Connect with us

Antarabangsa

Gadis muda UK lebih banyak minum arak, rokok & vape berbanding lelaki – Kajian

Penggunaan minuman beralkohol, rokok dan vape gadis muda UK melebihi kanak-kanak lelaki, lapor satu kajian utama.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Penggunaan minuman beralkohol, rokok dan vape gadis muda UK melebihi kanak-kanak lelaki, lapor satu kajian utama.
  • England berada pada ‘kedudukan teratas carta’ global membabitkan penyalahgunaan alkohol kanak-kanak, demikian menurut kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melibatkan 44 negara, lapor Daily Mail.
  • Dalam satu kajian terbesar seumpamanya pada April lalu, penyelidik meneliti data membabitkan 280,000 kanak-kanak berumur 11, 13 dan 15 tahun.
  • Mereka mendapati kanak-kanak perempuan di UK berusia 13 dan 15 tahun lebih cenderung meminum arak, merokok dan vape berbanding kanak-kanak lelaki.
  • Dua perlima gadis di England dan Scotland didapati menghisap vape pada usia 15 tahun, lebih tinggi daripada negara lain seperti Perancis, Jerman dan Sepanyol.
  • Penyelidik juga mendapati 30 peratus daripada kanak-kanak perempuan berusia 15 tahun dan 17 peratus daripada lelaki berusia 15 tahun di England menggunakan vape dalam tempoh 30 hari yang lalu.

Penggunaan minuman beralkohol, rokok dan vape gadis muda UK melebihi kanak-kanak lelaki, lapor satu kajian utama.

England berada pada ‘kedudukan teratas carta’ global membabitkan penyalahgunaan alkohol kanak-kanak, demikian menurut kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melibatkan 44 negara, lapor Daily Mail.

Dalam satu kajian terbesar seumpamanya pada April lalu, penyelidik meneliti data membabitkan 280,000 kanak-kanak berumur 11, 13 dan 15 tahun.

Mereka mendapati kanak-kanak perempuan di UK berusia 13 dan 15 tahun lebih cenderung meminum arak, merokok dan vape berbanding kanak-kanak lelaki.

Dua perlima gadis di England dan Scotland didapati menghisap vape pada usia 15 tahun, lebih tinggi daripada negara lain seperti Perancis, Jerman dan Sepanyol.

Penyelidik juga mendapati 30 peratus daripada kanak-kanak perempuan berusia 15 tahun dan 17 peratus daripada lelaki berusia 15 tahun di England menggunakan vape dalam tempoh 30 hari lalu.

Sekali lagi, jumlah ini tinggi berbanding kanak-kanak di beberapa negara lain, termasuk Ireland, Kanada, Portugal, Sepanyol dan Denmark.

Kajian itu juga mendapati kanak-kanak perempuan lebih cenderung menggunakan vape menjelang usia 15 tahun berbanding purata di semua 44 negara yang dikaji – dengan penggunaan vape kini mengatasi merokok.

Kanak-kanak berumur 11 dan 13 tahun di England juga paling berkemungkinan meminum minuman beralkohol berbanding anak-anak muda di semua negara lain.

Dan berbeza dengan negara Eropah lain, kadar mabuk di UK adalah tinggi, terutama dalam kalangan kanak-kanak perempuan.

England mendahului carta global pada usia 11 tahun, dengan 34 peratus kanak-kanak perempuan dan 35 peratus kanak-kanak lelaki mengatakan mereka telah meminum alkohol, menurut penyelidikan WHO.

Menjelang usia 13 tahun, jumlah ini meningkat kepada 57 peratus dalam kalangan kanak-kanak perempuan dan 50 peratus pada kanak-kanak lelaki – terus meletakkannya pada kedudukan tertinggi berbanding semua negara lain yang dikaji.

Pada usia 15 tahun, 53 peratus kanak-kanak perempuan berkata mereka meminum alkohol 30 hari lepas, berbanding 39 peratus kanak-kanak lelaki. – The Merdeka Times

Author

Antarabangsa

Rakyat Palestin di Lubnan sedia berperang jika Israel serang habis-habisan Hizbullah

Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.
  • Ia termasuk tindakan berjuang menyokong Hizbullah dan “paksi penentangan” lebih luas di rantau itu bagi menentang Israel.
  • Bagaimanapun, mereka turut bimbang akan keselamatan keluarga dan penduduk awam sekiranya rejim Israel menyasarkan kawasan berpenduduk padat Lubnan seperti kem-kem di Palestin di mana puluhan ribu orang tinggal dalam kawasan yang sesak.
  • Di Shatila, beberapa lelaki Palestin berkata rakan sebaya mereka akan menyertai perjuangan bersenjata menentang Israel jika perang lebih luas dilancarkan terhadap Hizbullah.
  • Mereka memberitahu bahawa Hamas telah merekrut ribuan dalam kalangan penyokongnya dan komuniti yang berkaitan dengan Fatah, iaitu pihak lawan diketuai Mahmoud Abbas, yang mengetuai Pihak Berkuasa Palestin (PA) di Tebing Barat.

Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.

Ia termasuk tindakan berjuang menyokong Hizbullah dan “paksi penentangan” lebih luas di rantau itu bagi menentang Israel.

Bagaimanapun, mereka turut bimbang akan keselamatan keluarga dan penduduk awam sekiranya rejim Israel menyasarkan kawasan berpenduduk padat Lubnan seperti kem-kem di Palestin di mana puluhan ribu orang tinggal dalam kawasan yang sesak.

Di Shatila, beberapa lelaki Palestin berkata rakan sebaya mereka akan menyertai perjuangan bersenjata menentang Israel jika perang lebih luas dilancarkan terhadap Hizbullah.

Mereka memberitahu bahawa Hamas telah merekrut ribuan dalam kalangan penyokongnya dan komuniti yang berkaitan dengan Fatah, iaitu pihak lawan diketuai Mahmoud Abbas, yang mengetuai Pihak Berkuasa Palestin (PA) di Tebing Barat.

Rakyat Palestin di Lubnan menyaksikan serangan Israel ke atas Gaza dengan kemarahan membara dan kini berdepan kemungkinan sama jika Israel melancarkan perang habis-habisan terhadap kumpulan Lubnan, Hizbullah.

Hizbullah melibatkan dirinya menyerang Israel hampir sejurus selepas negara zionis itu memulakan serangannya ke atas Gaza yang membunuh lebih 37,000 orang dan pengusiran hampir keseluruhan penduduknya. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending