Connect with us

Terkini

Makin ramai doktor kontrak berhenti, “berhati-hati” dengan sistem kesihatan negara

Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.

Hidayah Sani

Published

on

Makin ramai doktor kontrak berhenti, “berhati-hati” dengan sistem kesihatan negara
Foto: Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman.
  • Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.
  • “Sebenarnya dalam Malaysia, realiti jumlah doktor kontrak yang berhenti dari kerajaan semakin bertambah hari ke hari.
  • “Berhati-hati dengan sistem kesihatan kita 10 tahun akan datang. Mungkin fasiliti kesihatan kerajaan akan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan. Akhirnya hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan,” kata Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman menerusi hantaran di Facebook pada Isnin lalu.
  • Bekas Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa pada tahun lalu dilaporkan sebagai berkata seramai 3,386 daripada 29,548 pegawai perubatan lantikan kontrak meletakkan jawatan iaitu secara purata adalah 1.91 peratus setahun dalam tempoh 2017 hingga 2022.
  • Mengulas situasi di Korea Selatan, Dr Arisman berkata tanpa doktor pelatih, maka doktor tetap akan terkontang-kanting dan merasa sangat penat hinggakan ia boleh menyebabkan pegawai perubatan itu berhenti kerana tidak tahan beban kerja tanpa “doktor pembantu.”

KUALA LUMPUR — Kerajaan diingatkan berhati-hati dengan situasi sistem kesihatan negara untuk tempoh 10 tahun akan datang susulan peningkatan jumlah doktor kontrak berhenti dari perkhidmatan awam.

Pengasas dan pengarah Klinik Iris, Dr Arisman Wenge Abdul Rahman berkata pada masa akan datang berkemungkinan fasiliti kesihatan kerajaan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan.

Beliau berkata situasi itu akan menyaksikan hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan daripada hospital atau klinik kerajaan.

“Sebenarnya dalam Malaysia, realiti jumlah doktor kontrak yang berhenti dari kerajaan semakin bertambah hari ke hari.

“Berhati-hati dengan sistem kesihatan kita 10 tahun akan datang. Mungkin fasiliti kesihatan kerajaan akan tidak mampu lagi menampung beban jumlah pesakit di hospital atau klinik kerajaan. 

“Akhirnya hospital dan klinik swasta menjadi lebih dominan. Waktu itu barulah masyarakat akan melihat kerjaya doktor itu adalah sangat penting.

“Kerajaan Malaysia perlu akui semua pegawai kesihatan adalah satu aset yang penting dalam kestabilan sebuah negara,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Isnin.

Beliau berkata demikian susulan doktor pelatih di Korea Selatan baru-baru ini dilaporkan tetap dengan pendirian berhenti daripada perkhidmatan di mana hanya sedikit menunjukkan tanda akan kembali bekerja, ketika badan pakar perubatan global menyokong bantahan terhadap rancangan negara itu yang mahu meningkatkan pengambilan ke sekolah perubatan.

Media melaporkan hampir 9,000 doktor pelatih tidak bekerja, sekali gus mengingkari arahan kerajaan yang setakat ini hanya 565 kembali bertugas.

Ini menjadikan 100 hospital utama di negara itu kehilangan sekitar 71 peratus daripada pengamal perubatannya.

Bekas Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa pada tahun lalu dilaporkan sebagai berkata seramai 3,386 daripada 29,548 pegawai perubatan lantikan kontrak meletakkan jawatan iaitu secara purata adalah 1.91 peratus setahun dalam tempoh 2017 hingga 2022.

Dr Zaliha berkata antara puncanya adalah pegawai perubatan kontrak berkenaan memilih berkhidmat dalam sektor swasta dan badan berkanun yang berkemungkinan menawarkan gaji lebih menarik, membuka klinik sendiri dan melanjutkan pelajaran.

Beliau berkata ada juga berhijrah ke luar negara atas sebab peribadi atau masalah kesihatan, termasuk tekanan mental.

Mengulas situasi di Korea Selatan, Dr Arisman berkata tanpa doktor pelatih, maka doktor tetap akan terkontang-kanting dan merasa sangat penat hinggakan ia boleh menyebabkan pegawai perubatan itu berhenti kerana tidak tahan beban kerja tanpa “doktor pembantu.”  — The Merdeka Times

Author

Terkini

Isu UiTM: Bawa ke Majlis Raja-Raja dulu sebelum bincang di peringkat awam

Pakar Perlembagaan mengingatkan sebarang perubahan dasar melibatkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang ditubuhkan selaras Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan perlu melalui Majlis Raja-Raja terlebih dahulu sebelum dibincangkan di peringkat awam.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Pakar perundangan dan Perlembagaan, Profesor Datuk Dr Shamrahayu Abdul Aziz.
  • Pakar Perlembagaan mengingatkan sebarang perubahan dasar melibatkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang ditubuhkan selaras Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan perlu melalui Majlis Raja-Raja terlebih dahulu sebelum dibincangkan di peringkat awam.
  • Profesor Datuk Dr Shamrahayu Abdul Aziz berkata ini kerana Perkara 38 Fasal 5 Perlembagaan Persekutuan menyatakan sebarang dasar dilakukan di bawah Perkara 153 sekiranya mahu diubah, perlu berbincang dengan Majlis Raja-Raja.
  • “Saya percaya perkara ini sebelum dibincangkan di peringkat awam hendaklah terlebih dahulu membawa perkara ini kepada Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja sebab itu peruntukan perlembagaan, bukan sengaja nak menyusahkan pertukaran polisi ataupun tidak tapi itu peruntukan yang kita ada.
  • “… itu mungkin cadangan dia tak apalah orang kata dia bercakap, tapi kita kena ingatkan bahawa untuk nak bercakap tentang UiTM dan Perkara 153 ini kena bincang dulu dengan Majlis Raja-Raja,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.
  • Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan portal Codeblue pada April lalu bahawa anggota Lembaga Program Pascasiswazah Pembedahan Kardiotoraks UiTM-IJN, Profesor Dr Raja Amin Raja Mokhtar mendedahkan UiTM bersedia membuka program berkenaan secara sementara kepada pelatih dan graduan Parallel Pathway bukan bumiputera.
  • Perkara itu menimbulkan pertikaian beberapa pihak yang mendakwanya sebagai mengganggu-gugat hak orang Melayu dan bumiputera susulan Fasal 1A Akta UiTM 1976 (Akta 173) memperuntukkan dengan jelas bahawa penubuhan UiTM adalah selaras Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.

KUALA LUMPUR — Pakar Perlembagaan mengingatkan sebarang perubahan dasar melibatkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang ditubuhkan selaras Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan perlu melalui Majlis Raja-Raja terlebih dahulu sebelum dibincangkan di peringkat awam.

Profesor Datuk Dr Shamrahayu Abdul Aziz berkata ini kerana Perkara 38 Fasal 5 Perlembagaan Persekutuan menyatakan sebarang dasar dilakukan di bawah Perkara 153 sekiranya mahu diubah, perlu berbincang dengan Majlis Raja-Raja.

“Saya percaya perkara ini sebelum dibincangkan di peringkat awam hendaklah terlebih dahulu membawa perkara ini kepada Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja sebab itu peruntukan perlembagaan, bukan sengaja nak menyusahkan pertukaran polisi ataupun tidak, tapi itu peruntukan yang kita ada.

“… itu mungkin cadangan dia tak apalah orang kata dia bercakap tapi kita kena ingatkan bahawa untuk nak bercakap tentang UiTM dan Perkara 153 ini kena bincang dulu dengan Majlis Raja-Raja. 

“… Saya cuma nak nyatakan bahawa undang-undang begitu jadi jangan kita bercakap sewenangnya tentang perubahan-perubahan yang perlu dilakukan ke atas undang-undang ataupun pentadbiran ataupun dasar di bawah 153 (Perlembagaan Persekutuan) saya nak ingatkan itu sahaja,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan portal Codeblue pada April lalu bahawa anggota Lembaga Program Pascasiswazah Pembedahan Kardiotoraks UiTM-IJN, Profesor Dr Raja Amin Raja Mokhtar mendedahkan UiTM bersedia membuka program berkenaan secara sementara kepada pelatih dan graduan Parallel Pathway bukan bumiputera.

Perkara itu menimbulkan pertikaian beberapa pihak yang mendakwanya sebagai mengganggu-gugat hak orang Melayu dan bumiputera susulan Fasal 1A Akta UiTM 1976 (Akta 173) memperuntukkan dengan jelas bahawa penubuhan UiTM adalah selaras Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.

Mengulas lanjut, Shamrahayu berkata pihak terbabit sepatutnya membawa ‘kertas’ atau mengadakan perbincangan dengan Majlis Raja-Raja terlebih dahulu, sekalipun mempunyai hujah dalam isu tersebut sama ada berkenaan kekurangan pakar perubatan atau sebagainya.

“Kalau kita nak kata (pelaksanaan cadangan) ini penting demi perkembangan semasa, demi menjaga kepentingan negara dan bagaimana UiTM juga mungkin boleh menyumbang kepada perkara-perkara yang kebaikan buat negara.

“Contohnya, beri kepakaran ataupun menerima kepakaran dan sebagainya jadi inilah sumbangan UiTM, walaupun kita sedar kepentingan itu, namun kita kena taat pada peruntukan perlembagaan itu

“Saya harap perbincangan lanjut tidak disuarakan dengan lantang dalam media sebelum perkara ini mendapat atau dikendalikan dengan mengikut peruntukan undang-undang,” kata Shamrahayu. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending