Connect with us

Antarabangsa

Diskriminasi kaum, AS siasat polisi kemasukan ke Harvard

Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat (AS) sedang menjalankan siasatan untuk mengenal pasti sama ada Harvard mengamalkan diskriminasi kaum membabitkan polisi kemasukan ke universiti berkenaan.

Wartawan TMT

Published

on

Diskriminasi kaum, AS siasat polisi kemasukan ke Harvard
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat (AS) sedang menjalankan siasatan mengenal pasti sama ada Harvard mengamalkan diskriminasi kaum membabitkan polisi kemasukan ke universiti berkenaan.
  • Merujuk surat dikemukakan agensi berkenaan, siasatan tersebut membabitkan sama ada universiti itu hanya memilih pemohon berdasarkan kroni iaitu mereka yang mempunyai hubungan dengan penderma dan alumni.  
  • Siasatan ke atas polisi kemasukan universiti berprestij itu dilaksanakan kira-kira sebulan selepas sebuah mahkamah agung mengeluarkan keputusan melarang penggunaan kaum dalam permohonan kemasukan ke kolej.
  • Keputusan itu mencetuskan perdebatan baharu berkaitan keadilan polisi kemasukan ke universiti terkemuka di AS dan sejauh mana menyumbang kepada ketidaksamaan.
  • Dalam aduan tersebut, kumpulan itu memaklumkan hampir 70 peratus pemohon Harvard yang mempunyai hubungan keluarga atau kaitan dengan penderma adalah warga kulit putih.

WASHINGTON: Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat (AS) sedang menjalankan siasatan untuk mengenal pasti sama ada Harvard mengamalkan diskriminasi kaum membabitkan polisi kemasukan ke universiti berkenaan.

Merujuk surat yang dikemukakan agensi berkenaan, siasatan tersebut membabitkan sama ada universiti itu hanya memilih pemohon berdasarkan kroni iaitu mereka yang mempunyai hubungan dengan penderma dan alumni.  

Siasatan ke atas polisi kemasukan universiti berprestij itu dilaksanakan kira-kira sebulan selepas sebuah mahkamah agung mengeluarkan keputusan melarang penggunaan kaum dalam permohonan kemasukan ke kolej.

Keputusan itu mencetuskan perdebatan baharu berkaitan keadilan polisi kemasukan ke universiti terkemuka di AS dan sejauh mana menyumbang kepada ketidaksamaan.

Siasatan dilaksanakan sayap hak sivil Jabatan Pendidikan merupakan tindak balas daripada aduan difailkan oleh tiga organisasi yang mewakili pelajar dari kumpulan minoriti.

Mereka menegaskan pemilihan kemasukan berdasarkan alumni mendiskriminasi pemohon dari komuniti minoriti. 

Dalam aduan tersebut, kumpulan itu memaklumkan hampir 70 peratus pemohon Harvard yang mempunyai hubungan keluarga atau kaitan dengan penderma adalah warga kulit putih.

“Faedah diterima oleh pemohon yang kebanyakannya adalah warga kulit putih dari kroni adalah amat besar,” jelas laporan aduan itu. 

Kumpulan itu turut memuat naik salinan surat Jabatan Pendidikan AS kepada Harvard yang menyatakan bahawa siasatan sedang dijalankan. 

Sumber: Utusan Malaysia

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending