak memandangkan lebih 700,000 peneroka Israel tinggal di tanah Palestin di lebih 200 penempatan dan pos, di mana kesemuanya adalah haram,” katanya.

“Penyelesaian dua negara dibuat mustahil oleh Israel dengan sengaja. Jadi, perkara ini sangat tidak masuk akal. Jika kamu warga Palestin yang mendengar kata-kata ini, kamu mungkin akan kecewa dengan perkataan-perkataan yang digunakan.”

Elmasry bagaimanapun berkata, dalam jangka masa panjang, langkah ini akan membantu perjuangan Palestin.

“Saya mahu jelaskan diri, (perkara) ini mungkin penting kerana sebahagian daripada program tekanan lebih besar yang dikenakan terhadap Israel. 

“Seorang diplomat Israel sebelum ini berkata Tsunami diplomatik dilemparkan kepada Israel. Saya turut fikir dalam jangka masa panjang, perkara seperti ini, walaupun ia simbolik, boleh menjadi penting,” kata Elmasry. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending