Kolumnis
Kebenaran kedua-dua ibu bapa tukar agama anak adalah realiti sukar
MERUJUK kepada keputusan Mahkamah Rayuan Sivil di Putrajaya pada 10 Januari 2024, panel secara sebulat suara seramai (3) tiga orang Hakim Mahkamah Rayuan Sivil telah membenarkan rayuan oleh pihak perayu iaitu ibu kepada (3) tiga kanak-kanak bawah umur yang telah diislamkan oleh bapa mereka di hadapan pendaftar muallaf di Perlis sebelum ini adalah tidak sah dan dibatalkan pengislaman tersebut.
MERUJUK kepada keputusan Mahkamah Rayuan Sivil di Putrajaya pada 10 Januari 2024, panel secara sebulat suara seramai (3) tiga orang Hakim Mahkamah Rayuan Sivil telah membenarkan rayuan oleh pihak perayu iaitu ibu kepada (3) tiga kanak-kanak bawah umur yang telah diislamkan oleh bapa mereka di hadapan pendaftar muallaf di Perlis sebelum ini adalah tidak sah dan dibatalkan pengislaman tersebut.
Kes berkenaan pengislaman anak-anak bagi pasangan baru memeluk Islam kepada agama Islam adalah suatu isu yang sering berlaku dan menjadikan pasangan saudara baru Islam yang ingin bersama dengan anak-anak berada di dalam keadaan serba salah dan sukar.
Kes rayuan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) ini adalah menunjukkan satu lagi peruntukan di dalam Undang-Undang Islam Negeri iaitu Seksyen 107(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 2006 (Perlis) telah dibatalkan dan diisytiharkan sebagai tidak Perlembagaan oleh Mahkamah Rayuan.
Perlu difahami bahawa sebelum ini pendaftaran anak-anak bawah umur bagi saudara baru Islam yang didaftarkan di hadapan pendaftar muallaf yang dibuat secara sebelah pihak telah diisytiharkan sebagai tidak sah dan tidak berpelembagaan seperti yang telah diputuskan di dalam kes Indira Gandhi Mutho v Pengarah Jabatan Agama Islam Perak & Ors pada tahun 2018 oleh Mahkamah Persekutuan.
Mengikut keputusan panel rayuan di dalam kes MAIPs itu, panel rayuan mendapati bahawa dapatan hakim Mahkamah Tinggi sebelum ini adalah telah salah daripada segi undang-undang di dalam mengaplikasikan dapatan berkenaan pengislaman sebelah pihak (“unilateral conversion”) bagi pasangan baru memeluk Islam.
Malah, Mahkamah Rayuan juga menyatakan bahawa dapatan kes Indira Gandhi tersebut adalah suatu undang-undang yang mengikat untuk dijadikan sandaran di dalam menyelesaikan kemelut pasangan baru memeluk Islam yang mengislamkan anak-anak di bawah umur.
Realitinya, kebenaran kedua-dua ibu bapa untuk menukar agama Islam adalah amat sukar memandangkan kebiasaannya perkahwinan pasangan akan dibubarkan serta dalam banyak keadaan penukaran agama salah satu pasangan adalah tidak dipersetujui oleh pasangan bukan Islam.
Ini menjadikan penukaran kepada agama Islam adalah tidak sah jika dilakukan tanpa kebenaran pasangan bukan Islam.
Sebelum ini, Mahkamah Persekutuan telah menyelesaikan isu penukaran agama sebelah pihak di dalam kes Subashini Rajasingam V Saravanan Thangathoray & Other Appeals pada 2008 yang telah memutuskan kebenaran seorang ibu atau bapa adalah memadai.
Mengambil kira suasana semasa, majoriti kes penukaran agama sebelah pihak yang dicabar di Mahkamah adalah kepada agama Islam, ini akan memberi kesan kepada anak-anak bagi pasangan tersebut khususnya pasangan beragama Islam yang tidak dapat bersama diislamkan dan menjadikan pasangan baru tersebut berasa terasing dengan mendapatkan akses dan hubungan selaku ibu atau bapa.
Perkara ini perlu dilihat semula oleh pelbagai pihak berkepentingan untuk mengurangkan jurang perbezaan yang timbul kerana akan memberikan kesan kepada institusi keluarga dan pembentukan masyarakat di dalam negara ini.
Malah, kepentingan agama Islam seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan perlu diterapkan dalam apa jua keadaan mengambil kira asas utama di dalam Perlembagaan Persekutuan itu sendiri. – The Merdeka Times
Penulis adalah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM).
Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.