Connect with us

Kolumnis

Apa maksud sebenar Bak Kut Teh?

Makanan tradisi masyarakat Cina, Bak Kut Teh telah diiktiraf sebagai makanan warisan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645) pada bulan lalu.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Makanan tradisi masyarakat Cina, Bak Kut Teh.

Makanan tradisi masyarakat Cina, Bak Kut Teh telah diiktiraf sebagai makanan warisan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645) pada bulan lalu.

Namun, nama makanan Bak Kut Teh itu telah menimbulkan polemik bukan sahaja dalam kalangan ahli politik, malah ahli akademik juga memberi pandangan ilmiah tentang nama itu.

Pada 12 Mac lalu di akhbar Utusan Malaysia, Felo Kanan Majlis Profesor Negara (MPN), Profesor Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong berkata perkataan ‘Bak’ kebiasaannya merujuk kepada daging, namun dalam dialek Hokkien, ia merujuk kepada daging babi.

Profesor di Institut Kajian Etnik Universiti Malaya itu telah dikritik dan dihina oleh netizen sehingga ada netizen yang melabelkan Profesor Teo sebagai pengkhianat bangsa kerana mengesyorkan nama ‘Bak Kut Teh’ itu diganti kepada ‘Kut Teh’. 

Sebenarnya, pandangan yang sama juga pernah dikemukakan oleh bekas Yang di-Pertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Rais Yatim pada tahun lalu yang berkata ‘Bak Kut Teh’ bermaksud ‘Sup Herba Tulang Babi’.

Jadi, apakah maksud sebenar ‘Bak’?

Menurut Kamus Hokkien Pulau Pinang, ‘Bak Kut Teh’ diterjemah sebagai sup herba rusuk babi (pork ribs herbal soup). Penggunaan perkataan bak iu (minyak daging) pula dirujuk sebagai lemak khinzir.

Foto: Carian Kamus Hokkien Pulau Pinang.

Senada dengan Kamus Hokkien Pulau Pinang, Kamus Bahasa Mandarin-Dialek Minnan (Hokkien Selatan), perkataan minyak babi (dī yiú) juga boleh disebut sebagai minyak daging (bbāh yiú)

Selain itu, perkataan ‘kulit babi’ (dī pé) juga boleh disebut sebagai ‘kulit daging’ (bbāh pé).

Foto: Carian Kamus Bahasa Mandarin-Dialek Minnan (Hokkien Selatan), muka surat 714.

Dalam Kamus Minnan Taiwan terbitan Kementerian Pendidikan Taiwan, tulang daging (bah kut) didefinisikan sebagai ‘tulang babi yang ada daging, biasanya dimakan’ manakala ‘kedai daging’ (bah tiam) ditakrifkan sebagai ‘kedai daging babi’.

Foto: Carian Kamus Minnan Taiwan terbitan Kementerian Pendidikan Taiwan.

Menurut laman sesawang rasmi Majlis Promosi Bahasa Mandarin Singapura, daging babi adalah sejenis daging yang selalu dimakan oleh masyarakat Cina.

“Apabila menyebut makanan yang berasaskan daging babi, masyarakat Cina akan merujuk kepada ‘daging’ sahaja, seperti roti bun daging, daging char siew, mi daging cincang.

Maka, sup tulang babi dinamakan Bak Kut Teh (sup tulang daging),” tulis Majlis Promosi Bahasa Mandarin Singapura.

Foto: Tangkap layar laman rasmi Majlis Promosi Bahasa Mandarin Singapura.

Berdasarkan maklumat dalam kamus dan penerangan daripada pakar, maka penulis berpendapat bahawa perkataan Bak membawa dua maksud dari segi literal dan kontekstual.

Maksud ‘Bak’ secara literal adalah daging. Namun, dalam penggunaan bahasa harian, masyarakat Cina sering merujuk babi sebagai ‘Bak’.

Maka apa yang telah disebut oleh Profesor Teo adalah tidak salah, kerana beliau mengambil kira cara penggunaan bahasa harian masyarakat Cina Hokkien. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Asyarah Mubasyarah: Setia Abu Bakar tiada tandingan

“Kali pertama aku melihat orang menangis kerana gembira. Selama ini aku hanya melihat orang menangis kerana sedih”.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

“Kali pertama aku melihat orang menangis kerana gembira. Selama ini aku hanya melihat orang menangis kerana sedih”.

Inilah kata-kata Saidatina Aisyah RA yang menceritakan rasa teruja dan girang ayahandanya, Saidina Abu Bakar RA apabila terpilih menjadi peneman hijrah Rasulullah SAW ke Madinah dan satu-satunya sahabat yang mendapat penghormatan.  

Walaupun pada saat itu adalah waktu kemuncak di mana umat Islam sedang ditindas dan Rasulullah SAW diancam bunuh bahkan diburu kaum Musyrikin Makkah yang enggan menerima dakwah mengesakan Allah. 

Secara logik, manusia pasti akan menjauhkan diri daripada apa jua yang berbahaya dan mengancam nyawa. 

Namun, tidak bagi lelaki dengan gelaran ‘As-Siddiq’ yang sentiasa membenarkan setiap bait kata Rasulullah SAW ini, walaupun dirinya maklum menjadi pendamping Rasulullah SAW pada saat itu merupakan suatu misi berbahaya. 

Tanpa sedikitpun keraguan, Abu Bakar RA sangat bergembira apabila dirinya yang dipilih Allah seakan mendapat penghormatan untuk mengorbankan nyawanya demi Nabi Allah SAW jika ada sebarang situasi yang tidak diingini berlaku. 

Ini boleh dilihat pada sepanjang sirah perjalanan hijrah, Abu Bakar RA sangat mengambil berat akan kesejahteraan Nabi dan sentiasa melindungi Nabi, memastikan tiada yang menyerang Nabi SAW secara mengejut sama ada manusia mahupun haiwan. 

Sewaktu mereka sampai di gua, Abu Bakar berkata, “Demi Allah, jangan engkau masuk sehingga aku masuk terlebih dahulu. Jika di dalamnya ada sesuatu, biarlah aku yang terkena dan bukan engkau”.

Apabila Abu Bakar mendapati di dinding gua itu ada lubang-lubang. Maka beliau mengoyakkan kain pakaiannya untuk menutupi semua lubang. 

Dan apabila tiada lagi kain yang boleh menutupi, Abu Bakar menggunakan kedua-dua kakinya untuk menutup lubang itu. Sejurus itu, barulah beliau membenarkan Nabi Allah SAW masuk ke dalam gua. 

Pernah ada satu kisah menceritakan kaki Abu Bakar yang berpijak pada lubang itu telah disengat. Namun, beliau tidak bergerak sedikitpun kerana khuatir Rasulullah SAW terjaga daripada rehatnya. 

Sedemikian besarnya kasih Abu Bakar terhadap Rasulullah SAW, jaminan keselamatan dan kesejahteraan Nabi mendahului dan menenggelamkan segala kepentingan dan kenikmatan dirinya. 

Bahkan apabila musuh kaum Musyrikin Makkah yang memburu mereka kian menghampiri hanya beberapa langkah, Abu Bakar RA menjadi tersangat takut dan risau. 

“Wahai Nabi Allah, jika ada orang antara mereka yang menunduk sedikit untuk melihat ke dalam, pasti dia melihat kita,” kata Abu Bakar. 

Rasulullah menegur sahabat baiknya dengan berkata; “Diam, wahai Abu Bakar. Kita ini berdua dan Allah-lah yang ketiga.” 

“Jangan sedih (takut) kerana sesungguhnya Allah bersama-sama dengan kita.” (Surah At-Taubah: 40) 

Kita yakin bahawa Abu Bakar RA bukanlah takut atau risau akan keselamatan dirinya kerana sepanjang hayat Abu Bakar RA, beliau sentiasa bersedia untuk mengorbankan nyawanya demi Allah. 

Jelas apa yang dikhuatirinya adalah keselamatan Rasulullah SAW yang akan dicederakan dan lebih teruk lagi, dibunuh musuh Islam. Sekiranya Nabi Allah tiada maka, wahyu Ilahi juga akan terhenti. 

Atas sebab yang sama juga, kadang-kadang Abu Bakar RA akan berjalan di hadapan Nabi dan pada masa lain, beliau akan berada di belakang Nabi. 

Apabila Rasulullah SAW bertanya kepadanya mengapa sentiasa menukar-nukar posisi, Abu Bakar RA menjawab: “Apabila aku ingat ada orang yang menunggu untuk menyerangmu, aku akan berjalan di hadapanmu. Dan apabila aku ingat ada orang yang akan mengejarmu, aku akan berjalan di belakangmu”.

Inilah lelaki pertama dijamin syurga Allah yang sanggup menghadapi segala kemungkinan demi melindungi Rasulullah SAW, walaupun nyawanya sendiri dalam bahaya. 

Ketabahan dan kesetiaan Abu Bakar merupakan manifestasi dari iman yang kukuh dan cinta yang mendalam kepada Rasulullah SAW yang tiada bandingan. 

Itulah manifestasi dari apa yang Nabi SAW sabdakan: “Demi (Tuhan) yang diriku berada dalam tangannya, tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari dirinya, bapanya dan anaknya.” (Sahih Bukhari, No. 14) – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending