Connect with us

Antarabangsa

IMF beri amaran kesan ekonomi berpanjangan akibat perang Gaza

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) beri amaran peningkatan ketidakstabilan serantau susulan perang Israel-Hamas berkemungkinan mempunyai kesan ekonomi berpanjangan di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) beri amaran peningkatan ketidakstabilan serantau susulan perang Israel-Hamas berkemungkinan mempunyai kesan ekonomi berpanjangan di Timur Tengah dan Afrika Utara.
  • Dalam penilaian ekonomi serantau terbarunya, IMF dipetik Financial Times sebagai berkata ia menjangkakan pertumbuhan di Timur Tengah, Afrika Utara dan Pakistan menjadi “kurang semangat” pada 2.6 peratus pada 2024, turun daripada 3.3 peratus dalam jangkaan sebelumnya.
  • Pengarah Urusan IMF, Kristalina Georgieva berkata “ketidakpastian” yang dicetuskan oleh perang Israel terhadap Hamas di Gaza dan ancaman perang serantau yang hebat dengan Iran dan pasukan proksinya, semakin membelenggu wilayah itu.
  • Pelancongan juga terjejas teruk, dengan pelancong membatalkan perjalanan ke negara jiran seperti Jordan dan Lubnan.

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) beri amaran peningkatan ketidakstabilan serantau susulan perang Israel-Hamas berkemungkinan mempunyai kesan ekonomi berpanjangan di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Dalam penilaian ekonomi serantau terbarunya, IMF dipetik Financial Times sebagai berkata ia menjangkakan pertumbuhan di Timur Tengah, Afrika Utara dan Pakistan menjadi “kurang semangat” pada 2.6 peratus pada 2024, turun daripada 3.3 peratus dalam jangkaan sebelumnya.

Pengarah Urusan IMF, Kristalina Georgieva berkata “ketidakpastian” yang dicetuskan oleh perang Israel terhadap Hamas di Gaza dan ancaman perang serantau yang hebat dengan Iran dan pasukan proksinya, semakin membelenggu wilayah itu.

“Ekonomi Gaza musnah, lebih 80 peratus hilang. Tebing Barat juga terjejas teruk,” katanya.

Konflik melanda rantau itu dengan Iran melancarkan serangan langsung pertamanya ke atas Israel hujung minggu lalu sebagai tindakan balas terhadap serangan Israel ke atas konsulat Iran di Syria.

Risiko geopolitik meningkat mengaburkan keputusan pelaburan di rantau yang lebih luas, manakala serangan Houthi di Yaman ke atas kapal di Laut Merah mengganggu laluan perdagangan maritim. 

Trafik melalui Terusan Suez, sumber pendapatan penting bagi Mesir juga dilaporkan menjunam.

Pelancongan turut terjejas teruk dengan pelancong membatalkan perjalanan ke negara jiran seperti Jordan dan Lubnan.

Georgieva berkata ekonomi Jordan dan Mesir terbukti berdaya tahan, walaupun IMF bersetuju dengan pakej pinjaman A$8 bilion (RM38 bilion) lagi untuk Kaherah bulan lalu.

Penderma dan sekutu juga komited untuk menyelamatkan AS$55 bilion (RM262 bilion) untuk menyokong ekonominya. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Perang Gaza: Turkiye akhirnya henti perdagangan dengan Israel

Turkiye menggantung semua perdagangan dengan Israel berkuat kuasa serta-merta berikutan krisis kemanusiaan di Gaza, demikian umum Kementerian Perdagangan Turkiye pada Khamis.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Menteri Luar Israel, Israel Katz (kiri) dan Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan (kanan).
  • Turkiye menggantung semua perdagangan dengan Israel berkuat kuasa serta-merta berikutan krisis kemanusiaan di Gaza, demikian umum Kementerian Perdagangan Turkiye pada Khamis.
  • “Urus niaga eksport dan import yang berkaitan dengan Israel telah dihentikan, meliputi semua produk.
  • “Turkiye akan melaksanakan langkah-langkah baharu ini dengan tegas dan jelas sehingga Kerajaan Israel membenarkan kemasukan bantuan kemanusiaan mencukupi dan tidak terganggu ke Gaza,” kata kementerian itu dipetik Middle East Eye.
  • Menteri Luar Israel, Israel Katz mengkritik tindakan itu di platform media sosial X mengatakan Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan berkelakuan seperti “seorang diktator”.
  • Katz mendakwa Erdogan melanggar perjanjian dua hala antara kedua-dua negara dan berkata negara itu akan berusaha mewujudkan alternatif perdagangan dengan negara lain.

Turkiye menggantung semua perdagangan dengan Israel berkuat kuasa serta-merta berikutan krisis kemanusiaan di Gaza, demikian umum Kementerian Perdagangan Turkiye pada Khamis.

“Urus niaga eksport dan import yang berkaitan dengan Israel telah dihentikan, meliputi semua produk.

“Turkiye akan melaksanakan langkah-langkah baharu ini dengan tegas dan jelas sehingga Kerajaan Israel membenarkan kemasukan bantuan kemanusiaan mencukupi dan tidak terganggu ke Gaza,” kata kementerian itu dipetik Middle East Eye.

Menteri Luar Israel, Israel Katz mengkritik tindakan itu di platform media sosial X mengatakan Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan berkelakuan seperti “seorang diktator”.

Katz mendakwa Erdogan melanggar perjanjian dua hala antara kedua-dua negara dan berkata negara itu akan berusaha mewujudkan alternatif perdagangan dengan negara lain.

Turkiye dan Israel mempunyai perjanjian perdagangan bebas yang berkuat kuasa sejak 1997.

Jumlah dagangan antara kedua-dua negara ialah $6.3 bilion pada 2023, di mana 76 peratus daripadanya eksport Turkiye, demikian menurut Institut Statistik Turkiye. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending